چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴

گفتگوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با سینماپرس؛

فرخنده کیش: حتماً در عملکرد ما کوتاهی هایی وجود دارد/ پس از میرزاخانی ساخت ساختمان گاندی متوقف شد/ یک سوم فیلم های جشنواره فیلم کوتاه ارزشی است

فرید فرخنده کیش

سینماپرس: فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار سینماپرس گفت: حتماً در عملکرد ما کوتاهی هایی وجود دارد که باعث دلخوری فیلمسازان جوان شده و آن ها از ما در رسانه ها گلایه می کنند ولی ما حداقل در ۲ سال گذشته حجم نقدینگی را که برای فیلمسازان جوان در بخش فیلم کوتاه هزینه کردیم با سال های گذشته کاملاً تفاوت دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در پاسخ به این سوأل که وضعیت ساختمان گاندی این انجمن به کجا رسیده و چرا پس از سال ها این ساختمان افتتاح نشده است اظهار داشت: در دوره گذشته نسبت به احیای ساختمان گاندی انجمن سینمای جوان اقداماتی انجام شد و ساختمانی که آنجا بود کاربرد چندانی برای فعالیت های انجمن نداشت و کارهایی انجام دادند که به دلیل کمبود بودجه ساخت ساختمان نیمه کاره ماند و حدود ۴ سال بود که ساخت این ساختمان در همان حدی که آقای میرزاخانی انجام داده اند متوقف شده بود اما در ظرف ۶ ماه و نیم گذشته این بازسازی دوباره در حال انجام است و با صرفه جویی در بودجه انجمن کارهایی انجام داده ایم که ساخت فاز اول این ساختمان بدون استفاده از بودجه های خصوصی آماده شده است و پس از جشنواره فیلم کوتاه تهران به این ساختمان نقل مکان خواهیم کرد.

فرخنده کیش ادامه داد: زیرزمین این ساختمان قرار است به عنوان یک سینمای کوچک در اختیار انجمن قرار بگیرد و فقط این بخش است که ساخت آن هنوز به سرانجام نرسیده و همانطور که اشاره کردم تا پایان آبان ماه به ساختمان جدید نقل مکان خواهیم کرد. اتمام ساخت این ساختمان ظرف مدت کوتاه امکان پذیر نبود چرا که پس از اتمام مدیریت آقای میرزاخانی فقط اسکلت این ساختمان ساخته شده بود و حدود ۹ ماه تا یک سال زمان برای ساخت این ساختمان نیاز بود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در بخش دیگری از این گفتگو ضمن اشاره به انتقادهایی که از سوی جامعه فیلمسازان جوان نسبت به عملکرد این انجمن می شود گفت:  حتماً در عملکرد ما کوتاهی هایی وجود دارد که باعث دلخوری فیلمسازان جوان شده و آن ها از ما در رسانه ها گلایه می کنند  ولی ما حداقل در ۲ سال گذشته حجم نقدینگی را که برای فیلمسازان جوان در بخش فیلم کوتاه هزینه کردیم با سال های گذشته کاملاً تفاوت دارد و در سال جدید حدود ۲۰ پروژه را کلید زده ایم اما اگر این اعداد و ارقام را با جمعیت علاقه مندان به فیلمسازی مقایسه کنید به حمایت های خیلی بیشتر نیازمند هستیم تا قشر گسترده تری از فیلمسازان را حمایت نماییم.

وی تأکید کرد: نیاز جامعه و نیاز فرهنگی برای فیلم کوتاه خیلی وسیع تر از این اعداد و ارقام است که در اختیار انجمن سینمای جوانان قرار داده می شود ما سازمان های دیگر که متولی فیلم کوتاه هستند را نیز درگیر تولیدات مان کرده ایم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن از فیلمسازان جوان در بخش های مختلف مستند، داستانی، انیمیشن، تجربی و... حمایت داشته باشیم.

فرخنده کیش خاطرنشان کرد: حمایت گرفتن از دستگاه ها و نهادهای دیگر از دو منظر حائز اهمیت است، اول اینکه بودجه بیشتری در اختیار انجمن قرار می گیرد و دوم مسأله رفتارهای فرهنگی است که از طریق این دوستان همراه ما می تواند مدیریت شود. ما با موسسه شهید آوینی، دوستانمان در جشنواره رضوی و خیلی از دوستان دیگر تعاملاتی داشته ایم که پس از جشنواره فیلم کوتاه در سال تولیداتی انجمن پروژه هایی را آغاز کنیم.

این مدیر سینمایی در پاسخ به اینکه سهم فیلم های ارزشی و انقلابی در میان تولیدات این انجمن چه میزان است اظهار گفت: یک سوم فیلم های حاضر در جشنواره فیلم کوتاه مرتبط با دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است؛ خوشبختانه این فیلم ها از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند و قابلیت رقابت با دیگر فیلم ها را دارند.

