چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶

«صالحی امیری» و میراثی به نام «ولنگاری فرهنگی»!

سید صالح امیری

سینماپرس: علی جنتی نیز هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس و در سه سال صدارت بر وزارت فرهنگ همواره از ارادت به منویات رهبری دم می‌زد اما راه خود را می‌رفت و انتهای راه وزارت فرهنگ او به ولنگاری فرهنگی ختم شد. صالحی امیری در حالی سکان وزارت فرهنگ را در اختیار گرفت که تا پایان عمر دولت یازدهم فرصت زیادی وجود ندارد. او میراث‌دار ولنگاری فرهنگی وزارت علی جنتی است.

به گزارش سینماپرس، روزنامه جوان نوشت: صالحی امیری در حالی روز گذشته از مجلس رأی اعتماد گرفت که مانند سلفش بارها بر لزوم توجه به منویات رهبر معظم انقلاب تأکید کرد؛ «تأکیداتی که در سخنان رئیس‌جمهور نیز پررنگ بود. رئیس‌جمهور در نطق خود اینگونه از وزیر پیشنهادی‌اش دفاع کرد: «ما وزارت ارشادی می‌خواهیم که بتواند همه فرهیختگان و هنرمندان و صاحب‌نظران را جذب و از آنها استفاده کند. وزارت ارشاد باید هدایت کند، نظارت و پشتیبانی کند. اساس فرهنگ دینی و ملی در اختیار صاحبان فرهنگ است و صاحبان فرهنگ فرهیختگان جامعه‌اند. آقای صالحی‌امیری از پس این مسئولیت برمی‌آید و امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد پیشرفت بیشتر و شکوفایی بیشتر مردم و کم شدن فاصله در امور اجتماعی و فرهنگی باشیم. یکی نرود راستِ راست و یکی نرود چپِ چپ، به هم نزدیک شویم.»


رئیس‌جمهور در حالی از این سخن گفت که وزیر فرهنگ باید برای فرهیختگان جامعه جذابیت داشته باشد که سید احسان قاضی‌زاده یکی از نمایندگان مخالف صالحی در نطق خود از معرفی «سرهنگ» برای وزارت فرهنگ گفت و عنوان کرد: شما که با نام مستعار سید رضا فلاح جزو سربازان گمنام! بودید چرا این سابقه خود را عنوان نکردید؟! آیا در برخورد با هنرمندان می‌خواهید صالحی‌امیری باشید یا رضا فلاح؟! آیا باید منتظر توبه‌نامه‌های هنرمندان باشیم؟ وقتی یک سینماگر برای باز کردن گرهی در فیلمش یا نویسنده‌ای برای گرفتن مجوز برای کتابش به شما مراجعه کرد، در ذهن‌تان دنبال پرونده پرسنلی و حفاظتی‌اش می‌گردید یا برنامه کاری‌اش را مرور می‌کنید؟! سال‌هاست که فرهنگ در این مملکت غریب افتاده و کمترین سهم را از بودجه‌ها و توجهات دارد؛ مدت‌هاست عرصه فرهنگ عرصه سیاست‌بازی و جناح‌بازی شده است و نفس بسیاری از حوزه‌های فرهنگی ما را به شماره انداخته است.

نامربوط بودن تحصیلات صالحی‌امیری با موضوع فرهنگ نیز جزو انتقاداتی بود که به وی وارد شد. قاضی‌زاده در این‌باره عنوان کرد: اگر شما میان تحصیل در رشته‌های مدیریت دولتی و علوم سیاسی با حوزه فرهنگ ارتباط یافته‌اید، من از این کار ناتوانم، من نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه ارتش و فرهنگ نسبتی پیدا کنم. شگفت از رئیس‌جمهوری که از سرهنگ بودن تبری می‌جست حالا سرهنگی را برای حوزه فرهنگ انتخاب و معرفی کرده است. خطیر بودن وزارت فرهنگ و حواشی واقعی که سبب استعفای جنتی شد نیز از مسائلی بود که این نماینده مجلس به‌طور غیرمستقیم به آن اشاره کرد و گفت: شما امروز می‌خواهید میراث‌دار کرسی وزارتی باشید که پیش از شما داستان‌های عبرت‌آموزی رقم خورده و قربانیانی گرفته است؛ راستی آیا می‌دانید فرصت برای شما فراهم شده است؟ خبر دارید چرا آقای جنتی وزیر نیستند؟ ایشان (جنتی) نه شهید کنسرت هستند و نه به دلیل توجه دولت به دغدغه‌های علمای اعلام و مراجع کنار گذاشته شده‌اند، چراکه اگر دولت قرار بود به این دغدغه‌ها احترام بگذارد، باید همان سه سال پیش این کار را می‌کرد.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم اهمیت دادن به منویات رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری در مسائل فرهنگی بسیار حساس هستند و صاحب‌نظر هستند. باید به نکاتی که مورد نظر ایشان است دقت شود و مواردی که ایشان حساسیت دارند باید با حساسیت برخورد شود تا وزارت ارشادی داشته باشیم که همه مردم را در مسیر نشاط، فرهنگ اسلامی و هویت دینی قرار دهد. رهبر معظم انقلاب چندی پیش از وضعیت فرهنگی کشور تعبیر به ولنگاری فرهنگی و از تحول در عرصه فرهنگ ابراز ناامیدی کرده بودند. صالحی امیری نیز در نطق خود بر لزوم توجه به منویات رهبری تأکید کرد و با بیان اینکه جامعه فرهنگی جامعه‌ای است که انسان‌ها در آن سازگارند، گفت: تعبیر زیبایی مقام معظم رهبری دارند که می‌گویند فرهنگ هویت یک ملت است، ارزش‌های فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است، همه چیز مترتب فرهنگ است، این جمله بسیار مهم و کلیدی است که فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد نیست، همچنین فرهنگ حاشیه و ذیل سیاست نیز نیست، اقتصاد و سیاست ذیل فرهنگ هستند. باید به این مسئله توجه کنیم، نمی‌توانیم فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کنیم. با این نگرش و گفتمان مقام‌معظم رهبری فرهنگ هم بستر و هم مقصد و هدف است.
البته علی جنتی نیز هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس و در سه سال صدارت بر وزارت فرهنگ همواره از ارادت به منویات رهبری دم می‌زد اما راه خود را می‌رفت و انتهای راه وزارت فرهنگ او به ولنگاری فرهنگی ختم شد. صالحی امیری در حالی سکان وزارت فرهنگ را در اختیار گرفت که تا پایان عمر دولت یازدهم فرصت زیادی وجود ندارد. او میراث‌دار ولنگاری فرهنگی وزارت علی جنتی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.