دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «یتیم خانه ایران» یک اثر مرجع و ماندگار درباره گوشه ای از تاریخ ایران است/ این فیلم آغازگری برای تولید آثار هدفمند و ارزشی مقاومت و ملی است

یتیم خانه ایران

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» گفت: این اثر سینمایی بازگو کننده مظلومیت ها، باورها، سنت ها و مقاومت های مردمی و ملی ایرانیان و ظلم و تعدی متجاوزان بیگانه و کوشش های اجتماعی برای تداوم حیات جامعه و سربلندی ایرانیان است؛ فیلم «یتیم خانه ایران» یک اثر مرجع و ماندگار تصویری درباره گوشه ای از تاریخ ایران و نمونه ای آغازگر برای تولید آثار سینمایی تاریخی هدفمند و ارزشی مقاومت و ملی است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «یتیم خانه ایران» یک فیلم اجتماعی، تاریخی درباره ناگفته های دورانی از حیات غمبار ایران و ایرانیان فقر و قحطی زده و تحت استعمار و استثمار است؛ این فیلم روایتگر گوشه ای از زندگی تلخ و سیاه مردم کشور در سال های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ هجری شمسی است که ایران به دلیل قحطی و خشکسالی و اشغال به دست قوای روس و انگلیس دوره ای سخت، بیمار و مرگبار را می گذراند.

آذین ادامه داد: حوادث فیلم «یتیم خانه ایران» در کوران جنگ جهانی اول و در قالب ماجرای زندگی پر فراز و فرود محمدجواد ویراستار یتیم خانه پدرش حاج ابوالفضل شده و از کودکان بدون سرپرست و مردم تحت ستم و گرسنه مراقب و دستگیری می کند رخ می دهد. آنچه در «یتیم خانه ایران» به تصویر درآمده حاصل پژوهش و تحقیق تاریخی و اجتماعی و نگاه مردمی ابوالقاسم طالبی وقایع و رویدادهای آن دوره و زدودن برخی پرده ها از روی خیمه شب بازی سیاست ها و عملکردهای روس و انگلستان و حکومت وقت و درباریان کشور است.

این منتقد سینما با بیان اینکه کارگردان «یتیم خانه ایران» داستان فیلم خود را با محوریت زندگی مردم و شخصیت های مردمی بازگو می کند و در واقع قهرمان های اصلی تراژدی «یتیم خانه ایران» مردم هستند اظهار داشت: فیلم اجتماعی «یتیم خانه ایران» علیرغم کمبودها و کاستی های داستان پردازی، شخصیت سازی و پرداخت جامعه شناسانه مکان ها و فضاسازی های اجتماعی زندگی مردم از زوایای مختلف دارد در مجموع توانسته روایتگر پذیرفتنی و تأثیرگذار دوره کم پرداخت شده و مهمی از تاریخ معاصر ایران زمین باشد.

وی خاطرنشان کرد: «یتیم خانه ایران» هشتمین ساخته سینمایی طالبی است؛ سینماگری که کار هنری را با فعالیت های ژورنالیستی، نمایشنامه نویسی و ساختن چند فیلم کوتاه و دستیار کارگردانی آغاز کرد و با گذراندن بالا و پایین های سینمای حرفه ای بعد از ساخت چند فیلم سینمایی متوسط و یک سریال تلویزیونی سرانجام موفق شد تا بخشی از قابلیت های فیلمسازی خود را با ساختن فیلم سیاسی «قلاده های طلا» به ظهور رساند. موفقیت های اجتماعی و ساختار قوی سینمایی «قلاده های طلا» طالبی را به عنوان فیلمسازی که می توان در سینما به ویژه تولید آثار سیاسی بر روی او حساب باز کرد به جامعه شناساند.

