سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

گفتگو با کارگردان «یتیم خانه ایران»/۱

طالبی: در مقابل ظلم تاریخی به ایرانیان نتوانستم ساکت بنشینم/ کسی باور نکرد «یتیم خانه ایران» با این بودجه اندک ساخته شده است

ابوالقاسم طالبی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما و تلویزیون که این روزها فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» را روی پرده دارد در رابطه با چگونگی شکل گیری داستان این فیلم گفت: در مقابل ظلم تاریخی به ایرانیان نتوانستم ساکت بنشینم و تمامی توان خود را به کار بردم تا در این اثر سینمایی دست های مستکبران را رو کنم.

کارگردان فیلم سینمایی «قلاده های طلا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من یک ایرانی هستم و به شدت مردم و میهنم را دوست دارم و برایم بسیار سخت است که ظلم های بی شمار نسبت به آن ها را ببینم و هیچ کاری در رابطه با آن صورت ندهم.

این فیلمساز در پاسخ به این سوأل که آیا صرفاً حس ناسیونالیستی باعث ساخت «یتیم خانه ایران» شد و یا هدفش بازگویی از بخشی از ناگفته های تاریخ کشورمان بوده است اظهار داشت: قطعاً هر دوی این موارد موجبات ساخت این اثر سینمایی را فراهم آورد؛ برای من عجیب است که در سال ۱۲۹۵ نیمی از جمعیت ایران به دلیل وحشی گری های غربی ها مرده اند اما صدای کسی در این رابطه درنیامده است و از آن دوران دولت ها و حکومت ها در صدد حذف این بخش از تاریخ برآمده اند؛ این در حالی است که وقتی یک دختر غربی با ترن برخورد می کند و کشته می شود جنجال های زیادی برپا شده و عروسک معروف «باربی» به یاد او ساخته شده و در دنیا توزیع می شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما کم کاری های زیادی در بازگویی جنایات غربی ها که در طول سالیان علیه منافع و مردم ایران زمین انجام داده اند صورت گرفته است؛ بنده معتقدم ما نمی توانیم دردهای ایرانی و ایران را ببینیم و آن ها را بازگو نکنیم و شدیداً امیدوارم که ساخت «یتیم خانه ایران» باعث شد بعد از این فیلم ها و سریال های زیادی در این زمینه ساخته شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «عروس افغان» سپس با بیان اینکه تحقیقات من برای ساخت سریال تلویزیونی «آخرین دربار، آخرین شاه» موجبات ساخت «یتیم خانه ایران» شد اظهار داشت: داستان این سریال تلویزیونی قرار بود از زمان حکومت ناصرالدین شاه تا محمدرضا شاه پهلوی باشد و محور اصلی آن مسأله بهائیت در کشور بود. وقتی من در حال مطالعه تاریخ و بهایی گری در ایران بودم به ناگاه به مقطع مهم و تاریخی قحطی سال ۱۲۹۵ رسیدم و متوجه شدم که این اتفاق دهشتناک در کتب تاریخی ما حذف شده است و تصمیم گرفتم که در رابطه با این بخش از تاریخ یک اثر سینمایی بسازم تا مردم و آیندگان از جنایات غربی ها علیه ایران و ایرانی به خوبی مطلع شوند.

طالبی یادآور شد: در آن زمان بسیار مجذوب این بخش از تاریخ شده بودم به نحوی که شروع به مطالعه کتب تاریخی که درباره آن بازه زمانی بودند کردم و در برخی کتب به پاورقی هایی برخورد کردم  و حتی پاورقی های این بخش از تاریخ و تمامی ارجاعات کتب های مختلف تاریخی را مطالعه کردم و به انبوهی از اطلاعات دست یافتم که بر اساس آن اطلاعات مبادرت به نگارش «یتیم خانه ایران» نمودم.

این کارگردان افزود: البته در بین تمامی پاورقی ها و کتب تاریخی کتاب دکتر مجد کمک بسیاری به من کرد؛ کتاب ارزشمند ایشان تنها کتابی بود که در رابطه با جنایات غربی ها در رابطه با این مقطع تاریخی نوشته شده بود و من الهام زیادی از این کتاب گرفتم.

کارگردان فیلم سینمایی «دست های خالی» در پاسخ به این سوأل که آیان همه شخصیت های فیلم ما به ازای تاریخی داشته اند و یا بر اساس تصورات وی به تصویر کشیده شده اند اظهار داشت: خیر؛ شخصیت های «یتیم خانه ایران» همگی واقعی هستند و مابه ازای تاریخی آن ها کاملاً وجود داشته است. من تنها در رابطه با برخی از شخصیت ها مجبور به گرته برداری شدم اما اغلب شخصیت ها و به ویژه شخصیت های اصلی همگی مابه ازای تاریخی و حقیقی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان نگارش فیلمنامه از حضور چندین مشاور بهره بردم که مهم ترین آنها آقای مهندس ارگانی بودند و خیلی کمک کردند و از ایشان خواهش کردم که بر فیلمنامه سخت بگیرند از سوی دیگر با محققان و تاریخ دان‌ ها و  دوستان دیگر هم جلساتی داشتم بعد از اینکه درباره آن برهه از تاریخ به نتیجه رسیدم یافته های خودم را با اساتیدی چون جناب دکتر موسی حقانی مطرح کردم تا ببینم یافته هایم از تاریخ با مطالعات این استاد تاریخ چقدر تطبیق  دارد که خوشبختانه اغلب زوایای فیلمنامه مورد تأیید ایشان واقع شد.

طالبی تأکید کرد: خوشبختانه تا به امروز هریک از صاحب نظران، کارشناسان و افراد کاربلدی که این فیلم را دیده اند هیچ گونه ایراد تاریخی از آن نگرفته اند و این نشان از آن دارد که ما با دقت و حساسیت کارمان را در این زمینه انجام داده ایم.

کارگردان سریال تلویزیونی «به کجا چنین شتابان» سپس در پاسخ به این سوأل که برخی از رسانه ها رقم های هنگفتی را برای تولید این اثر سینمایی عنوان می کنند در صورتی که شما عنوان کرده اید رقم بسیار پایینی برای این فیلم هزینه شده است و این عدم تطابق صحبت های شما و گزارش رسانه ها از چه مسأله ای ناشی می شود اظهار داشت: من پیش از این بارها و از طریق تریبون ها و رسانه های مختلف رسماً اعلام کرده ام که «یتیم خانه ایران» حدود ۸ میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی ادامه داد: اعلام رقم تولید این فیلم از آنجا نشأت می گیرد که من دوست دارم بسیار صادق باشم؛ خوشبختانه هریک از کارشناسان و صاحب نظران و همکاران سینمایی من که این فیلم را دیده اند باور نکرده اند که «یتیم خانه ایران» با این رقم بسیار اندک و ناچیز ساخته شده است؛ البته زمانی که قرار بود آقای رضوی تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده داشته باشند برآورد تولید فیلم ۲۷ میلیارد تومان بود اما وقتی تهیه کنندگی به آقای تخت کشیان واگذار شد برآورد هزینه ها به ۸ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و این در حالی است که ما هیچ کمبودی هم نداشتیم.

ادامه دارد...

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۵:۱۶
    2 0
    دیدن صحنه های فیلم بسیار مرا بهت زده كرد و بیاد فیلم هایی چون بنهور انداخت بنازم به این تهیه کننده و کارگردان، بشون افتخار میکنم انشاالله سالها زنده باشند و خدا بشون تندرستی بدهد که احیاگر جنین صحنه های هولوکاست گونه از تاریخ ایران عزیز باشند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.