شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

صادقی: «یتیم خانه ایران» دغدغه ای ملی است و همه باید از این فیلم حمایت کنند/ متأسفم که مدیران فرهنگی و مسئولان سینمایی به این نوع آثار اهمیتی نمی دهند

یتیم خانه ایران

سینماپرس: قطب الدین صادقی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر که این روزها فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی را روی پرده دارد در رابطه با این اثر سینمایی گفت: «یتیم خانه ایران» دغدغه ای ملی است و همه مردم باید از این فیلم حمایت کنند باعث تعجب من است که هیچ کس حرفی از اتفاقات روایت شده در این فیلم نزده و به نوعی خواستند این بخش از تاریخ مهم در کشور ما به فراموشی سپرده شود.

بازیگر فیلم سینمایی «پیک نیک در میدان جنگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ما مملو از آثاری مبتذل شده که وابسته به سینمای بدنه است و بیش از هر چیز رابطه زن و شوهرها را در فیلم ها می بینیم که تجزیه و تحلیل می شود و هیچ افق اجتماعی، تاریخی و فلسفی در سینمای مان دیده نمی شود؛ گویا سینماگران ما به اندیشه بهای چندانی نمی دهند و همین امر باعث شده تا سینمای کشور ما تنها منوط به آثاری مبتذل و سخیف و بی هویت شود و فرهنگ و هنر غنی ما را به سخره بگیرد و آن را به سمت نابودی ببرد.

وی ادامه داد: در میان هجمه این نوع آثار مبتذل و بی هویت فیلم هایی مانند «یتیم خانه ایران» را باید همه جانبه حمایت کرد؛ دلیل اینکه بنده پس از مدت ها دوری از سینما حاضر شدم در «یتیم خانه ایران» ایفای نقش کنم موضوع بسیار خوب آن بود. قحطی و اتفاقاتی که در این فیلم روایت می شود فاجعه ای عظیم در تاریخ ایران است چرا که در کشور ما حدود ۶ میلیون نفر آن زمان جان خود را از دست دادند و مسأله مطرح شده در این اثر تنها قحطی نیست چرا که انگلیس در آن زمان تمام مواد خوراکی که باقی مانده بود را برای ارتشش در هندوستان خرید.

این دارنده دکترای هنرهای نمایشی از دانشگاه سوربن پاریس خاطرنشان کرد: من بسیار متأسفم که مدیران فرهنگی و مسئولان سینمایی ما به این نوع آثار اهمیتی نمی دهند؛ ما باید در کشورمان آثار تاریخی این گونه را تولید کنیم تا نسل های آتی جنایات غربی ها بر علیه مردم کشورمان را فراموش نکنند و در دام آن ها گرفتار نشوند.

صادقی سپس با بیان اینکه در «یتیم خانه ایران» از میرزا کوچک خان نیز سخنی به میان می آید اظهار داشت: ما همیشه وقتی از گذشته، تاریخ، اسطوره ها و افسانه ها حرف می زنیم به این منظور است که زمان حال را بهتر درک کنیم چرا که ما نتیجه دیروز هستیم و دستاوردهای گذشته به ما کمک می کنند که امروزمان را بهتر بفهمیم و این مسائل از ملزومات ساخت آثاری چون «یتیم خانه ایران» است.

کارگردان نمایش «هفت خوان رستم» تأکید کرد: ما کتابی در نشر قطره منتشر کرده ایم با عنوان «نامه های فرمانفرما» که حاکم کرمانشاه بوده و وقتی این کتاب را می خوانیم به نتایجی عجیب در وضعیت کشورمان در آن زمان می رسیم و متوجه می شویم که طاعون چه فاجعه ای در آن تاریخ رقم زده است که باورکردنی نیست و البته. من بر اساس «نامه های فرمانفرما» پیش از «یتیم خانه ایران» نمایشنامه ای با همین موضوع نوشته ام.

وی افزود: شخصیتی که در «یتیم خانه ایران» ایفا کردم ما به ازای واقعی دارد چرا که آدم هایی شبیه به آن شخصیت در آن زمان به وفور وجود داشته و البته شاید شخصیتی با این اسم و آن چیزی که بازی کردم دقیقاً وجود نداشته اما روزنامه نگارهای بسیاری با این ویژگی ها در آن زمان وجود داشتند.

بازیگر سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» ادامه داد: امیدوارم شرایطی در کشور ما فراهم شود که آثار فرهنگی و هنری متعددی در رابطه با معضلات و مشکلات تاریخی که در کشور ما وجود داشته به تولید برسد.

صادقی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: به زودی یک مرکز آموزش بازیگری و کارگردانی راه اندازی می کنم و سعی دارم در این مرکز به همه علاقمندان ورود به هنرهای نمایشی اصول درست هنر را بیاموزم.

وی در خاتمه اظهار داشت: همچنین نمایش دیگری با عنوان «اوبو شاه» را نیز به عنوان کارگردان در دست دارم که دو هفته دیگر تمرین این کار را شروع خواهیم کرد و در جشنواره تئاتر فجر نیز حضور خواهیم داشت؛ این اثر نمایشی برگرفته از نمایشنامه ای با همین عنوان به قلم آلفرد ژالی نویسنده فرانسوی است و تاکنون در ایران و خارج از کشور بسیاری از گروه های هنری آن را روی صحنه برده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.