سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰

دبیر جشنواره فیلم کوتاه «سما»:

ارزان‌ترین جشنواره سینمایی را برگزار می‌کنیم/ افتتاحیه بر سر مزار شهید آوینی

مجتبی امینی

سینماپرس: مجتبی امینی دبیر سومین جشنواره فیلم «سما» تاکید کرد تلاش دارند تا ارزان‌ترین جشنواره سینمایی ولی با کیفیت بالا را در کشور برگزار کنند.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز سه‌شنبه ۳۰ آذر ماه نشست خبری سومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» با حضور مجتبی امینی در محل مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجتبی امینی دبیر سومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه شهید آوینی به عنوان متولی بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و برگزارکننده این جشنواره گفت: اتفاق ویژه‌ای که طی چهار سال گذشته در این مؤسسه رخ داده است تمرکز بر فرآیند آموزش و ایجاد مراکز آموزشی است. طی چهار سال گذشته نزدیک به یک هزار نیروی جوان در پنج دوره آموزشی تربیت شده‌اند و در کنار آن با راه‌اندازی خانه‌های تولید فیلم، بستر مناسب برای تولید آثار توسط هنرمندان جوان فراهم شده است.

وی ادامه داد: اولین هدف از برگزاری جشنواره فیلم «سما» برگزاری یک رویداد فرهنگی با حضور نخبگان فرهنگ و هنر به ویژه جوانان شهرستانی است. به دوره اول این جشنواره ۲۰۰۰ اثر ارسال شد و در دوره دوم ۱۸۰۰ اثر به دبیرخانه فرستاده شد، اما ما در دوره سوم این جشنواره تلاش می‌کنیم تا رویدادی پویاتر و فعال‌تر نسبت به دوره‌های گذشته برگزار کنیم.

به گفته وی، دبیرخانه این جشنواره از یکم آذر تا سی‌ام بهمن‌ ماه فعالیت خود را برای دریافت آثار هنرمندان آغاز می‌کند و هیأت انتخاب نیز فعالیت خود را از اول اسفند ماه شروع می‌کند. این جشنواره در چهار بخش مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن و فیلمنامه برگزار می‌شود.

امینی با اشاره به اینکه موضوع این دوره از جشنواره مانند سال‌های گذشته سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است، توضیح داد: موضوع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در این جشنواره با شاخه‌هایی چون «زندگی ساده، خانواده سالم»، «جامعه کوشا، اقتصاد مقاومتی»، «امنیت فراگیر، رفاه همگانی»، «خدمت‌رسانی، کارآمدی ملی» و «عمل انقلابی، محرومیت‌زدایی» برگزار می‌شود.

در ایران تعدد جشنواره نداریم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در ایران مساله‌ای به نام تعدد جشنواره وجود ندارد، بیان کرد: سینمای ایران یک سینمای مؤلف است و با توجه به این مساله، تعداد جشنواره‌هایی که در کشور برگزار می‌شود نسبت به دیگر کشورهایی که جشنواره سینمایی برگزار می‌کنند، بسیار کم است؛ به گونه‌ای که در ایران نزدیک به سی و اندی جشنواره در طول یک سال برگزار می‌شود.

امینی ادامه داد: ما باید نگاهی آموزشی و دانشگاهی به برگزاری جشنواره‌های سینمایی در کشور داشته باشیم. درواقع جشنواره‌های سینمایی تنها بستری است که آثاری مانند مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن در آن دیده می‌شود و شرایطی فراهم می‌شود تا فیلمسازان بتوانند یکدیگر را مورد بررسی قرار دهند و در تقویت تولید آثار خود بکوشند.

دبیر سومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» بیان کرد: ما در مؤسسه شهید آوینی سعی کردیم از هر گونه اسراف و هزینه گزاف برای برگزاری جشنواره خودداری کنیم و می‌توانم مدعی باشم که جشنواره ما ارزان‌ترین جشنواره در کشور به شمار می‌رود و یک رویداد فرهنگی با کیفیت بالا و حداقل هزینه به شمار می‌رود.

افتتاحیه بر سر مزار شهید آوینی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: در این دوره از جشنواره، مراسم افتتاحیه برگزار نمی‌کنیم تا هزینه برگزاری این جشنواره کمتر شود و تنها در صبح اولین روز از جشنواره همراه با تعدادی از هنرمندان بر سر مزار شهید آوینی حاضر می‌شویم.

این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تولید آثار بلند توسط مؤسسه شهید آوینی بیان کرد: ما در حوزه تولید، کم‌کار نشده‌ایم و هر سال تولید یک فیلم سینمایی بلند و یک انیمیشن را در دستور کار خود داریم. به عنوان مثال در طول سال گذشته فیلم سینمایی «بدون مرز» را تولید کردیم که این فیلم توانست جوایز بسیاری را در حوزه بین‌الملل به دست آورد. امسال نیز فیلم سینمایی «چراغ‌های ناتمام» را با محوریت دفاع‌مقدس تولید کردیم که به جشنواره فیلم فجر ارسال می‌شود.

امینی ادامه داد: سیاست این مؤسسه، تولید فیلم‌های اول است و ما همیشه نگاه تقویتی و حمایتی به فیلمسازانی داشتیم که گام اول را در حوزه سینما برمی‌دارند. همچنین در سال جاری سیاست تولید سریال‌سازی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و در حال حاضر تولید دو تا سه متن را برای ساخت سریال در دستور کار داریم که به احتمال زیاد برای سال ۹۶ آماده تولید می‌شوند.

وی در پایان تصریح کرد: در این جشنواره در نظر داریم تا تعدادی از فیلمسازان و هنرمندان شهرستانی را برای حضور در کارگاه‌های آموزشی این جشنواره بورسیه کنیم که امیدوارم بتوانند تأثیر مثبتی در حوزه آموزش داشته باشند.

در پایان این نشست پوستر سومین جشنواره فیلم سما که توسط حسین رضایی طراحی شده بود، رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.