یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴

بازتاب جهانی پخش یک سریال آمریکایی از تلویزیون

«خانه پوشالی» همان تصویری است که ایران از آمریکا انتظار دارد

سریال خانه پوشالی

سینماپرس: پخش سریال «خانه پوشالی» از شبکه نمایش نه تنها در ایران که در جهان هم با حواشی قابل توجهی همراه بوده است.

به گزارش سینماپرسف طبق اعلام شبکه نمایش از امشب قرار است فصل دوم سریال «خانه پوشالی» از تلویزیون پخش شود. این سریال آمریکایی که تا کنون چهار فصل از آن منتشر شده ماه گذشته برای نخستین بار روی آنتن شبکه نمایش رفت.  «خانه پوشالی» در مورد یک سیاستمدار دموکرات به نام فرانک آندروود است که بعد از خیانت رئیس جمهور منتخب آمریکا به وی، تصمیم به انتقام از او می گیرد. او در این راه از دایره اخلاقیات خارج می شود و با دیدی ماکیاولیستی در پی دست یافتن به اهدافش می افتد.

صدای آمریکا در وبسایت خود ضمن بازتاب خبر پخش سریال «خانه پوشالی» از شبکه نمایش دلیل این اقدام بی سابقه را تصویری دانست که سریال مذکور از روابط سیاسی و سیاستمداران آمریکایی به نمایش می گذارد. حال آن که به عقیده این وبسایت، «خانه پوشالی» اساسا تخیلی است و ریشه در واقعیت ندارد. VOA با اشاره به مخاطب قابل توجه این سریال در ایران، از قول شبکه نتفلیکس، سازنده اصلی «خانه پوشالی» اعلام کرده که تا کنون این شرکت هیچ قرار دادی برای پخش خارجی سریال نبسته و هنوز فقط خودش مالک حقوق مادی و معنوی این اثر است. صدای آمریکا همین طور نوشته :« بسیاری از کارشناسان باور دارند پخش «خانه پوشالی» در ایران، با اهداف خاصی صورت می گیرد و محافظه کاران بدون توجه به داستان خیالی این مجموعه، درصدد تخریب چهره آمریکا و بهره برداری سیاسی از این سریال هستند.»

واشنگتن پست اقدام تلویزیون ایران در پخش زنده مناظره های انتخاباتی آمریکا و همین طور پخش سریال «خانه پوشالی» را جدیدترین حرکت ایران در جهت تمسخر آمریکا می داند. با این حال این وبسایت می نویسد: ایران در حالی این کار را انجام داده که فرهنگ آمریکایی به وسیله شبکه های اجتماعی، موسیقی و ماهواره در حال رسوخ به قشر جوان این کشور است. واشنگتن پست همین طور با اشاره به بیانات رهبری در مورد سریال می نویسد: «اگر چه {«خانه پوشالی»} یک درام ساختگی است اما بسیار با پیام بی پرده رهبر ایران، آیت الله خامنه ای که می گوید باید با «جنگ نرم» آمریکا مقابله کرد، همخوانی دارد.»

جالب این که واشنگتن پست به نقل از آسوشیتد پرس صحبت های یک دانشجوی مخاطب این سریال در ایران را هم بازتاب داده که معتقد است: هدف از پخش «خانه پوشالی» کاملا معلوم است: چون نشان می دهد سیاست در آمریکا چقدر کثیف است. آنها هر کاری می کنند تا به قدرت برسند.

واشنگتن پست همین طور کمی هم از سابقه دشمنی ایران و آمریکا گفته و با بیان این که نقطه اختلافات ایران و آمریکا بر خلاف آنچه آمریکایی ها می اندیشند تسخیر لانه جاسوسی نیست، دخالت آمریکا در کودتای 28 مرداد 32 و بازگرداندن شاه به قدرت را یکی از اولین و اصلی ترین دلایل دشمنی میان دو کشور می داند.

وبسایت آسوشیتد پرس اما نگاه متفاوت تری دارد. نویسنده این وبسایت، معتقد است پخش «خانه پوشالی» به نوعی باعث دوگانگی در ایران شده. در حالی که سیاستمداران ایرانی هر روز از انحطاط فرهنگ آمریکایی می گویند، تلویزیون دولتی ایران در حال پخش یک سریال آمریکایی است. هر چند AP هم معتقد است «خانه پوشالی» دقیقا همان تصویری را از سیستمداران آمریکایی ارائه می دهد که ایران می خواهد.

نگار متولی خبرنگار ایرانی الاصل بلومبرگ هم گزارش کاملی از پخش «خانه پوشالی» و مناظره های انتخاباتی کلینتون-ترامپ در تلویزیون ایران نوشته است. او در مطلب خودش توییت های حسین درخشان، نگار مرتضوی و جلد مجله تماشاگران امروز در مورد «خانه پوشالی» را کار کرده و به نوعی معتقد است پخش مناظره ها و سریال مکمل همدیگر در به تصویر کشیدن آن چیزی است که ایران می خواهد به مخاطبانش نشان دهد. مطلب او بدون تصاویرش در شیکاگو تریبون هم باز نشر داده شده است.

* تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.