سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

مصطفی ابطحی در گفتگو با سینماپرس:

اگر جشنواره فجر بخشی برای نمایش خانگی داشت نیاز به برپایی جشنواره مستقل نبود/ تداوم برگزاری جشنواره یاس در رامسر/ راه اندازی گروهی مانند هنروتجربه با نام «سینماسیار»

سید مصطفی ابطحی

سینماپرس: مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری گفت: اگر عمر مدیریت من در موسسه رسانه های تصویری کفاف دهد پنجمین دوره جشنواره فیلم یاس باز هم در رامسر برگزار خواهد شد. باید در عرصه مدیریت فرهنگی کاری کنیم که حرکتمان سینوسی نباشد و بتوانیم مکمل همدیگر باشیم و از تجربیات گذشته کمال استفاده را کنیم و اگر خللی هم وجود دارد آن را اصلاح کنیم.

مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری و دبیر چهارمین جشنواره فیلم یاس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در خصوص پیشرفت این رویدادد هنری نسبت به سالهای قبل از لحاظ کیفیت و کمیت اظهار داشت: هر جشنواره مانند نهالی است که باید تلاش کرد که ریشه های این نهال گسترش پیدا کند. جشنواره فیلم یاس نیز استثنایی بر جشنواره های دیگر ندارد و باید نسبت به سالهای گذشته اش بتواند چند پله بالاتر و گام های جدی به سمت اعتلا بردارد.

وی افزود: ما در این جشنواره ۴ هدف دنبال کردیم و فکر می کنیم در این دوره از جشنواره توانستیم به این اهداف دست پیدا کنیم. هدف اول از برگزاری جشنواره فیلم یاس ستایش از فعالیت های یک ساله تولید کنندگان و هنرمندان عرصه نمایش خانگی بود. دومین هدف ما شناختن استعدادهای جوانان و حمایت جدی از آنها و همچنین آماده ساختن  مسیر پیشرفت در عرصه پر از سنگلاخ و سخت تولید سینمایی و نمایش خانگی بود.

وی به هدف سوم از برگزاری جشنواره ویدئویی یاس اشاره کرد و افزود: انگیزه بخشی به فعالان عرصه هنر هفتم برای ورود به عرصه نمایش خانگی هدف سوم ما بود و چهارمین هدف ما ایجاد یک محیط گفتگو برای جوانان و هنرمندان پیشکسوت بود که بتوانیم پلی میان این دو نسل بزنیم و به فضای گفتگو تن بدهیم و این ضعف را بپوشانیم.

ابطحی تاکید کرد: من معتقدم ماهیت نمایش خانگی به تولیدات خوب بستگی دارد و این تولیدات را هنرمندان انجام می دهند و ما جوانانی داریم که در عرصه رقابت با پیشکسوتان می درخشند و ما باید دستشان را بگیریم تا بتوانند این راه را سالم ادامه بدهند.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری ضمن یادآور شدن دیده نشدن آثار ویدئویی در جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی طی این سالها به بلوغی رسیده است که ما باید فعالان این صنف را ستایش کنیم و آثار آنها در جایی دیده بشوند. جشنواره فیلم فجر طی این سالها جایی برای نمایش خانگی نداشت و اگر می توانست مجالی برای فیلم های ویدئویی و نمایش خانگی تدارک ببیند دیگر نیازی به برگزاری جشنواره مستقل نداشت.

ابطحی در ادامه اظهار داشت: من موظم به عنوان یک مدیر سازمان سینمایی تمام تلاشم را انجام بدهم که شبکه نمایش خانگی تقویت شود و معتقدم حوزه نمایش خانگی، آینده سینمای ایران به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. نمایش خانگی حوزه ای مستقل است و زاییده ای از سینمای ملی نیست و البته رقیب سینمای اصلی هم نیست اما جدی و تاثیر گذار در دو حوزه فرهنگ و اقتصاد است.

