سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶

فهیم: در ۳۷ سال اخیر بحث فرم یا محتوا فیلم‌ها در صداوسیما بی سابقه بود!/ فراستی هم بالاخره کوتاه آمد

محمدتقی فهیم

سینماپرس: محمدتقی فهیم در پشت صحنه حضور در میزگرد بررسی اصالت فرم یا محتوا در هفت گفت: به نظرم بی اغراق در ۳۷ سال اخیر چنین بحثی در صداوسیمای ایران شکل نگرفته است. شاید به لحاظ موضوع در دوره ای آقای عالمی چنین بحثی داشته اند. آن هم نه مشخصا درباره اصالت فرم یا محتوا.

به گزارش سینماپرس، وی در ادامه افزود:  اساسا سینمای ما در زمینه فرم و محتوا و اهمیت آنها دچار یک چالش جدی است. به ویژه من معتقدم سینمای ما در بحث فرم کمبود اساسی دارد و ما به یک فرم ویژه و شناخته شده سینمای کشورمان دست پیدا نکردیم و سینمای ما نتوانسته به این مقوله نزدیک شود. لذا از این بابت اهمیت زیادی داشت و به شدت مورد توجه مخاطب قرار می گیرد. اما بیشتر از آن، این نوع میزانسن و اجرای برنامه مورد توجه قرار گرفت. یک طرف مسعود فراستی به عنوان کسی که معروف به صفر و صد است و یک طرف من به عنوان کسی که مناسب قاب تلویزیون هستم، نمونه ای از یک میزگرد و شو درست بود.

نوع بحث این حس را به مخاطب داد که واقعا دارد یک نمایش می بیند. این جنس میزگردها در تلویزیون اصولا کم است. در همه زمینه ها کارشناسان آرام و متین صحبت می کنند و نوع اجرا ساکن و راکد است. ولی بحث ما از هر دو جهت تازگی داشت و تاکنون این اتفاق نیافتاده بود.

نکته جالب کوتاه آمدن مسعود فراستی بود و گفت بعد از فرم، می توان درباره محتوا صحبت کرد. مسعود فراستی علی رغم تاکید بر فرم، هرجا که بحث تداوم و استمرار داشته است، آمده درباره محتوا صحبت کرده است. خاطرم است درباره «جدایی نادر از سیمین» در هفت جیرانی فراستی گفت من با محتوای فیلم مسئله دارم. یعنی فرم جدایی از نظر ایشان جذاب بود.

در این میزگرد نظرات مسعود فراستی تعدیل شد به اینکه محتوا نیز مهم است. کل مباحث میزگرد برای سینمای ما بسیار مفید بود. من معتقدم چنین موضوعاتی بسیار زیاد داریم که باید درباره آنها چالش کرد. به طور مثال مسئله بحران هویت در سینما که می تواند برای سینمادوستان و هنرجویان مباحث مفیدی باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.