آذین تأکید کرد: «یتیم خانه ایران» گرچه از منظر ساختار سینمایی و مضمون به قدرت و استحکام، جذابیت و تأثیرگذاری «قلاده های طلا» نیست اما تمام نشانه های یک فیلم خوب از کارگردانی فیلم و سینماشناس را در خود دارد. سوژه و محتوای تازه، پرداخت متفاوت داستانی، زاویه نگاه مردمی به رخدادهای اجتماعی و تحقیق مکفی و مناسب به همراه کارگردانی فکر شده اغلب صحنه ها و سکانس ها و همچنین چهره پردازی های خوب و طراحی های قابل انطباق تاریخی صحنه و لباس و تنوع لوکیشن و تصویرسازی های دیدنی از ویژگی ها و امتیازهای اصلی «یتیم خانه ایران» است.

وی ادامه داد: «یتیم خانه ایران» گرچه کوشیده به سینمای کلاسیک قصه گو وفادار باشد ولی کم کاری در پرداخت شخصیت های محوری و تبیین حوادث و تمایل به شعارگویی و سطحی نگری در نمایش حضور انگلیسی ها و روس ها در ایران، بازی های متوسط، پراکندگی قصه های مختلف که کمترین ارتباط معنایی و ساختاری با داستان زندگی محمدجواد دارند باعث شده اند تا فیلم «یتیم خانه ایران» با انسجام داستانی کامل نباشد با این حال نواقص فیلم مانع دیده شدن قوت های کارگردانی، توانایی های برخی از بازیگران از جمله علیرام نورایی و حمید تاج دولتی و روشنگری های تاریخی «یتیم خانه ایران» نشده است.

این منتقد سینما در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: با آنکه توفیق ها و امتیازهای این فیلم در حد و اندازه «قلاده های طلا» نیست ولی مقایسه مضمونی و ساختاری این دو اثر توسط بعضی دوستان به علت تفاوت اساسی سوژه، قصه، ژانر، کاراکترها و فضاسازی ها اصولی و حرفه ای نیست. ابوالقاسم طالبی با فیلم «یتیم خانه ایران» بازگو کننده مظلومیت ها، باورها، سنت ها و مقاومت های مردمی و ملی ایرانیان و ظلم و تعدی متجاوزان بیگانه و کوشش های اجتماعی برای تداوم حیات جامعه و سربلندی ایرانیان است. فیلم «یتیم خانه ایران» یک اثر مرجع و ماندگار تصویری درباره گوشه ای از تاریخ ایران و نمونه ای آغازگر برای تولید آثار سینمایی تاریخی هدفمند و ارزشی مقاومت و ملی است.

گفتنی است؛ «یتیم خانه ایران» داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران را در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس روایت می کند.

علیرام نورایی، فرخ نعمتی، جعفر دهقان، داریوش اسدزاده، بهار محمدپور، علی شادمان، محسن حسینی، اصغر حیدری، ایمان صفا، شهرام تیموریان، مهری آل آقا، والا شهیدی، ملیکا شعبان، مصطفی بهشتی، مجید معافی، حمید تاج دولتی، برایان طرفه، برت جان کورن و درشن آناند در فیلم تازه ابوالقاسم طالبی نقش آفرینی می کنند.

عوامل فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» عبارتند از؛ نویسنده و کارگردان: ابوالقاسم طالبی، تهیه کننده: محمدرضا تخت کشیان، مشاوران کارگردان: اکبر منصور فلاح، حسن لفافیان، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم، برنامه ریز: حسن لفافیان، منشی صحنه: محسن بهاری، طراح صحنه و لباس و دکور: عباس بلوندی، طراح گریم: داریوش صالحیان، مدیر تولید: داوود معدنی، تدوین: حسین زندباف، موسیقی: سرگئی کروتسنگو، صدابردار همزمان: بهمن حیدری، جلوه های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه های ویژه بصری: حسن پیله ور، صداگذاری، میکس و ترکیب صدا: بهمن حیدری، مهدی جمشیدیان، عکاس: نادر فوقانی، مدیر تبلیغات: علی طادی، مدیر روابط عمومی: هادی فیروزمندی، محصول روایت فتح، پخش از فیلمیران.

نظرات

  • صدرا ۱۳۹۵/۰۹/۱۱ - ۱۰:۰۲
    0 0
    خدا قوت به عوامل سازنده ی این فیلم. سینمای ایران بالاخره یک شب با آرامش بخوابه...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.