وی افزود: نمایش خانگی در سبد فرهنگی مردم و خانواده هاست و ما باید فیلمی بسازیم که برای خانواده ها نشاط، آرامش، شادی و سرگرمی مناسب ایجاد کند و برای اینکه این  اتفاق بیفتد نیاز به مخاطب شناسی داریم و باید ژانرهای مورد علاقه مردم در اقصی نقاط کشور را شناخت و متناسب با آن فیلم ساخت.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم «یاس» در پاسخ به این سوال که با وجود تاکید رئیس سازمان سینمایی بر تمرکز زدایی، چرا دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم یاس در تهران مستقر است اظهار داشت: از بین جشنواره های سازمان سینمایی جشنواره یاس تنها جشنواره ایست که توانسته است سه دوره مستمر در رامسر برگزار کند. جشنواره خارج از تهران مزایا و معایبی دارد. تمرکز زدایی و برقراری عدالت فرهنگی که تمام کشور اتفاقات هنری را از نزدیک مشاهده می کنند را می توان از مزایای برگزاری جشنواره ها در شهرستان ها برشمرد و همچنین تحمل زحمت و مرارت های فراوان، امکانات بسیار اندک در شهرستان ها و مخاطراتی همچون تردد بین شهری و در آخر صرف هزینه بالا را از معایب برگزاری جشنواره در خارج از تهران نام برد.

وی ادامه داد: برگزاری رویدادی فرهنگی در شهر رامسر مازندران می تواند شهر را جهانی کند و به آن زینت بخشد و حضور هنرمندان در این شهر موجب می شود ظرفیت های این شهر را ببینند و باعث شود فیلم های خودشان را در این شهرها بسازنند و باعث رونق اقتصادی این شهرها شود.

وی افزود: برگزاری جشنواره در رامسر محدودیت های زیادی دارد و علی رغم وجود این محدودیت ها ما این جشنواره را خارج از پایتخت برگزار کردیم و امیدواریم کمبود امکانات موجود در شهر رامسر مانع تداوم برنامه ها در ادامه راه نشود.

وی از استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم یاس در موسسه رسانه تصویری خبر داد و گفت: تاسیس دبیرخانه در شهرستان برای ما مشکل است زیرا اکثر هنرمندان در تهران حضور دارند و تردد ما به سایر استان ها با هزینه سازمان سینمایی و موسسه رسانه های تصویری مشکل است. ضمن اینکه داوران ما و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ما در تهران است و انتقال دبیرخانه جشنواره فیلم یاس به شهر رامسر با موانع جدی روبروست و شهرستان هم پذیرفته کمک کند و تلاش می کنیم اتفاقی نباشد که فقط یک هفته در شهرستان باشد و همکاری مستمر باشد.

معتقدیم که مشکلات زیادی در شهرستان وجود دارد اما یک بارقه ای از امید در این شهر شکل گرفته است و ما نمی خواهیم امید این عزیران را ناامید کنیم. ما در جلسات تخصصی بررسی کردیم و برخی از کارشناسان و همکاران ما مخالف برگزاری جشنواره فیلم یاس در رامسر بودند اما به جهت اینکه این سنت حسنه در گذشته تصمیم گیری شده است من نخواستم ادامه ندهم این راه را و ما به این جمع بندی رسیدیم که این جشنواره در رامسر برگزار شود.

وی در خصوص برگزاری سال های آینده این جشنواره در رامسر تصریح کرد: فعلا بنای ما این است که توانمندسازی کنیم و مدیران شهر رامسر را به موضوع فرهنگ حساس تر کنیم و با توجه به اینکه مدیران این شهر نوید احداث مناطق تفریحی و توریستی بیشتری در رامسر را داده اند من تصورم این است که در سال آتی با امکانات بیشتر و استقبال بهتر و همراهی مدیران برگزار شود.

ابطحی با ذکر مثالی از برگزاری در شهرهای کوچک گفت: جشنواره خارجی مانند «کن» در یک شهر خیلی کوچکی برگزار می شود اما آوازه ای جهانی دارد و مطمئناً در شهر کن امکانات ایجاد شده که توانسته اند چنین جشنواره ای برگزار کنند و مدیران ما نیز بایستی بیشتر فرهنگی بیاندیشند و برای ارتقای فرهنگ از شاخصه ایی مانند برگزاری جشنواره ها در شهرها دفاع کنند و بدانند هر هزینه ای برای فرهنگ شود یک سرمایه گذاری است و ضرری دامن آن ها را نخواهد گرفت

این مدیر سازمان سینمایی از برگزاری قطعی پنجمین دوره جشنواره فیلم یاس در شهر رامسر خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه مشخص نیست سال آینده به عنوان مدیرعامل با توجه به پایان عمر سازمان سینمایی دولت یازدهم در موسسه رسانه های تصویری حضور داشته باشم امیدواریم که این ریل گذاری که انجام شده است هر کسی بیاید حرکت این قطار را روی همین ریل ادامه بدهد و ما هم به عنوان خادم کوچک نظام انتظار داریم که تغییر ریل ها باعث تصادم نشود و همین حرکت را ادامه بدهد.

