شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶

جواد شمقدری در مصاحبه اختصاصی با سینماپرس:

بسیاری از حقایق مهم و کلیدی انقلاب به فراموشی سپرده می شود/ پروژه نفوذ آهسته در اسناد لانه جاسوسی چه بود؟/ آیا بعضی ماموریت دارند جلوی ساخت «انقلاب دوم» را بگیرند!؟

جواد شمقدری*

سینماپرس: جواد شمقدری ضمن انتقاد از بلاتکلیفی یک سریالی ارزشی و انقلابی گفت: برای تولید سریال «انقلاب دوم» بیش از شش ماه است که در انتظار تصمیم گیری مدیران سیما هستیم، امیدوارم همان طور که سازمان صدا و سیما نسبت به بعضی تولیدات پر هزینه که از اولویت مضمونی برخوردار نیستند، توجه ویژه دارد، نسبت به ساخت این سریال نیز همت گمارد. واقعه تسخیر لانه آنقدر در محاق قرار گرفت تا تعدادی از همان دانشجویانی که در تسخیر لانه نقش داشته اند امروز با افتخار توبه نامه می نویسند!

جواد شمقدری در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در خصوص ساخت سریال «انقلاب دوم» گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی طی یکسال اخیر بارها بر موضوع ضرورت دشمن شناسی و شناخت تاریخ انقلاب اسلامی تاکید داشته و استکبار ستیزی را از نشانه های  هویت انقلابی  برشمردند.

وی در ادامه تصریح کرد: "آمریکا شیطان بزرگ است" یک کلام استثنایی است که  بر اساس هیجانات انقلابی از دو لب مبارک امام صادر نشده بلکه متکی به مبانی عقیدتی و آرمانی و مکتبی است. رهبر معظم انقلاب نیز از جهاد کبیر  بعنوان یک وظیفه  اسلامی انقلابی همه آحاد اجتماعی و بخصوص جوانان نام بردند. جهاد کبیر در عدم تبعیت از جریان کفر  و استکبار است.

رئیس سابق سازمان سینمایی ادامه داد: بر اساس این مبانی و پایه های فکری و تحلیلی است که ضرورت دارد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۸ توسط دانشجویان پیرو خط امام محور یک سریال بزرگ تاریخی سیاسی قرار گیرد. متاسفانه با عدم تحرک لازم در عرصه هنری و سینما و تلویزیون بسیاری از اتفاقات و حقایق مهم و کلیدی انقلاب به فراموشی سپرده می شود.

وی متذکر شد: اگر امروز شاهد هستیم بعضی به خود جرات می دهند دریک حرکت ارتجاعی و تحقیر آمیز دوباره ملت ایران را به شاه پرستی و بندگی آمریکا سوق دهند به این علت است که ما در عرصه تلویزیون تلاش لازم را  در این خصوص انجام نداده ایم. واقعه تسخیر لانه  که به تعبیر امام به حق انقلاب دوم نامیده شد، آنقدر در محاق قرار گرفت تا تعدادی  از همان دانشجویانی که در تسخیر لانه نقش داشته اند  امروز با افتخار توبه نامه می نویسند! در حالی که این حرکت دانشجویی یکی از انقلابی ترین و موثرترین و خالص ترین حرکت های دانشجویی در یک قرن اخیر جنبش ها و مبارزات دانشجویی جهان است.

شمقدری در ارتباط با شکل گیری فیلمنامه «انقلاب دوم »یادآور شد: سریال انقلاب دوم با اتکا به اسناد جاسوسی امریکا که در سفارت آمریکا باقی مانده بود و یا دانشجویان توانستند آنها را ترمیم کنند نگارش یافته است. بدیهی است از خاطرات و وقایع آن ماهها نیز استفاده شده است. قصه سریال «انقلاب دوم» در فاصله زمانی  پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه تا سقوط دولت بازرگان و یک ماه پس از تسخیر لانه  روایت می شود. این مقطع از تاریخ انقلاب پر تلاطم ترین دوره همه سالهای پس از پیروزی انقلاب است سیر تحولات و اتفاقات از چنان سرعتی برخوردار است که انسان به تحیر می افتد. ما تلاش کردیم در گرداب این تحولات غرق نشویم و از طرفی به مهمترین وقایع نزدیک شویم. اکثر شخصیتهای اصلی سریال  تخیلی هستند اما باید توجه کرد در آرایش و شکل دهی به آنها از سرگذشت اشخاص حقیقی بهره برده ایم. البته بعض اشخاص شهید و یا شاخص با نام حقیقی آنها در سریال ظاهر می شوند.

