دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱

«بلوار هالیوود»؛ مروری بر فیلم های مهم ۲۰۱۷

«روز میهن پرستان»؛ اولین پروپاگاندای ضداسلامی هالیوود در ژانویه ۲۰۱۷؟

بلوار هالیوود

سینماپرس: «بلوار هالیوود» پرونده‌ای است که به سنت هر سال نگاهی به همه فیلم‌های مهم سال آینده انداخته است. مطالب این پرونده در روزهای زوج تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر می‌شود.

به گزارش سینماپرس، کمتر از 20 روز به پایان سال 2016 باقی مانده است و خیلی از مخاطبان و منتقدان از حالا منتظر فیلم‌هایی هستند که سال آینده روی پرده نقره‌ای می‌روند.

سال آینده باز هم بومی از ژانرهای مختلف و کارگردان‌های صاحب سبک‌های متفاوت را می‌بینیم اما بد نیست ما هم خودمان را برای آنچه در برابرش قرار خواهیم گرفت، مجهز کنیم:

در ماه ژانویه خیلی از فیلم‌های جهان برای جست‌وجوی شانسی در اسکار، به صورت محدود روی پرده می‌روند. آثاری چون «اینجانب، دانیل بلیک!» ساخته برنده نخل طلای کن لوچ، «فروشنده» تازه‌ترین اثر اصغر فرهادی و «لاک پشت قرمز» محصول امسال استودیو جیبلی ژاپن. در این ماه همین طور می‌توانید فیلم‌های جدید لاسه هالستروم، وین دیزل، لیام نیسن، ادریس البا، اون ویلسون و همین طور قسمت های تازه مجموعه «رزیدنت اویل» و «اندروورلد» را ببینید. شاید رابرت دنیرو  با فیلم «کمدین» تیلور هکفورد می‌خواست یک‌بار دیگر یاد و خاطره «سلطان کمدی» مارتین اسکورسیزی را زنده کند اما به هر حال آنهایی که پیش از اکران این اثر را دیده‌اند، چندان مورد استقبال قرارش نداده‌اند. به نظر می‌رسد در مجموع، شش فیلم پیش رو، مهمترین آثاری باشند که در ماه ژانویه روی پرده می‌روند:

چهره‌های پنهان

کارگردان: تئودور ملفی
بازیگران: تاراجی پی. هانسن، اوکتاویا اسپنسر، کوین کاستنر، ماهرشالا علی و...
تاریخ اکران: 6 ژانویه 2017
خلاصه داستان: سه زن آفریقایی آمریکایی کمک می‌کنند تا ناسا به اطلاعات ریاضی اولین ماموریت فضایی موفقش دست پیدا کند.

سایه روشن: تئودور ملفی پس از اولین فیلمش، «سنت وینسنت» که توانست در فصل جوایز نامزد دو جایزه گولدن گلوب شود، سراغ «چهره های پنهان» رفته که این فیلم هم توانست نامزد جایزه گولدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن و نامزد جایزه بهترین موسیقی شود. پیش‌بینی می‌شود نام این فیلم را در اسکار هم بشنویم. به دو دلیل این فیلم می‌تواند برای آکادمی و حتی کل هالیوود اهمیت ویژه ای داشته باشد. اول این که بازیگران اصلی آن سیاه پوست هستند و توجه به آن می‌تواند اعتراضات مربوط به تبعیض نژاد در هالیوود را آرام‌تر کند و از سوی دیگر هر سه کاراکتر اصلی، خانم هستند که می‌تواند بر روی آتش اعتراضات علیه نابرابری جنسی هم آب پاشیده باشد. هر چند باید اعتراف کرد بعد از تمام شدن انتخابات و رای نیاوردن هیلاری کلینتون صدای اعتراضات علیه تبعیض‌های جنسیتی بسیار پایین آمده و شاید حتی به نوعی متوقف شده باشد.

در شب زندگی کن
نویسنده و کارگردان: بن افلک
بازیگران: بن افلک، سینا میلر، زویی سالدانا و...
تاریخ اکران: 13 ژانویه 2017
خلاصه داستان: در دوران ممنوعیت الکل در آمریکا، جو کافلین، پسر کاپیتان پلیس بوستون، به تولید غیر قانونی و صادرات مشروبات الکلی روی می آورد و رفته رفته تبدیل به یک گانگستر می شود.

سایه روشن: بن افلک بدون شک با ساخت این فیلم پس از اثر ضد ایرانی «آرگو» برای جوایز آخر سال برنامه ریزی کرده است. نگاه او به دوران ممنوعیت الکل می‌تواند برای آمریکایی‌ها خیلی اهمیت داشته باشد. در ابتدا لئوناردو دی کاپریو قرار بود نقش اول را بر عهده بگیرد اما در نهایت این بازیگر برنده اسکار تصمیم گرفت تا فقط تهیه کننده «در شب زندگی کن» باشد و بن افلک خودش نقش اصلی را بر عهده گرفت. این چهارمین فیلم سینمایی به کارگردانی بن افلک است و پس از «رفته عزیزم رفته» دومین فیلمی است که از روی یکی از کتاب های دنیس لهان اقتباس کرده است. همین طور پس از «شاترآیلند» این دومین اقتباس از آثار لهان است که دی کاپریو آن را تهیه کرده.

روز میهن پرستان
نویسنده و کارگردان: پیتر برگ
بازیگران: مارک والبرگ، ملیسا بنوییست، میشل موناگان، جی کی سیمونز و...
تاریخ اکران: 13 ژانویه 2017
خلاصه داستان: این اثر روایت گر حادثه بمب گذاری در ماراتون بوستون و حوادث پیرامون آن است.