وی ادامه داد: باید در عرصه مدیریت فرهنگی کاری کنیم که همه اتفاقات بعدی مبتنی بر تصمیم گذشته باشد و حرکتمان سینوسی نباشد تا بتوانیم مکمل همدیگر باشیم و از تجربیات گذشته کمال استفاده را کنیم و به تغییر تصمیمات نیاندیشیم و سعی کنیم اگر خللی هم وجود دارد آن را اصلاح کنیم.

مصطفی ابطحی در خصوص اظهانظر برخی از فعالان حوزه ویدئویی و مخالفت آنها با برگزاری جشنواره فیلم یاس گفت: ما این عزیزان را به همراه متولیان استان مازندران حتما دعوت خواهیم کرد و نقطه نظرات آنها را می شنویم و به جمع بندی خواهیم رسید که ان شالله تصمیم نهایی به نفع سینمای ایران و شبکه نمایش خانگی خواهد بود و عقربه حرکت ما در جشنواره فیلم یاس منافع و مصالح حوزه نمایش خانگی است و هر آن چیزی که این منفعت را تثبیت کند ما در اتخاذ آن راهکار هیچ تردید به خودمان راه نخواهیم داد.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در این گفتگو به طرح «سینما سیار» هم اشاره کرد و اظهار داشت: سینما سیار دستگاهی است که در چین وجود داشت و آقای ایوبی در سفری که به چین داشتند یک نمونه از این دستگاه را به همراه خود آوردند ولی آن دستگاه قابل استفاده برای ما نبود و کل تجهیزات چینی بود و کیفت لازم را نداشت.

وی ادامه داد: ما توانستیم که از طریق شرکت های دانش بنیان مهندسی معکوس روی این دستگاه انجام بدهیم و از طریق یکی از شرکت ها در ایران موفق شدیم ۱۰۰ دستگاه سینما سیار بسازیم و در حال حاضر نیز رایت دستگاه به نام ماست و هر کسی بخواهد هرگاه نمونه ای از این دستگاه بسازد باید از ما به عنوان صاحب برند اجازه بگیرد.

ابطحی در تکمیل توضیحاتش در خصوصی جزییات طرح سینما سیار گفت: همزمان با جشنواره یاس ۱۰ دستگاه را در مازندران مستقر کردیم وتمام فیلم های حاضر در بخش مسابقه جشنواره را در حافظه دستگاه ذخیره کردیم تا مورد استفاده و اکران در شهرهای استان مازندران قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: با افزوده شدن دستگاه های سینماسیار و اضافه شدن مخاطبان جدید در سینمای ایران درآمد تهیه کنندگان افزایش پیدا خواهد کرد و این درآمد مجددا وارد در حوزه تولید خواهد شد و باعث رونق بیشتر سینمای ایران می شود.

ابطحی در ادامه صحبتهایش از افزوده شدن طرحی مانند گروه هنرو تجربه در سازمان سینمایی خبر داد و اظهار داشت: ما با تهیه کنندگان و پخش کنندگان برای نمایش فیلمشان در سینما سیار قرار داد خواهیم بست و آن را در گروهی تحت عنوان «سینما سیار»   که مانند گروه هنر و تجربه هست  اکران کنند.   در این گروه مردم مانند سینما بلیت را البته به قیمت ارزان تر می خرند و همین رقم های کوچک موجب رونقی خوبی خواهد شد و اگر تجربه موفقی باشد ما ۱۰۰ دستگاه دیگر را خواهیم ساخت و امیدواریم که در اینده هیچ شهری در کشور بدون سینما نخواد ماند.

دبیر جشنواره فیلم یاس در پایان گفتگو خاطر نشان ساخت: ما در صدد هستیم بعد از جشنواره یاس صد دستگاه را در تمام شهرهایی که مردم آن شهر تجربه سینما رفتن را هیچ گاه نداشتند قرار دهیم و این اولین حضور پرده نقره ای در سالن های اداره ارشاد استان ها، سالن های شهرداری، مدارس، آموزشگاه ها و در برخی محیط های روباز  مستقر می گردد که مردم بتوانند فیلم های روز سینمای ایران از طریق این دستگاه ها ببینند.

ادامه دارد ...

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۱۴:۲۸
    0 0
    وقتی اغلب فیلمهای راه یافته به چهار دوره گذشته جشنواره یاس را در شبکه نمایش خانگی ندیده ایم، این جشنواره چه کمکی به اعتلای کیفی تولیدات ویدیویی شبکه کرده است.؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.