دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹

بررسی مشکلات سینمای ایران/۱

جلیلی: عدم به کارگیری افراد خبره و کاربلد در مسندهای مدیریتی بزرگترین آسیب را به کشور وارد ساخته است/ نیاز به اتحاد و همدلی داریم

ابوالفضل جلیلی

سینماپرس: ابوالفضل جلیلی کارگردان سینما در رابطه با مشکلات سینمای ایران و راهکارهای جلوگیری از این مشکلات گفت: عدم به کارگیری افراد خبره و کاربلد در مسندهای مدیریتی بزرگترین آسیب را به کشور وارد ساخته است و متأسفانه نه تنها در حوزه فرهنگ و هنر که در سایر حوزه ها ما شاهد آن هستیم که نیروهای غیرمتخصص و ناآشنا به امور در مسندهای مدیریتی حضور دارند و همین باعث شده تا ما همواره در بخش های مختلف دچار کاستی باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «دت یعنی دختر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه وضعیت در کشور ما به گونه ای است که همیشه کسانی که متخصص نیستند برای نیروهای متخصص و متعهد و کارآزموده و باتجربه تصمیم می گیرند؛ به عنوان مثال در شرکت واحد اتوبوس رانی تصمیم گیرنده کسی است که کمترین سررشته ای از اتوبوس رانی ندارد و این اولین و بزرگترین آسیبی است که به این حوزه وارد می شود.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین دلایل این اتفاق ناپسند در ارکان مختلف کشور ما این است که به نیروهای متعهد و متخصص اعتماد نمی کنند و همواره سعی می شود از آشنایان و نزدیکان برای حضور در پست های مدیریتی استفاده شود. من همیشه این نکته را عنوان می کنم که ما به دلیل عدم اعتماد مسئولان دچار آسیب در بخش های مختلف شده ایم؛ مسئولان کشور تنها در مواقع حساس به ما اعتماد می کنند آن ها تنها در زمان رأی گیری به ما اعتماد می کنند تا بتوانند از طریق ما برای خود رأی جمع آوری کنند اما بعد از آن همه چیز را فراموش می کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: مسئولان کشور باید بدانند همه مردمی که در این کشور نفس می کشند و برای این کشور کار می کنند از حکومت هستند و حکومت از آن ها جدا نیست و از این رو باید اعتمادی جدی به آن ها داشت؛ ما باید بعد از گذشت سال ها از انقلاب اسلامی به این نتیجه برسیم که اگر امروزه در حوزه های مختلف به ویژه حوزه فرهنگ و هنر دچار کاستی و مشکل هستیم بدان علت است که به ما اعتماد نشده است.

کارگردان فیلم سینمایی «مسیر معکوس» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: یکی از بزرگترین آفاتی که در سینمای کشور ما وجود دارد این است که مسئولان با صراحت و صادقانه با فیلمسازان گفتگو نمی کنند؛ آن ها اگر می خواهند اجازه کار به فیلمسازی را ندهند باید رک و صریح بگویند ما با افکار شما مخالفیم و به همین دلیل به شما هرگز اجازه کار نمی دهیم اما چنین اتفاقی متأسفانه هیچ گاه نمی افتد و همیشه می گویند شما می توانید کار کنید!

وی افزود: جالب است که همیشه به من گفته اند شما می توانید کار کنید اما از سال ۸۴ تاکنون امکان ساخت فیلم برای من مهیا نشده است؛ مسئولان سینمایی مجوز ساخت به بنده می دهند اما هیچ گونه حمایتی از تولید فیلم نکرده و بودجه ای برای ساخت آن در اختیارم نمی گذارند وتنها فیلمسازان نورچشمی هستند که هر دولتی با هر تفکری سر کار باشد می توانند مرتباً کار کنند.

جلیلی تصریح کرد: بنده معتقدم تصمیم گیرهای سینمای ایران افرادی پشت پرده هستند و رئیس سازمان سینمایی هم هیچ گونه قدرتی ندارد و تنها به این دلیل حضور دارد که یک پست سازمانی که جایش خالی بوده را پر کند.

این فیلمساز سپس با بیان اینکه ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته اما هنوز در سینمای ایران یک فیلم اسلامی نداریم که ایدئولوژی ما در آن مطرح شده باشد اظهار داشت: نه گروه چپ این کار را کرده نه گروه راست و این بسیار مایه تأسف است. من به لحاظ سیاسی مخالف شمقدری و موافق ایوبی هستم، ولی این ها مهم نیست و باید در کار با هم متحد باشیم. بنده معتقدم ما به جای آنکه بر علیه هم شویم نیاز به اتحاد و همدلی داریم و باید دست در دست هم بدهیم تا فرهنگ و هنر کشورمان شکوفا شود و همه جهانیان ما را بشناسند.

کارگردان فیلم سینمایی «رقص خاک» در خاتمه این گفتگو گفت: ما همه باید یکی شویم و این شعار امام خمینی (ره) در بدو انقلاب اسلامی بود. ما باید اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم و متحد شویم و دور هم بنشینیم و اشکالات را برطرف کنیم نگذاریم از پیشرفت و از دنیا دور بمانیم و امیدوارم برای یک بار هم که شده هم مسئولان و هم هنرمندان به خوبی متوجه شوند که وحدت می تواند ما را به رشد و تعالی برساند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۹/۱۵ - ۲۲:۱۸
    0 0
    مدیران اصلاح طلب دیروز ومیز طلب امروز همواره در حوزه فرهنگ وهنر بر تابوت آن می زنند تا صدای تابوت هنر وسینما خبر از وضعیت را نشان دهد در دوره قبل مراکز فرهنگی وهنری وسینمایی با نام خصوصی سازی برنامه ریزی شد وامروز هم تمام برنامه ریزی های اجرایی شد
  • masoud ۱۳۹۵/۰۹/۱۶ - ۰۹:۰۴
    0 0
    سلام طوری نوشتید کارگردان مسیر معکوس انگار این فیلم ساخته شده!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.