یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱

بضاعت سینمای ایران برای ماه کم رونق محرم

فیلم‌های ویژه محرم در سینما چقدر فروختند؟

هیهات

سینماپرس: ۷ مهر ماه بود که ۲ فیلم «هیهات» و «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» و دو هفته بعد از آن «ابوزینب» اکران شد. این از معدود دفعاتی است که در فصل افت فروش و ماه محرم آثاری با موضوع مرتبط با همین ماه به نمایش درآمدند. با وجود آنکه چنین حرکتی در فضای فرهنگی کشور ارزش خاص خود را دارد اما آیا این آثار آنگونه که باید توانستند در گیشه جایی برای خود باز کنند؟

به گزارش سینماپرس،  ۷ مهر ماه بود که ۲ فیلم «هیهات» و «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» در گروه آزادی و آزاد اکران شدند، تنها دو هفته بعد از آن فیلم «ابوزینب» هم در گروه آزاد اکران شد. این جزو معدود دفعاتی است که در ماه محرم درست زمانی که به خاطر افت فروش زمان خوبی برای اکران فیلمها در سینما به حساب نمی آید آثاری با موضوع مرتبط با همین ماه به نمایش درآمدند. با وجود آنکه چنین حرکتی در فضای فرهنگی کشور ارزش خاص خود را دارد اما آیا این آثار آنگونه که باید توانستند در گیشه جایی برای خود باز کنند؟ 

 فیلم چهار اپیزودی «هیهات» به کارگردانی دانش قباشاوی، هادی نائیجی، هادی مقدم دوست و روح الله حجازی است و «کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ» فیلم مستند ساخته داریوش یاری، فیلم «ابوزینب»  هم کهبا عنوان اولین فیلم سینمایی حزب الله لبنان را به آن داده اند ساخته علی غفاری است.
فیلم هایی که با توجه به موضوعات آنها و البته زمان خاص اکران تخمین مشخصی از فروش آنها از سوی پخش کننده فیلم، یعنی حوزه هنری نشده بود، ولی این فیلمها در عمل آنگونه که باید مورد اقبال عمومی قرار نگرفت.
صد میلیون تومان برای هیهات 
غلامرضا فرجی، مدیر پخش حوزه هنری در گفتگو با «فردا» درباره فروش فیلم «هیهات» می گوید: این فیلم توانست تا سه شنبه ۴ آبان ماه به فروش ۱۰۰ میلیون تومان در تهران و شهرستان ها برسد. ما تنها پخش کننده این فیلم بوده ایم و درباره استقبال مخاطب از فیلم بهتر است از تهیه کننده آن سوال شود.
کربلا جغرافیای یک تاریخ
نباید مستند را با سینمایی مقایسه کرد
وی ادامه داد: فیلم «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» نیز در مدت اکران به فروش ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در کشور رسیده است. چنین فروشی را اگر با فیلمهای گروه هنر و تجربه که با سوبسید های خاص در سینماها اکران محدودی دارند در نظر بگیریم چندان بد به نظر نمی رسد.
مدیر پخش حوزه هنری درباره فروش پایین این فیلم معتقد است: طبیعتا نمی توان میزان فروش و استقبال فیلم های سینمایی را با فیلم های مستند یکسان دانست و آنچه که برای کارگردان و تهیه کننده «کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ» در این مقطع مهم است، اکران فیلم آن هم به خاطر موضوعیت آن در ماه محرم بوده است.
فرجی تصریح می کند: ما به هیچ عنوان به دنبال گیشه نبوده ایم و تنها می خواستیم فیلم را برای ماه محرم اکران کنیم. 
مدیر پخش حوزه هنری اظهار داشت: «ابوزینب» نیز تا سه شنبه ۴ آبان به فروش ۸ میلیون تومانی رسیده؛ البته هنوز آمار تفکیکی تهران و شهرستان های هیچ کدام از ۳ فیلم به دست مان نرسیده است.
حمایت تبلیغاتی، نه آنگونه که باید 
وی با بیان اینکه پس از اکران جلساتی را با تهیه کننده فیلم برای حمایت های معنوی از آن برگزار کردیم، ادامه داد: ولی متاسفانه آنگونه که باید حمایت ها در راستای تبلیغات شهری و تلویزیونی از این فیلم صورت نگرفته است.
فرجی خاطر نشان کرد: متاسفانه انتظارات ما آنگونه که باید از تهیه کننده اثر محقق نشده است و به همین شاهد فروش نسبتا پایین این فیلم هستیم. 
البته در این میان انمیشین سینمایی ناسور با موضوع دینی و عاشورایی را نیز نباید نادیده گرفت که در همین مناسبت و ایام به اکران عمومی درآمد و اخیرا سازندگان آن نیز به عدم حمایت تبلیغاتی از اکران لب به گله وشکایت گشوده بودند.
مینا ساداتی در نمایی از فیلم هیهات
 چند نگاه متفاوت
نگاهی به خلاصه داستان این فیلمها شاید بهتر بتواند معرف آن باشد.  «هیهات» فیلم اپیزودیک با موضوعات اجتماعی و مفاهیم عاشورایی است که البته تنها ربط آنها به هم مشترک محتوای کلی است وگرنه هیچ ربط دیگری به هم ندارند و هرکدام نگاه و سلیقه متفاوتی را پوشش می دهد. حمید فرخ نژاد، حامد بهداد، مینا ساداتی، بابک حمیدیان، آلا نجم، بهاران بنی احمد در هیهات به ایفای نقش پرداخته اند.
«کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ» در فاز نخست مروری مستند گونه بر حرکت حماسی امام حسین (ع) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد و در فاز بعدی چگونگی عزاداری در فرهنگ های مختلف در جهان را در ماه محرم بررسی می کند. این فیلم توانسته جایزه بزرگ کنگره بین‌المللی جهان اسلام در کربلا را از آن خود کند و در جشنواره‌های «سینما حقیقت»، «رشد» و «فجر» در سال گذشته نیز تقدیر شد. 
نمایی از انیمیشن ناسور
«ابوزینب» به ماجرای مقاومت یک خانواده لبنانی در سال‌های اشغال این کشور به دست نیروهای رژیم صهیونیستی می‌پردازد. این فیلم روایتگر ایثار و فداکاری مادر خانواده‌ای‌ است که با تحمل رنج‌های فراوان، رازی را در سینه نهفته دارد. این فیلم اولین بار دو سال پیش در جشنواره فیلم مقاومت رونمایی شد و به نمایش درآمد. 

انیمیشن سینمایی «ناسور» ساخته کیانوش دالوند به تهیه کنندگی مشترک محمدحسین قاسمی و داریوش دالوند، این انیمیشن چندی قبل عنوان بهترین انیمیشن جشنواره «غدیر» نجف در کشور عراق را به دست آورد و همچنین کیانوش دالوند کارگردان آن در چهاردهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان تجلیل و با دریافت لوحی به عنوان هنرمند آئینی معرفی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.