یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

نورایی: «یتیم خانه ایران» اثری تاریخی و ماندگار در سینمای ایران است/ همیشه از بازی در نقش های دشوار استقبال می کنم و نمی خواهم خنثی باشم

یتیم خانه ایران

سینماپرس: علیرام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی گفت: «یتیم خانه ایران» اثری تاریخی و ماندگار در سینمای ایران است که به بخش مهمی از تاریخ کشورمان در حدود یکصد سال گذشته اشاره می کند که متأسفانه این بخش از تاریخ همواره نادیده گرفته شده و کمتر شخصی از آن مطلع است.

بازیگر فیلم سینمایی «قلاده های طلا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این فیلم مربوط به حوادث جنگ جهانی اول است که منجر به اتفاقات بسیار تلخی در کشورمان شده و جمعیت ایران را به نصف می رساند. اتفاقاتی مثل قحطی و امراضی که در پی آن گریبان گیر جامعه می شوند در این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده اند. بریتانیا که به ایران نفوذ پیدا کرده تمامی هستی و آذوقه مردم را به ارتش خود می دهد و همین باعث می شود امراضی مانند تیفوس، وبا، حصبه و... به جان ملت بیفتد و جمعیت ایران بدون یک تیراندازی به نصف برسد!

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین سوألاتی که من همیشه در ذهنم داشتم این است که چرا این فجایع دهشتناک تاریخی همواره حتی از کتاب های درسی تاریخ در مدارس حذف شده اند؟ این علامت سوأل که از سال ها قبل با من همراه بود باعث شد تا در این زمینه کنجکاوی و مطالعه زیاد داشته باشم و خوشبختانه آقای طالبی هم منابع و مآخذ زیادی را در اختیار من قرار دادند که بخش اصلی آن ترجمه خاطرات افسران ارتش بریتانیا در جنگ جهانی اول بود و مطالعه آن باعث شد تا من خودم را در آن روزگار ببینم و به گونه ای این فجایع را لمس کنم.

نورایی سپس با بیان اینکه قبل از بازی در «یتیم خانه ایران» حس و حال بسیار عجیبی پیدا کرده بودم اظهار داشت:  هرچند که شخصیتی که من در این فیلم بازی کردم ما به ازای حقیقی ندارد اما از آنجا که ماوقع فیلم حول محور اتفاقات تاریخی ۱۰۰ سال گذشته کشورمان رقم می خورد و این شخصیت نمادی از بزرگانی است که طی سال ها مبارزه با استعمار و استکبار به خاطر مردم و میهن شان جان خود را به خطر انداخته اند و خون خود را در این راه داده اند، بازی سخت و دشواری را می طلبد که خوشبختانه با مشاوره هایی آقای طالبی به یک تفاهم و همسویی در رابطه با این شخصیت دست یافتیم.

بازیگر سریال خانگی «آسپرین» خاطرنشان کرد: این شخصیت نیاز به یک فیزیک بدنی بسیار خاص داشت چرا که من در صحنه هایی اکشن هم حضور داشتم و از این رو می بایست تمامی توان بدنی خود را در این رابطه به کار می بستم تا نقش طبیعی جلوه کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو «یتیم خانه ایران» را متعلق به همه ملت ایران دانست و گفت: امیدوارم که مخاطبان از این فیلم سینمایی که برای تولید آن زحمات بسیار زیادی کشیده شده و جمعی از بهترین های سینمای ایران ماه ها برای به ثمر رسیدن آن تلاش داشته اند استقبال کنند؛ معتقدم این اثر سینمایی می تواند برای مخاطبان خود و به ویژه جوانان و نوجوانان به مثابه یک کلاس درس باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «جشن تولد» در پاسخ به این سوأل که چرا همیشه تمایل به بازی در نقش های دشوار دارد اظهار داشت:  من همیشه از بازی در نقش های دشوار استقبال می کنم و نمی خواهم خنثی باشم!؛ معتقدم شانس یک بازیگر این است که بتواند خودش را در کاراکترهای متفاوت محک بزند و مورد ارزیابی قرار دهد و من جزو آن دسته افرادی هستم که نمی خواهم در کارم منفعلانه عمل کنم و دوست دارم فضاهای سخت را تجربه کنم و این شانس را در طول دوران کاری ام داشته ام که فیلمسازان مرا برای بازی در این نوع نقش ها دعوت کنند و امیدوارم که این رویه همچنان ادامه پیدا کند.

گفتنی است؛ «یتیم خانه ایران» داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران را در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس روایت می کند.

علیرام نورایی، فرخ نعمتی، جعفر دهقان، داریوش اسدزاده، بهار محمدپور، علی شادمان، محسن حسینی، اصغر حیدری، ایمان صفا، شهرام تیموریان، مهری آل آقا، والا شهیدی، ملیکا شعبان، مصطفی بهشتی، مجید معافی، حمید تاج دولتی، برایان طرفه، برت جان کورن و درشن آناند در فیلم تازه ابوالقاسم طالبی نقش آفرینی می کنند.

عوامل فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» عبارتند از؛ نویسنده و کارگردان: ابوالقاسم طالبی، تهیه کننده: محمدرضا تخت کشیان، مشاوران کارگردان: اکبر منصور فلاح، حسن لفافیان، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم، برنامه ریز: حسن لفافیان، منشی صحنه: محسن بهاری، طراح صحنه و لباس و دکور: عباس بلوندی، طراح گریم: داریوش صالحیان، مدیر تولید: داوود معدنی، تدوین: حسین زندباف، موسیقی: سرگئی کروتسنگو، صدابردار همزمان: بهمن حیدری، جلوه های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه های ویژه بصری: حسن پیله ور، صداگذاری، میکس و ترکیب صدا: بهمن حیدری، مهدی جمشیدیان، عکاس: نادر فوقانی، مدیر تبلیغات: علی طادی، مدیر روابط عمومی: هادی فیروزمندی، محصول روایت فتح، پخش از فیلمیران.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.