وی افزود: فیلمنامه این سریال طی سه سال تحقیق و نگارش در سی قسمت آماده تولید شده است. در تحقیقات بجز از کتب اسناد لانه جاسوسی آمریکا،  بیش از هفتاد کتاب خاطرات بازیگران اصلی این دوره چه خارجی و داخلی مورد نظر بوده است.

کارگردان «طوفان شن» از بلاتکلیفی این سریال در حال حاضر خبر داد و گفت: بیش از شش ماه است که در انتظار تصمیم گیری مدیران سیما هستیم تا اثری که به همت خود آنها به این مرحله رسیده است انشالله وارد فاز تولید نیز شود. بودجه کار شاید سنگین باشد اما نسبت به بسیاری از کارهای سینمایی و سریالی فاخر طی همین سالهای اخیر از براورد سبک تری برخوردار است،  امیدوارم همان طور که سازمان صدا و سیما نسبت به بعض تولیدات پر هزینه که چندان هم از اولویت مضمونی برای تولید برخوردار نیستند، توجه ویژه دارد، نسبت به ساخت این سریال نیز همت گمارد و تا فرصت باقی است کار لازم را انجام دهد. من معتقد هستم اگر سریال انقلاب دوم قبل از مذاکرات برجام ساخته شده بود و همزمان با آن پخش میشد نتایج مذاکرات برجام بسیار افتخار آمیز تر می بود و مطالبات و باور مردم چیز دیگری بود. بسیاری از این خوش بینی هایی که شاهد بودیم دیگر جایی برای ابراز وجود نمی یافت. سیر اتفاقاتی که تا این لحظه برای ساخت این سریال افتاده به گونه ایست که گویا بعضی ماموریت دارند جلوی ساخت انقلاب دوم را بگیرند!

این کارگردان سینمای ایران اظهار داشت: واقعیت این است که ماهیت آمریکا نه تنها فرقی نکرده که  اتفاقا پیچیده تر و پر نیرنگ تر شده است. آمریکا به چیزی کمتر از نابودی انقلاب و تسلیم بدون قید و شرط ملت ایران در مقابل آنان رضایت نخواهد داد. بسیاری از توطئه هایی که آمریکا طی همه سالهای پس از انقلاب و در حال حاضر طراحی و پیاده می کند در آن دور نیز وجود داشته است که با تسخیر لانه در نطفه خفه شد. به طور مثال در اسناد لانه از پروژه ای به نام نفوذ آهسته نام برد می شود. در توضیح این پروژه می گوید ما باید از طریق موسیقی راک، رقص آمریکایی، کوکا و مک دونالد پیاده نظام(امام) خمینی را زمین گیر کنیم. سپس می گوید زیر پوشش برگزاری کلاسهای آموزش زبان سبک زندگی آمریکایی را به جوانان القا کنیم.   همچنین با فیلمهای خاص!   هالیوودی جوانان و خانواده های ایرانی را از اسلام و انقلاب جدا کنیم و... و.

شمقدری در پایان صحبت هایش تصریح کرد: سریال انقلاب دوم از واقعیتهای کمتر گفته شده ی دوران حساس ده ماهه اول انقلاب پرده بر میدارد و نشان می دهد اقدام  دانشجویان مسلمان و انقلابی در تسخیر لانه جاسوسی، اقدامی از جنس حرکت انبیاء الهی در نبرد جانانه شان در مقابل فرعونها و طواغیت زمانشان بوده است و امام خمینی به همین دلیل بلافاصله از این اقدام جانانه دفاع کردند و آن را انقلاب دوم نامیدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.