چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

موسائیان: شرایط معقول و مناسبی برای اکران آثار سینمایی فراهم نیست/ عنان هنر هفتم به دست افرادی افتاده که هیچ گونه تخصصی در این رشته ندارند

وحید موسائیان

سینماپرس: وحید موسائیان کارگردان سینما که مدتی است فیلم سینمایی «قشنگ و فرنگ» را آماده نمایش دارد گفت: متأسفانه شرایط معقول و مناسبی برای اکران آثار سینمایی فراهم نیست و به همین دلیل است که بسیاری افراد ترجیح می دهند یا فیلم های شان را اکران نکنند و یا اگر فیلم های شان اکران می شود به نوعی در گیشه دچار خودسوزی می شوند و تا مدت ها نمی توانند ضربات حاصله از اکران بد را جبران کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «گلچهره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اکنون بیش از یک سال که فیلم در دست پخش کننده است و هنوز به زمانی قطعی از اکران نرسیده ایم چرا که تعداد فیلم ها زیاد است و سینماهای کشور محدود هستند و این مسأله باعث می شود که شانس اکران به موقع از خیلی از فیلم ها گرفته شود. زمان اکران برای ما بسیار مهم است و صرفاً به اکران «قشنگ و فرنگ» در هر شرایطی فکر نمی کنیم.

وی ادامه داد: فروش فیلم سینمایی «قشنگ و فرنگ» به زمان اکرانش وابستگی بسیاری دارد و اگر شرایطی معقول و منطقی برای اکران این فیلم پیش آید فکر می کنم که «قشنگ و فرنگ» با بازخورد خوبی از سوی مخاطبان همراه باشد. این فیلم در جشنواره بوسان با استقبال خوبی همراه بود، پس از بوسان به سائوپائولو رفت و پس از آن جشنواره های دیگری را نیز در نظر داریم، به شخصه امیدوارم که این فیلم به زودی در ایران اکران شود و بسیار علاقه دارم ببینم خانواده ای که من راجع به آن فیلم ساختم و همه آن را می شناسند در ایران دیده شود.

موسائیان خاطرنشان کرد: متأسفام که بسیاری آثار فرهنگی و ارزشمند که برای ساخت آن ها زحمات زیادی کشیده شده و سازندگان شان خون دل های زیادی را خورده اند نمی توانند در یک شرایط عادلانه و مناسب اکران شوند اما بسیاری فیلم های سخیف و بی ارزش مرتباً اکران شده و مردم را از سینما بری می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «فرزند چهارم» تأکید کرد: بخش هایی از فیلم سینمایی «قشنگ و فرنگ» در خارج از کشور فیلمبرداری شده است و وقتی تیم تولید به اقتضای فیلمنامه مجبور به سفر خارج از کشور می شوند طبیعتاً کارشان سخت تر می شود و کار کردن در این شرایط ویژگی های خاص خود را دارد؛ ما تمامی این زحمت ها را به جان خریدیم تا بتوانیم از نتایج مثبت آن در یک اکران مناسب بهره مند شویم اما از آنجا که در سینمای ایران مدیریت درستی وجود ندارد همچنان بلاتکلیف هستیم و دستمان به جایی بند نیست!

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: خوشبختانه سال گذشته فیلم «قشنگ و فرنگ» در جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشد چرا که سطح فیلم آنقدر بالا بود که جشنواره فجر نتوانست تاب و تحمل دیدن این فیلم را داشته باشد؛ جشنواره فجر زمانی مدیرانی داشت که از سینما بزرگ تر بودند و به جشنواره افتخار و اعتبار می دادند اما متأسفانه شاهد این مسأله نیستیم.

وی تصریح کرد: ما همواره شاهد هستیم که بسیاری از فیلم های راه یافته به جشنواره فیلم فجر از فیلم های سطحی سینمای ایران هستند. جشنواره ای که عنوان سی و چهارم را به یدک می کشید اینقدر تسامح و تساهل دارد و وقتی فیلم هایی که ادعای شاخصه های هنری دارند کنار گذاشته می شوند نشان می دهد که مدیریت علاقه ای به حضور فیلم های خوب در جشنواره فیلم فجر ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «گوشواره» افزود: خوشبختانه فیلمسازانی مثل من آنقدر جشنواره های ریز و درشت بسیاری در دوره های کاری خود رفته اند که جشنواره داخلی فیلم فجر هیچ تأثیری در اعتبار فیلم ما ندارد. جشنواره ای که تبدیل به دایره ای محدود و کوچک از فیلم هایی مشخص شده است دیگر نمی تواند اعتباری داشته باشد و البته این اذعانی است که خیلی از فیلمسازان دارند که بود و نبودشان در جشنواره فیلم فجر برای آن ها فرق چندانی ندارد.

وی تأکید کرد: من بسیار متأسفم که نبود سیاستگذاری صحیح و اصولی و عدم حضور یک مدیر مجرب و متعهد در سینمای کشور باعث شده تا عنان هنر هفتم به دست افرادی بیفتد که هیچ گونه تخصصی در این رشته ندارند و بر اساس سلایق شخصی شان هر کاری را که می خواهند انجام می دهند.

موسائیان سپس به فضای فیلم جدیدش اشاره کرد و گفت: «قشنگ و فرنگ» موضوعی خانوادگی را دنبال می کند که در آن خانواده ای وجود دارد که می تواند هر خانواده ای باشد و هر کس که فیلم را می بیند می تواند خود را در آن مشاهده کند. فیلم روایتگر زندگی یک خانواده است که وقتی مشکلی برای یکی از اعضای خانواده پیش می آید خانواده به نزدیکتر شدن به هم متوصل می شود تا فرصت های نزدیک بودن به هم را از دست ندهند و برای از دست دادن این فرصت ها حسرت می خورند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: من به شیوه خودم در خارج از کشور کار کرده ام تا هزینه ساخت این اثر بالا نباشد اما مطمئناً «قشنگ و فرنگ» فیلم ارزانی نیست و با توجه به هزینه بالای فیلمسازی در سینمای ایران این اثر نیز فیلمی است که هزینه ای مشخص برای آن شده و ما چشم انتظار این هستیم که در اکران بازگشت سرمایه داشته باشیم. منظور من از شیوه خودم در فیلمسازی این است که وقتی سال ها در زمینه فیلم کوتاه و تجربی کار کرده ام به روش های درستی در ساختن فیلم در شرایط سخت دست پیدا کرده ام.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.