شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

بلاتکلیفی سینمای کودک و واکنش سینماگران؛

انتقاد به عملکرد شورای راهبردی سینمای کودک/ سیستم غلط مدیریتی، تصمیمات لحظه ای، نابخردانه و غیراصولی باعث نابودی این گونه سینمایی شده است

نیکخواه آزاد-هنرمند-سحرخیز-ترکمانی-براری

سینماپرس: پس از بلاتکلیفی های دامنه دار سینمای کودک و حواشی پیش آمده در این حوزه که منجر به عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال جاری شد، جمعی از فعالان سینمای کودک در گفتگو با سینماپرس ضمن تأکید بر تصنعی بودن شورای راهبردی سینمای کودک و نزول و افول جدی سینمای کودک و نوجوان در سال های اخیر، خواستار توجه فوری مسئولان سینمای کشور و نهادهای ناظر بر عملکرد وزارت ارشاد به این مقوله مهم شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس علیرضا رضاداد جمعه ۱۴ آبان سال جاری در گفتگوی اختصاصی با یکی از خبرگزاری ها با تشریح آخرین جلسه‌ی شورای عالی جشنواره‌ فیلم کودک اصفهان خبر داد که برگزاری بخش رقابتی جشنواره‌ی کودک به سال آینده موکول شده است اما آثار بخش نوجوان همزمان با نمایش گزیده جشنواره‌ی فجر در اصفهان مرور می‌شود تا خلاء برگزاری جشنواره جبران شود.

وی سپس با بیان اینکه از این پس این جشنواره در خردادماه هر سال برگزار خواهد شد در پاسخ به اینکه آیا برگزاری جشنواره‌ فیلم کودک در اواخر خرداد ماه و زمان تعطیلی مدارس نگران کننده نیست؟ پاسخ داد: دوستان در اصفهان این نگرانی رو ندارند؛ چرا که اکثر مدارس برنامه‌های تابستانی دارند و در پایان سال تحصیلی می‌توانند این هماهنگی را برای حضور دانش آموزان در زمان برگزاری جشنواره با مدارس و معلمین و دانش آموزان انجام بدهند و این خودش می‌تواند یک فرصتی برای مدارس برای فعالیت تابستانی دانش آموزان تلقی بشود.

این سخنان رضاداد و بلاتکلیفی دامنه دار و گسترده سینمای کودک که بعد از تأسیس شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک شکل بدتری به خود گرفته است با واکنش منفی تعدادی از سینماگران فعال حوزه سینمای کودک مواجه شد.

بسیاری بر این امر اعتقاد دارند در حالی که بسیاری از کشورهای جهان تمرکز و توجه بسیار ویژه ای در زمینه تولید فیلم های داستانی و انیمیشن برای کودکان و نوجوانان شان دارند، کشور ما که طی سال های پس از پیروزی انقلاب توجه ویژه ای به این گونه مهم سینمایی داشت در سال های اخیر با نوعی رکود و بحران در این ژانر سینمایی مواجه شده است و این مسئله باعث شده تا مخاطبان اصلی این حوزه سینمایی بدل به مشتریان پر و پا قرص انیمیشن ها و فیلم های کودکانه هالیوودی بشوند؛ این اتفاق مهم زنگ خطری برای مسئولان فرهنگی و هنری کشور ما است چرا که اگر کودکان و نوجوانان ما که آینده ساز این سرزمین هستند بخواهند همچنان در غرقاب تولیدات هالیوودی دست و پا بزنند روز به روز از فرهنگ بومی خود دور شده و حلقه ارتباطی شان را با فرهنگ ملی و میهنی از دست می دهند و طی چند دهه دیگر اصلا هویتی از فرهنگ ایرانی در کشور وجود نخواهد داشت.

در همین راستا با ۵ تن از سینماگران کشور از جمله: محمدرضا هنرمند (کارگردان)، نادره ترکمانی (کارگردان و مدرس سینما)، وحید نیکخواه آزاد (تهیه کننده و کارگردان)، اسماعیل براری (کارگردان) و امیر سحرخیز (طراح جلوه های ویژه) به گفتگو نشستیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

هنرمند: برای وضعیت امروز سینمای کودک بسیار متأسفم/ با تصمیمات لحظه ای، نابخردانه و غیراصولی کاری نکنیم تا سینمای کودک بیشتر به سمت نابودی برود

محمدرضا هنرمند کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون نیز با ابراز تأسف برای سینمای کودک گفت: برای وضعیت امروز سینمای کودک بسیار متأسفم چرا که سینمای کودک در کشور ما کاملاً مضمحل شده و اصلاً نمی توان آن را با سینمای کودک در سایر کشورهای دنیا قیاس کرد و ما همه جانبه دچار رکود و نزول شده ایم. فیلم کودک و سینمای کودک در همه کشورهای صاحب صنعت سینما بسیار مهم و مورد توجه است چرا که دولت ها و حکومت ها توجه به سینمای کودک را نوعی سرمایه گذاری برای آیندگان شان می دانند اما متأسفانه ما در این زمینه بسیار مهم همواره غافلیم و توجهی به سینمای کودک نداریم. اگر مسئولان سینمای کشور آینده نگر و دغدغه مند باشند باید بخش مهمی از توجه شان را در تولیدات سالانه معطوف به سینمای کودک کنند و فیلم های شاخصی در این زمینه تولید کرده و آن را به صورت گسترده به اکران برسانند؛ بنده به عنوان یک فیلمساز با اینکه کارگردان سینمای کودک محسوب نمی شوم اما آثار مهمی را در این حوزه تولید کرده ام چرا که وظیفه خود می دانم که در سینما باید به کودکان که بخش اعظمی از جامعه را تشکیل می دهند توجه جدی داشت.

