سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

بلاتکلیفی سینمای کودک و نظر اهالی سینما/۳

نیکخواه آزاد: سیستم غلط مدیریت سینمای کودک به تمامی ارکان آن آسیب جدی زده است/ تصمیم های نابخردانه و ناآگاهانه محدود به یک یا ۲ تصمیم نیست

وحید نیکخواه آزاد

سینماپرس: وحید نیکخواه آزاد کارگردان سینمای کودک در رابطه با بلاتکلیفی سینمای کودک و عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال جاری گفت: مشکل سینمای کودک تنها به عدم برگزاری جشنواره در سال جاری محدود نمی شود متأسفانه سیستم غلط مدیریت سینمای کودک به تمامی ارکان این بخش از سینما آسیب جدی زده است و ما در تمامی حوزه ها همواره با مشکل مواجهیم و هیچ کس هم دردی از ما درمان نمی کند!

کارگردان فیلم سینمایی «نصف مال من، نصف مال تو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی برنامگی و سیاستگذاری های به شدت غلط مدیران سینمایی و اعضای شورای راهبردی سینمای کودک باعث شده تا روز به روز به مشکلات سینمای کودک اضافه گردد؛ زمانی که جشنواره فیلم کودک برگزار نمی شود همه متوجه می شوند که یک خلاء در این سینما به وجود آمده است اما متأسفانه گویا کسی متوجه نیست که سینمای کودک و نوجوان چه شرایط بحرانی را پشت سر می گذارد و سینماگران کودک با چه مشکلات و مشقاتی روزگار می گذرانند.

وی ادامه داد: شرایط اکران آثار سینمایی کودک بسیار اسفبار است و علیرغم اینکه بارها وعده احیای اکران این آثار داده شده رسماً هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است و به همین دلیل است که در حال حاضر فیلمی مانند «فرار از اردو» به کارگردانی غلارمضا رمضانی که فیلم بسیار خوبی هم هست در بدترین شرایط و سکوت خبری روی پرده رفته و مسئولان هم هیچ تدبیری برای نجات این فیلم نمی کنند.

نیکخواه آزاد در ادامه این گفتگو یادآور شد: تصمیم های نابخردانه و ناآگاهانه و ناگهانی در حوزه سینمای کودک محدود به یک یا ۲ تصمیم نیست!؛ سال گذشته ما شاهد عملکرد بسیار غلط سیاستگذاران حوزه سینمای کودک و نوجوان بودیم که جشنواره فیلم های کودک و نوجوان را بدون هیچ گونه زمینه سازی محکمی از یکدیگر تفکیک کردند و آنطور که از شواهد پیدا است و به نظر می رسد مجبور هستند در دور بعد این ۲ جشنواره را مجدداً با هم ادغام کنند.

این فیلمساز تصریح کرد: حوزه سینمای کودک و نوجوان در کشور ما به دلیل نداشتن مدیریت صحیح و عدم حضور افراد آگاه و دغدغه مند در شورای سیاستگذاری به صورت درست عمل نمی کند؛ سیستم اداره سینمای کودک و نوجوان در کشور ما از اساس اشتباه است؛ در بیش از ۲ دهه گذشته با اینکه تعداد سالن های سینمای تهران بسیار کمتر از اکنون بود ۵ سالن سینما در طول سال اختصاص به اکران آثار سینمای کودک داشتند اما امروزه مدیران سینمایی و سیاستگذاران از این کار کوچک هم عاجز هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «فرزند خوانده» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه بهترین مکان برای برگزاری جشنواره فیلم کودک در تهران است و ما نباید خود را درگیر بازی های شهرها بکنیم اظهار داشت: بنده حدود ۵ ماه قبل و زمانی که هنوز مشخص نبود آقای رضاداد قرار است دبیری دور بعدی جشنواره را بر عهده بگیرند در یک دیدار خصوصی به ایشان گفتم که ما نباید خود را درگیر بازی های شهرهایی نظیر اصفهان و همدان و... بکنیم و باید برای جلوگیری از اتلاف بودجه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در تهران برگزار شود.

وی در همین رابطه افزود: در حال حاضر اغلب جشنواره های سینمایی در شهر تهران برگزار می شوند و خوشبختانه ما در شهر تهران از نظر سالن های سینمای باکیفیت و... چیزی کم نداریم؛ از سوی دیگر فیلمسازان حوزه سینمای کودک و نوجوان و اهالی رسانه های جمعی نیز همگی در شهر تهران ساکن هستند و هزینه رفت و آمد و اقامت آن ها به شهرستان ها رقم بسیار زیادی می شود که اگر جشنواره در شهر تهران برگزار شود می توان با بودجه هنگفت این هزینه های اضافی زیرساخت های سینمای کودک و نوجوان را احیا کرد.

نیکخواه آزاد تأکید کرد: مسئولان سینمایی کشور باید بدانند که شهرها به جشنواره فیلم کودک و نوجوان هیچ گونه کمکی نمی کنند و بالعکس این جشنواره فیلم کودک و نوجوان است که می تواند به شهرها و به خصوص شهرداری های هر شهر کمک کند و در شهر آن ها حال و هوای فرهنگی و هنری ایجاد کند؛ پس بهتر است ما خود را درگیر بازی های شهرها نکنیم و یک بار برای همیشه با جدیت و قاطعانه اعلام کنیم که از این پس جشنواره فیلم کودک در شهر تهران برگزار می شود تا هم بتوانیم بدون بازی در آوردن شهرها همه ساله جشنواره را برگزار کنیم و هم افراد بیشتری بتوانند از مواهب حضور در جشنواره برخوردار شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «علی و دنی» در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم مسئولان سینمای کودک و به خصوص افرادی که در شورای راهبردی سینمای کودک فعالیت دارند به این امر مهم توجه داشته باشند و سعی کنند به جای آنکه خود را درگیر مسائل حاشیه ای و غلطی همچون مذاکره با مسئولان شهرهایی همچون اصفهان برای برگزاری جشنواره کنند با وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و... جلساتی برگزار کنند و آن ها را مجاب نمایند تا از سینمای کودک و نوجوان حمایت های مالی و معنوی به عمل بیاورند و به فکر آن باشند تا با برنامه ریزی های درازمدت مجدداً سینمای کودک را در کشور احیا کنند و آن را رونق بخشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.