سایه روشن: احتمالاً می‌تواند عنوان «اولین فیلم ضد اسلامی» سال را به خودش اختصاص دهد. نکته جالب توجه این است که ملیسا بنوییست در این فیلم نقش همسر یکی از بمب‌گذاران را بازی می کند که مسلمان هستند و در این اثر با حجاب کامل به تصویر کشیده شده است. پیتر برگ، کارگردان این اثر پیش از «روز میهن پرستان»، دو فیلم «تنها بازمانده» و «دیپواتر هورایزن» را هم با بازی مارک والبرگ ساخته بود. او که یکی از فیلمسازان جریان اصلی آمریکا به حساب می‌آید، کارگردانی «هنکاک» با بازی ویل اسمیت و «ناو جنگی» را هم با بازی لیام نیسن کارگردانی کرده بود. نکته جالب این که «روز میهن پرستان» با پروپاگاندای شدیدی مقابل دوربین رفت. به عنوان مثال اعلام شد صحنه های مربوط به دستگیری تروریست‌ها دقیقا در سومین سالگرد دستگیری آنها فیلمبرداری شده است.

شکاف
کارگردان: ام. نایت شیامالان
بازیگران: جیمز مک آووی، آنا تیلور جوی، جسیکا سولا و...
تاریخ اکران: 20 ژانویه 2017
خلاصه داستان: کوین یک مرد 23 شخصیتی است که سه دختر را می دزدد. دخترها باید از در برابر برخی شخصیت‌های کوین از خودشان مراقبت کنند و برای آزادیشان از برخی دیگر از شخصیت های او کمک بگیرند. اما مشکل از جایی آغاز می شود که سر و کله شخصیت بیست و چهارم پیدا می‌شود.

سایه روشن: ام. نایت شیامالان یکی از معدود کارگردان های با ریشه آسیایی در هالیوود بوده. موفق‌ترین فیلم او «حس ششم» با بازی بروس ویلیس در سال 1999 او را نامزد جایزه‌های اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه ارجینال کرد. با این حال فیلم‌های «بانویی در آب»، «اتفاق»، «آخرین هواشکن»، «بعد از زمین» و «ملاقات» او را بارها نامزد جوایز تمشک طلایی کرده‌اند تا او به نوعی پای ثابت بدترین‌های هالیوود باشد. ریسک بزرگ شیامالان در فیلم جدیدش این است که قطعا اگر شخصیت پردازی کاراکتر نقش اول در چنین فیلم روانشناسانه ای ضعیف باشد کل فیلم خراب می‌شود. با این حال شنیده‌ها حاکی از این است که «شکاف» جزو نقاط قوت کارنامه کاری او به حساب می آید.

بنیان گذار
کارگردان: جان لی هنکاک
بازیگران: مایکل کیتون، لیندا کاردلینی، نیک آفرمن، لورا درن و...
تاریخ اکران: 20 ژانویه 2017
خلاصه داستان: این فیلم بر اساس بخشی از زندگی موسس رستوران های زنجیره ای مک دونالدز، ری کراک ساخته شده است.

سایه روشن: جان لی هنکاک از آن دست کارگردان هایی است که فیلم هایش می توانند تا سال ها مقابل چشمانتان باشد. او سراغ داستان های واقعی می رود و به راحتی تاثیری که می خواهد را روی مخاطبش می گذارد. خصوصا دو فیلم قبلی او، «نقطه کور» و «نجات آقای بنکس» از این منظر جالب توجه هستند. آثار او مانند خیلی دیگر از کارگردان ها چندان مورد توجه آکادمی قرار نمی گیرند اما مایکل کیتون در بهترین سناریو، می تواند امیدوار به نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد باشد. با این حال برادران وینشتاین در حال لابی شدیدی هستند که بتوانند این اثر را در میان نامزدهای اسکار قرار دهند.

طلا
کارگردان: استیون گاگان
نویسنده: پاتریک مست، جان زیمن
بازیگران: متیو مک کانهی، برایس دالاس هاوارد، توبی کبل و...
تاریخ اکران: 27 ژانویه 2017
خلاصه داستان: گروهی به دنبال طلا راهی جنگل های اندونزی می شود.

سایه روشن: استیون گاگان بیش از آن که کارگردان صاحب نامی باشد، نویسنده صاحب نامی است. او به خاطر نوشتن فیلمنامه «ترافیک» موفق به بردن جایزه اسکار شده و برای نوشتن فیلم خودش، «سیریانا» هم توانسته نامزدی در این جایزه را تجربه کند. او همین طور برای نوشتن یکی از اپیزودهای سریال «ان وای پی دی بلو» توانسته مهم ترین جایزه تلویزیون آمریکا، یعنی امی را ببرد. اما حالا در «طلا» نوشتن را کنار گذاشته و فقط روی صندلی کارگردانی نشسته است. جالب است بدانید گاگان در کارنامه خودش نوشتن طرح بازی «ندای وظیفه: ارواح» را هم به ثبت رسانده است. این اولین فیلم گاگان در 11 سال است. جالب است بدانید مک کانهی برای این فیلم حاضر شد سرش را بتراشد، 45 پند وزن اضافه کند و دندان مصنوعی بگذارد. او گفته برای اضافه کردن وزن سراغ رژیم چیزبرگر، پیتزا، میلک شیک و آب جو رفته است. هر چند با وجود همه این زحمت ها به نظر نمی رسد شانسی برای اسکار داشته باشد.

* تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.