ترکمانی: سال ۱۳۹۵ به دلیل عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک از یاد سینماگران نخواهد رفت/ شورای تصنعی سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک باعث اضمحلال و نابودی این گونه مهم سینمایی شد

نادره ترکمانی کارگردان مطرح سینمای کودک در رابطه با بلاتکلیفی سینمای کودک و عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال جاری گفت: سال ۱۳۹۵ به دلیل عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک هرگز از یاد سینماگران نخواهد رفت امسال تنها سالی است که استمرار برگزاری این رویداد مهم از بین رفته و مسئولان سینمای کشور و به ویژه اعضای شورای راهبردی سینمای کودک و مسئولان بنیاد سینمایی فارابی باید پاسخگوی چرایی این اتفاق باشند. متأسفانه آنچه بعد از مدت ها برای همه اهالی دغدغه مند سینمای کودک بدل یه یقین شده این است که شورای تصنعی سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک نه تنها نتوانست هیچ قدم مثبتی برای سینمای بحران زده کودک بردارد بلکه باعث اضمحلال و نابودی این گونه مهم سینمایی شد و به دلیل عملکرد ضعیف آن ها است که اینک پس از سال ها برگزاری جشنواره فیلم کودک به حالت تعلیق درآمده است. طی این سال ها اگر سینمای کودک نفس نفس زنان به راه خود ادامه می داد تنها به دلیل حضور سینماگران دغدغه مند این عرصه بود و مسئولان سینمای کشور و اعضای شورای راهبردی سینمای کودک به جز دادن شعارهای رنگارنگ هیچ قدم مثبتی برای احیای این سینما برنداشتند.

نیکخواه آزاد: سیستم غلط مدیریت سینمای کودک به تمامی ارکان آن آسیب جدی زده است/ تصمیم های نابخردانه و ناآگاهانه محدود به یک یا ۲ تصمیم نیست

وحید نیکخواه آزاد نیز در این باره اظهار داشت: مشکل سینمای کودک تنها به عدم برگزاری جشنواره در سال جاری محدود نمی شود متأسفانه سیستم غلط مدیریت سینمای کودک به تمامی ارکان این بخش از سینما آسیب جدی زده است و ما در تمامی حوزه ها از جمله برگزاری جشنواره، تولید و اکران فیلم های کودک همواره با مشکل مواجهیم و هیچ کس هم دردی از ما درمان نمی کند! بی برنامگی و سیاستگذاری های به شدت غلط مدیران سینمایی و اعضای شورای راهبردی سینمای کودک باعث شده تا روز به روز به مشکلات سینمای کودک اضافه گردد؛ زمانی که جشنواره فیلم کودک برگزار نمی شود همه متوجه می شوند که یک خلاء در این سینما به وجود آمده است اما متأسفانه گویا کسی متوجه نیست که سینمای کودک و نوجوان چه شرایط بحرانی را پشت سر می گذارد و سینماگران کودک با چه مشکلات و مشقاتی روزگار می گذرانند. شرایط اکران آثار سینمایی کودک بسیار اسفبار است و علیرغم اینکه بارها وعده احیای اکران این آثار داده شده رسماً هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است و به همین دلیل است که در حال حاضر فیلمی مانند «فرار از اردو» به کارگردانی غلارمضا رمضانی که فیلم بسیار خوبی هم هست در بدترین شرایط و سکوت خبری روی پرده رفته و مسئولان هم هیچ تدبیری برای نجات این فیلم نمی کنند.

براری: افرادی قیم سینمای‌کودک شده‌اند که از ظرفیت‌های آن آگاهی ندارند/ رفوزگی سینما برای کودکان ایرانی!

اسماعیل براری  کارگردان مطرح سینما و تلویزیون در رابطه با بلاتکلیفی سینمای کودک و عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال جاری گفت: متأسفانه افرادی قیم سینمای کودک شده اند که از ظرفیت های این حوزه آگاهی ندارند و عدم شناخت شان نسبت به سینمای کودک باعث شده تا این سینما روز به روز بیشتر دچار اضمحلال شود.   بنده وقتی عنوان سینمای کودک را می شنونم آه عمیقی از نهادم بر می آید؛ من به شدت برای وضعیت سینمای امروز کودک در کشورمان نگران هستم و بسیار متأسفم از اینکه این گونه سینمای اینطور با بی مهری روبرو است. متأسفانه همه دست اندرکاران حوزه این گونه مهم سینمایی کودکان را موجوداتی با دست و پای اره شده و. بسیار ناتوان و الکن فرض می کنند و به همین دلیل است که هیچ گاه خواسته ها و نیازهای آن ها را نمی بینند و تنها بر اساس سلایق خود تصمیم می گیرند و هر کاری را که بخواهند انجام می دهند.

سحرخیز: چند سالی است سینمای کودک وجود خارجی ندارد و از این رو برگزاری جشنواره‌اش هم برای مدیران مهم نیست

امیر سحرخیز کارشناس جلوه های بصری و فعال سینمای کودک گفت: امسال اولین سالی است که برگزاری جشنواره فیلم کودک به دلیلی نامعلوم با وقفه جدی روبرو شده و مرتباً زمان برگزاری آن به تویق افتاده است البته چند سالی است سینمای کودک وجود خارجی ندارد و از این رو برگزاری شدن یا نشدن جشنواره اش هم برای مدیران مهم نیست. سینمای کودک نیاز به توجه بیشتری دارد و مدیران سینمای کشور باید به این نتیجه برسند که کمی بیشتر به سینمای مهم کودک و نوجوان بها بدهند. متأسفانه سینمای کودک چند سالی است که بلاتکلیف رها شده و با اینکه چندین شورا و نهاد و حتی استان خود را متولی سینمای کودک می دانند هیچ دردی از آن درمان نشده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.