چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳

سازندگان«آرگو» کلاه سفید ها را هم تسخیر می کنند!

آیا روایت «جرج کلونی» از کلاه سفیدهای سوریه، شبیه روایت «آرگو» از تسخیر لانه جاسوسی است!؟

فیلم سینمایی آرگو

سینماپرس: جرج کلونی این بار نه در پوشش ساخت یک اثر سینمایی که مستقیما از پشت دریچه دوربین مستند که راوی حقیقت است و رسالت بازنمایی وقایع و حقایق را بر عهده دارد، به وقایع یکی از ملتهب ترین و خبرساز ترین کشورهای جهان در منطقه خاور میانه نظر دارد.

روز گذشته خبری مبنی بر ساخت یک مستند سینمایی با نام «کلاه سفیدها» در اخبار رسمی منتشر شد که حاوی اطلاعات کلی در رابطه با ساخت یک مستند سینمایی توسط تهیه کنندگان هالیوودی راجع به کمک های انسان دوستانه در مناطق جنگ زده سوریه بود که با نام «کلاه سفیدها» شناخته می شوند، اما همین اطلاعات کلی اسامی و موضوعی را در بر داشت که می توان با اندکی نگاه تحلیلی از چینش این اشخاص و محوریت موضوع در حال ساخت استراتژی سازندگان این فیلم را تبیین و تحلیل کرد. سازندگانی که پیش تر در همین ترکیب فیلم سینمایی ضد ایرانی«آرگو» به کارگردانی بن افلک را تولید کردند و توانستند جایزه بهترین فیلم در هشتاد و پنجمین آکادمی اسکار را از دستان همسر رئیس جمهور ایالات متحده دریافت کنند تا یکی از سیاسی ترین جوایز اصلی اسکار را در طول تاریخ این جشنواره به دست بیاورند.

حالا این تهیه کنندگان آمریکایی که یکی از آن ها (جرج کلونی) از سوپر استارهای سابق هالیوود و با نفوذترین آن هاست، در میان جنگ ها و نا آرامی های منطقه خاورمیانه، به روی سوژه ای دست گذاشته اند که ظاهر بشر دوستانه ای دارد. کلاه سفیدها که به جهت فعالیت های انسان دوستانه و به دور از سیاست و فعالیت های نظامی منطقه، در جهت نجات جنگ زدگان سوری به شهرت جهانی رسیده اند سوژه های خوبی به نظر می رسند که برای تحریف در حقیقت امرشان بسیار جای کار دارند و این هنری است که تنها از سازندگان آرگو بر می آید. 

جرج کلونی که دو سال پیش از اکران آرگو به جهت بازدید از سفارت پیشین آمریکا با اطلاع و مجوز دولتمردان وقت ایران وارد تهران شده است، می تواند مواد خام یکی از تحریفی ترین فیلم های ضد ایرانی را در رابطه با اشغال سفارت آمریکا بدست آورد و تصویری به ظاهر واقعی اما در باطن تحریف شده از تهران و وقایع سال ۱۹۸۰ را در فیلم خود روایت کند.

حال این شخصیت سینمایی و تا حدودی سیاسی، این بار نه در پوشش ساخت یک اثر سینمایی که مستقیما از پشت دریچه دوربین مستند که راوی حقیقت است و رسالت بازنمایی وقایع و حقایق را بر عهده دارد، به وقایع در حال رخداد در یکی از ملتهب ترین و خبرساز ترین کشورهای جهان در منطقه خاور میانه نظر دارد و انگشت اشاره به سوی افرادی که به روشنی خود را غیر نظامی و غیر سیاسی خوانده اند! پس پر بیراه نیست اگر بگوییم، این بار این کلاه سفید های سوری هستند که قرار است به تسخیر استراتژی حقوق بشر آمریکایی در بیایند. حقوق بشری که ندای پوچش گوش عالمیان را از سوی غرب و به خصوص آمریکا کر کرده است و در عمل تنها شاهد اقداماتی منافی حقوق بشر از سوی آمریکا هستیم. در این شرایط و با اخبار و حواشی مربوط به حضور آمریکا در جریانات پشت پرده منطقه و حمایت از تروریستان،« کلاه سفید ها» ی سوری لقمه ای آماده به نظر می رسند که می توانند ادعای حقوق بشر نزد آمریکا را تا حدودی رنگ واقعیت بخشند. منتهی واقعیتی که قرار است به واسطه دوربین مستند یکی از دروغگو ترین راویان سینمای آمریکا به دید مردم جهان برسد.

سینمای داستانی آمریکا که سابقه ای طولانی در تحریف تاریخ و حقایق تاریخی دارد به مرور رنگ خود را پیش چشم تماشاگران و حتی منتقدین سراسر دنیا باخته است، تا جایی که بهترین فیلم آکادمی اسکار یعنی «آرگو» یکی از بدترین و منفور ترین فیلم های آن سال توسط منتقدین و نیز تماشاگران به حساب می آید، از همین روست که جریانی دیگر تحت لوای سینمای مستند در هالیوود در حال شکل گیری است تا علی رغم مقابله با مستندهای حق طلبانه و واقع گرایانه ای همچون ساخته های مایکل مور، که روز به روز بر طرفداران و تماشاگرانش افزوده می شود، راهی را برای تحریف هر چه بیشتر وقایع حال حاضر جهان به خصوص در جهان اسلام باز کنند تا همین تحریف ها خود منبع اقتباسی برای آثار سینمایی شود تا این فاصله میان حقیقت تا دروغ،  در نظر مخاطبان سینمای آمریکا هر چه کمتر شده و شعار حقوق بشر آمریکایی دوباره بتواند نظر ها را در سراسر جهان به سوی خود جلب کند!

* سینماروایت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.