جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

تندگویان: مشکل کمبود بودجه و بی توجهی به زندگی شهدا دلیل اصلی کم کاری در حوزه تولید آثار هنری در رابطه با فرهنگ شهادت است

محمد مهدی تندگویان در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: محمدمهدی تندگویان فرزند شهید محمدجواد تندگویان ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف مدیران فرهنگی و هنری و سایر وزارتخانه های مرتبط برای ساخت فیلمی شاخص در رابطه با زندگی این شهید والامقام گفت: مشکل کمبود بودجه و بی توجهی به زندگی شهدا دلیل اصلی کم کاری در حوزه تولید آثار هنری در رابطه با فرهنگ شهادت است و امیدوارم به زودی و پس از سال ها تلاش بتوانیم شاهد ساخته شدن اثری درخور شأن و شخصیت شهید محمدجواد تندگویان باشیم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: چند سال قبل سریال «جاودانگی» در گروه فیلم و سریال شبکه ۳ سیما و روابط عمومی وزارت نفت، به تهیه‌کنندگی صدیقه صحت و به کارگردانی اکبر منصور فلاح در رابطه با زندگی شهید تندگویان ساخته شد و تمامی اعضای خانواده شهید تندگویان نسبت به مدل ساخت و روایت این مجموعه و به خصوص مدل پخش آن از رسانه ملی اعتراض کردیم.

تندگویان ادامه داد: این سریال در ابتدا قرار بود در ۳۴ قسمت تولید شود اما در نهایت تنها ۱۴-۱۵ قسمت از آن پخش شد و آنقدر از مجموعه زدند که موضوعات مهم زندگی شهید تندگویان مغفول ماند و اثری که قرار بود فاخر باشد ابتر ماند!؛ متأسفانه تا به امروز هیچ اثر شاخصی در سینما و تلویزیون کشور راجع به زندگی این شهید بزرگوار ساخته نشده است و همه ما در انتظاریم که روزی این اتفاق محقق شود.

فرزند شهید تندگویان با بیان اینکه نگرشی مانند فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» که روایت سینمایی زیبا و بدون تحلیل و داستان پردازی داشت مد نظر ما است اظهار داشت: من تمامی تلاش خود را به کار بسته ام تا فیلمی این چنینی در رابطه با زندگی شهید تندگویان ساخته شود؛ بسیاری از موضوعات زندگی شهید بزرگوار به دوره اسارت ایشان در عراق باز می گردد که بازه زمانی ۱۱ ساله ای از زندگی ایشان را پوشش می دهد و این امر نیاز به تحقیقات وسیع و گسترده ای در خارج از مرزهای ایران اسلامی دارد.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا تاکنون کار عملی در این حوزه صورت گرفته است یا خیر گفت: متأسفانه دستگاه دیپلماسی کشور هیچ کمکی به ما نکرده است و ما مشکلات زیادی در این زمینه داریم؛ یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما داریم این است که ایشان در کنار سایر اسرا نبوده و مستقیماً در استخبارات عراق زندانی بوده اند و از این رو اطلاعات کمی در رابطه با تاریخ دقیق شهادت علت شهادت و نحوه شهادت شان داریم.

تندگویان تأکید کرد: ما تاکنون مکاتبات زیادی را با وزارت امور خارجه و ... انجام داده ایم و از آن ها خواسته ایم تا به ما کمک کنند اطلاعاتی در رابطه با زندگی ایشان به دست بیاوریم اما رسماً هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده و ما عملاً قدمی مثبت در این راستا برنداشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: تا به امروز موسسات خصوصی زیادی نیز با ما وارد مذاکره شده اند تا در رابطه با زندگی ایشان مبادرت به ساخت فیلم کنند اما آن ها هم در نیمه های راه دچار مشکل شده اند چون دولت رسماً گویا هیچ تمایلی ندارد تا در این زمینه کار اساسی صورت بگیرد و به همین دلیل هم به ما یاری نمی رساند؛ ما خودمان به هزینه شخصی تدوین تحقیقات زندگی شهید را تا مرحله اسارت تکمیل کرده ایم اما از آن بخش به بعد به دلیل نبود اطلاعات نتوانسته ایم کاری انجام بدهیم و به همین دلیل برای اینکه این اطلاعات گرانبها در جایی دیده شود آن را به صورت یک کتاب به بازار نشر ارائه نموده ایم.

تندگویان در پاسخ به این سوأل که پاسخگویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه سازمان سینمایی به درخواست های شان چه بوده است گفت: آن ها رسماً به درخواست ما تا به امروز پاسخ مثبتی نداده اند؛ متأسفانه معتقدم در هیچ یک از وزارتخانه ها کار مثبتی در این رابطه صورت نمی گیرد و این بسیار بد است.

فرزند شهید تندگویان در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مایلم مهدویان فیلم زندگی پدرم را کارگردانی کند اظهار داشت:  ما تا به امروز با تهیه کنندگان و کارگردان مختلف وارد مذاکره شدیم اما مشکل مالی باعث شده تا این صحبت ها نتیجه ای نداشته باشد؛ در یک بازه زمانی ما با آقای حاتمی کیا جلسات متعددی را برگزار کنیم که ایشان این فیلم را کارگردانی کنند.

وی افزود: من همچنان دوست داشتم که استاد بزرگی مانند آقای حاتمی کیا زندگی پر فراز و نشیب شهید تندگویان را بدل به فیلم کنند اما از وقتی که «ایستاده در غبار» را دیدم دوست دارم کارگردان این فیلم زندگی پدرم را تبدیل به یک اثر جاودانه سینمایی کند. من معتقدم فضای فیلمسازی دفاع مقدس باید خاص باشد و دوست دارم در این حوزه رئال کار کنیم و واقعیت های جبهه و جنگ را به دور از تخیلات و قصه پردازی و درست پرداخت کنیم و واقعیت ها را پخش کنیم تا کار ملموس باشد و مخاطبان از آن استقبال کنند.

تندگویان در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: طرح ها و فیلمنامه های زیادی راجع به زندگی شهید تندگویان تاکنون به دست من رسیده است اما من همچنان در انتظار یک کار متفاوت هستم و امیدوارم که به زودی تولید فیلم سینمایی زندگی ایشان وارد مرحله عملی و اجرایی شود و تمامی دستگاه های مسئول اعم از وزارت نفت، وزارت امور خارجه، سازمان سینمایی و... ما را در این راستا کمک کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.