یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

ثریا قاسمی در گفتگو با سینماپرس:

حمایت از پیشکسوتان عرصه هنر باید به صورت قانون درآید/ «خانه سینما» هیچ کاری برای پیشکسوتان نکرده است/ حقوق وزارت ارشاد توهین به هنرمندان است

ثریا قاسمی

سینماپرس: ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتقاد از عملکرد خانه سینما طی این سالها خاطر نشان کرد: خانه سینما هرگز خود را متولی سینماگران ندانسته است و در این خصوص نه به امور پیشکسوتان رسیدگی کرده و نه به بیکاری سینماگران و این معضلات هیچ گاه برای متولیان آن اهمیت نداشته است.

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس ضمن گلایه از مسئولان در خصوص بیکاری سینماگران و عدم حمایت از پیشکسوتان عرصه هنر اظهار داشت: هنرمند در همه جای دنیا تا یک زمانی توان جسمی، هوش و حافظه اش اجازه کار کردن می دهد اما اقتصای هر فردی این است که زمانی به کهولت سنی می رسد و فضای کار کردن برایش فراهم نمی شود و این یک امر کاملا طبیعی است.

وی افزود: من فکر می کنم باید نظام مندی درست و اساسی وجود داشته باشد که حمایت از پیشکسوتان در عرصه هنر چه در سینما و چه در تلویزیون به صورت قانون درآید و تا زمانی که این قانون به اجرا در نیامده باشد این روند ادامه خواهد داشت و به جایی نخواهد رسید.

این بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از عملکرد خانه سینما طی این سالها خاطر نشان کرد: خانه سینما هرگز، هرگز و هرگز خود را متولی سینماگران ندانسته است و در این خصوص نه به امور پیشکسوتان رسیدگی کرده و نه به بیکاری سینماگران و این معضلات هیچ گاه برای متولیان آن اهمیت نداشته است و این را به صراحت عرض می کنم که خانه سینما هرگز کاری برای پیشکسوتان هنرمند و بیکاری آنان نکرده است.

وی در تکمیل صحبتهایش تصریح کرد: در خانه سینما هر چند سال یکبار آدم هایی می آیند و می روند و خروجی این رفت و آمد ها طی این چند سال هیچ دستاوردی برای هنرمندان نداشته است و کاری برای اهالی سینما انجام نداده است.

ثریا قاسمی تاکید کرد: حمایت از پیشکسوتان و بیکاری آنها در سینما نیاز به تصویب قانونی هدفمند و همچنین حمایت دولت از آن را دارد و باید این امر به دست افرادی امین و مومن سپرده شود به صورتی که قسمتی از دستمزد افرادی که کار می کنند را در صندوقی ذخیره کنند تا به افرادی که بیمار و یا از کار افتاده هستند تعلق بگیرد.  

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون اظهار داشت: این بیکاری فقط مختص به سینما نیست و این معضل جدی به تلویزیون، تئاتر و موسیقی هم مربوط می شود و باید به امور همه هنرمندان این سرزمین به صورت واحد رسیدگی شود.

قاسمی در ادامه با ارائه راهکاری برای جلب نظر هنرمندان تصریح کرد: باید در وزارت ارشاد کارگروهی تاسیس شود تا بتواند به صورت دقیق بیکاری سینماگران و یا از کار افتادگی پیشکسوتان عرصه هنر را ازریابی کند و این موضوع حتی می تواند در نهادهای مختلف دیگر در کشور مانند کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، وزارت کار، سازمان  تامین اجتماعی و نهادهای دیگری که صلاحیت پرداخت به آن را دارند ارجاع شوند و یک قانون در جهت تثبیت امنیت شغلی هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر تدوین و ابلاغ شود.

وی در پایان گفتگویش عنوان کرد: در حال حاضر وزارت ارشاد یک حقوقی را برای پیشکسوتان در نظر گرفته است که گفتنش خجالت آور است و این حقوق توهین به همه پیشکسوتان و زحمت کشان عرصه هنر در کشور است و باید وزارت ارشاد فکری اساسی برای حمایت از این عزیزان انجام دهد.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۱۵:۰۴
    1 0
    اخلاق حاکم بر ارشاد هم توهین به هنرمندان است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.