وی تأکید کرد: ساخت این گونه فیلم ها خواست جامعه ما است و ما نسبت به دغدغه های جامعه مان باید عملکردهایی داشته باشیم. سازمان های متولی که با ما همکاری دارند نیز به گونه ای فعالیت کرده اند که این فیلم ها قابلیت رقابت با دیگر آثار را داشته باشند، برای هیچ کدام از این فیلم ها امتیاز خاصی قائل نشدیم که در جشنواره قرار بگیرند و ویترین جشنواره را متنوع کنند و این فیلم ها به گونه ای ساخته شده اند که دارای کیفیت مورد قبول هستند. تولیداتی که ما در این زمینه داریم در قالب های داستانی، اقتباسی، مستند و حتی انیمیشن هستند اما طبیعی است که ما هر چقدر توانمان را به شکل عادلانه توزیع کنیم متأسفانه نمی توانیم جوابگوی این حجم از تولیدات و انتظارات باشیم و به همین دلیل از دوستانی که امکان همکاری با آنها مهیا نمی شود عذرخواهی می کنم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ادامه داد: یکی دیگر از روش هایی که در تولید پیش بینی می کنیم این است که به جای اینکه تولید کننده و صاحب فیلم باشیم تولیدکننده ها را حمایت می کنیم و فضا را به گونه ای فراهم می کنیم که به عنوان حامی بدون اینکه صاحب فیلم ها باشیم شرایط را برای ساخت فیلم ها فراهم می کنیم تا فیلمسازان بتوانند آثارشان را در بخش مصرف کننده ارائه کنند.

فرخنده کیش سپس در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس مبنی بر چرایی برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی توسط این انجمن که منجر به صرف بودجه های هنگفت می شود اظهار داشت: سلسله جشنواره هایی که از سوی انجمن سینمای جوان برگزار می شوند سلسله مراتبی را برای معرفی نخبگان در نظر دارند ما جشنواره های استانی را داریم که این جشنواره ها معمولاً محفلی برای فیلمسازان شهرستان هستند که فرهنگی مشترک دارند و این جشنواره ها با هزینه و بودجه ای اندک برگزار می شوند.

وی افزود: جشنواره های منطقه ای نیز علاوه بر اینکه می تواند رفتارهای سینمایی را مدیریت کند باعث می شود هنرجویان ما در کنار هم قرار بگیرند و شاید فیلم هایی در این عرصه ها ساخته شود که در کنار هم بتوانند کار تولید داشته باشند و افراد را به این ترغیب کنند که بتوانند به تولیدات خود فکر کنند. فیلم هایی که در جشنواره های استانی و منطقه ای برگزیده می شوند به طور مستقیم به جشنواره فیلم کوتاه راه پیدا می کنند، بازگشت این سرمایه ها با جامعه ای سلامت و امیدوار اتفاق می افتد. با توجه به اینکه اعتقاد دارم این هزینه ها لازم است ما باید به گونه ای عمل کنیم که توجه اصلی مان به آموزش معطوف باشد و بخش عظیمی از آموزشمان صاحب یارانه است و سعی داریم یارانه هایی ارائه دهیم که جوانهای علاقه مند بتوانند به عرصه فیلمسازی راه پیدا کنند و آموزش ما صرفاً به گونه ای نیست که بخواهد جوان ها را به سمت سینمای بلند و داستانی سوق دهد.

این مدیر سینمایی تصریح کرد: سعی و کوشش من بر این است که حمایت از فیلمسازان عادلانه باشد و من شخصاً سعی کردم نگاهی عادلانه داشته باشم و تلاشم بر این بوده که جلوی رفتارهای نادرست را بگیرم و بودجه محدود انجمن عادلانه بین علاقه مندان توزیع شود.

فرخنده کیش در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: ما در انتخاب پروژه هایی که حامی آنها خواهیم بود شورایی شناور داریم که محدود به آدم های خاصی نمی شود تا تولیدات محدود به سلیقه خاصی نشود و فقط یک جریان فکری خاص در انجمن به وجود نیاید و هر اتفاقی که در انجمن سینمای جوان رخ دهد بر گردن من است و امیدوارم که در این مدت کوتاهی نکرده باشم و اگر کسی در رفتارهای سازمانی ما نقصانی می بیند به اطلاع ما برساند تا ما این نقصان ها را برطرف کنیم.

نظرات

  • ناشناس ۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۱۲:۳۲
    5 1
    دیروز فیلم های کوتاه روز اول را دیدم عمتا فیلم های ضعیف ار کارگردان های شناخته شده چرا فقط به اسم و رزومه افراد توجه میشه ؟؟ مگر جشنواره فیلم کوتاه جشنواره فجره که باید اسامی حضور داشته باشند؟؟ جشنواره های کوتاه در تمام دنیا محل گذر و شناسایی استعداده اما در ایران جایگاه ثابت برای یک سری فیلمساران کوتاه تعریف شده که به شدت کارهای ضعیفی ارائه شده بود و به قول معروف حضور امسال آنها در جشنواره مدیون نون فیلم سابق خودشون خوردنه !!!! باید فکر اساسی برای سال بعد بشه که جشنواره محل ثابت برای افراد نشود !!!
  • ۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۱۳:۵۲
    5 3
    سینمای جوان در بسیاری از استانها تعطیل شده ودربرخی بسیاری از جا ها بازبودنش از تعطیلی بدتراست
  • ۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۲۰:۴۵
    2 1
    فعالیت های مدیریتی ومجموعه تحولات سینمای جوان باضعف فراوان وبعضی موارد در چند سال اخیر دور از شان واخلاق هنری سینمایی بود سینمای جوان قتلگاه انسانهای ارزشی علمی وهنری سینمایی با تجربه شده و در خلا ناخواسته با هدایت افراد معلوم الحال از ریل رسالت وماموریت خارج شده

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.