پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰

دستان خالی سینما و تلویزیون درباره تسخیر لانه جاسوسی

شمقدری: برای ساخت سریال «انقلاب دوم» همچنان بلاتکلیفم!

جواد شمقدری

سینماپرس: با اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی از واقعه ۱۳آبان و تسخیر لانه جاسوسی با عنوان انقلاب دوم یاد کردند اما هنوز سینما و تلویزیون ایران قدمی درخور برای بازنمایی این واقعه پر اهمیت و جریان‌ساز برنداشته‌اند.

با اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی از واقعه ۱۳آبان و تسخیر لانه جاسوسی با عنوان انقلاب دوم یاد کردند اما هنوز سینما و تلویزیون ایران قدمی درخور برای بازنمایی این واقعه پر اهمیت و جریان‌ساز برنداشته‌اند. این کم‌کاری در حالی اتفاق می‌افتد که صنعت سینمای هالیوود چند سال پیش فیلمی پرهزینه با عنوان آرگو ساخت و اعلام جایزه اسکار بهترین فیلم به آن نیز توسط میشل اوباما از کاخ سفید به بن افلک کارگردان این اثر انجام شد.


تنها فیلم درباره تسخیر لانه جاسوسی امریکا با نام طوفان شن در ایران توسط جواد شمقدری و بیش از دو دهه پیش ساخته شده است که این فیلم در زمان ساخت مورد بی مهری جریانات رسانه ای قرار گرفت. جواد شمقدری سازنده این فیلم چند سالی است که درصدد ساخت سریالی درباره تسخیر لانه جاسوسی است اما تلاش‌های او هنوز به ثمر ننشسته است.

محمد خزاعی، تهیه‌کننده سینما که قرار بود سریال انقلاب دوم را تهیه کند در گفت‌وگو با «جوان» درباره چرایی کلید نخوردن این سریال عنوان کرد: سریال انقلاب دوم دو ماه پیش تولید را از سر گذرانده و در دوره ضرغامی و سرافراز و مدیریت سیفی آزاد بر سیما فیلم مورد تصویب قرار گرفته است یک‌بار در قالب الف ویژه در ۱۲ قسمت و یک‌بار نیز به شکل سریال الف در ۳۰ قسمت تصویب شده است. آقای علی عسگری گفته‌اند ساخت این سریال جزو اولویت‌های ما خواهد بود اما الان حدود شش ماه است که ما انتظار می‌کشیم تا مدیریت صداوسیما پاسخ شفاف و روشنی به ما بدهد البته به نظر می‌رسد اصلی‌ترین گیر سازمان مشکلات اقتصادی باشد.

جواد شمقدری که کار نوشتن فیلمنامه سریال انقلاب دوم را انجام داده نیز در گفت‌وگو با «جوان» به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب درباره بدعهدی و غیرقابل اعتماد بودن امریکا اشاره کرد و گفت: این بحث‌ها همیشه انجام شده اما هیچ گاه در حوزه فرهنگ و هنر کشور ما به راهبرد تبدیل نشده است. متأسفانه سینما و تلویزیون در تصویرسازی تسخیر لانه جاسوسی که فصل مهمی از تاریخ معاصر انقلاب اسلامی را رقم می‌زند، غیرمسئولانه عمل کرده است. من وقتی این غفلت را مشاهده کردم خود وارد میدان شدم و دست به تحقیق و پژوهش و نوشتن فیلمنامه در این باره زدم و فیلمنامه‌ای ۳۰ قسمتی را تحریر کردم. صداو سیما هم حمایت خوبی از خود نشان داد و این حمایت در دوره مدیریت آقای سرافراز هم ادامه داشت، دوبار گفتند پیش تولید را شروع کنید ولی با تغییر مدیریت کار عملاً بلاتکلیف ماند و الان شش ماه است که پاسخی به ما نمی‌دهند. ما اگر به منویات رهبر معظم انقلاب اعتقاد داریم باید بروز و ظهور هم داشته باشد.
رئیس پیشین سازمان سینمایی در پاسخ به این سؤال که چرا در زمان تصدی بر سازمان سینمایی برای تولید اثری فاخر در این زمینه اقدام نکردید توضیح داد: من در ابتدای مسئولیتم به یکی دو نفر از افرادی که فکر می‌کردم از عهده این کار برمی‌آیند پیشنهاد دادم که جلو بیایند و ما هم صددرصد حمایت می‌کنیم و یک بار هم در مراسم رسمی به این مسئله اشاره کردم. مسئله اینجاست که برخی نگران گرین‌کارت خود هستند و فکر می‌کنند سعادت و خوشبختی در گرین‌کارت امریکاست.

شمقدری در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید فیلمنامه شما با توجه به الف ویژه بودن توان جذب مخاطب عام را داشته باشد پاسخ داد: فیلمنامه من این ظرفیت را دارد اما عقل حکم می‌کند که دوستان جلسه‌ای بگذارند و تیم کارشناسی‌شان اگر عیبی دیده‌اند مطرح کنند و ما هم استقبال می‌کنیم، آقای علی‌عسگری خودشان دانشجوی خط امام هستند و انتظار می‌رود با مدیریت بهتری وارد عرصه تولید این سریال شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.