دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲

درباره یک فرار رو به جلو در روزهای بی پولی صداوسیما

مدیر شبکه ۲ سیما؛ قهرمان‌ یا متهم؟

محمدرضا جعفری جلوه

سینماپرس: ابتدا مسأله به این شکل طرح شد که اقدام جعفری جلوه در ممانعت از پخش سریال «همسایه‌ها» اقدامی درخور تقدیر است. بنظر می‌رسد یک مسأله فراموش شده است. در روزهای بی پولی سیما، چه کسی باید درباره هزینه‌های میلیاردی تولید این سریال ضعیف پاسخگو باشد؟

به گزارش سینماپرس، در چند روز گذشته تعدادی از رسانه های متعلق به یک جریان خاص اقدام به انتشار متن‌های خبری مبنی بر تمجید از مدیر شبکه دو سیما برای قطع  پخش سریال «همسایه ها» پس از تولید و پخش یک هفته‌ای آن، کردند. این چند رسانه در متن خود بر مثبت بودن این اقدام تأکید کرده و محمد رضا جعفری جلوه، مدیر شبکه دو را یک  مدیر لایق معرفی کرده‌ و اقدام او را احترام به مخاطب دانستند. اما اساساً چرا باید این سریال که همه بر ضعف آن صحه می‌گذارند، در این شبکه تولید و بعد پخش آن قطع شود؟

ماجرا از جایی شروع شد که پخش سریال «همسایه ها» یک هفته بعد از موعد مقرر آغاز شد و سپس به شکل ناگهانی سخن از قطع پخش آن و انتقال به شبکه نسیم به میان آمد. مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو در مصاحبه ای با روزنامه صبا دلیل این اقدام را مخالفت مدیر شبکه دو سیما با این سریال خواند.

روزنامه صبا در گزارشی بر آشکار شدن اختلاف نظر بین معاون سیما و جعفری جلوه (که اخبار پراکنده از وجود این اختلاف حکایت داشت) تاکید می کند و می نویسد؛ «با دستور مستقیم مرتضی میرباقری معاونت سیما، بعد از کشمکشی یک ‌هفته‏ ای سریال «همسایه ها» از شبکه دو روی آنتن می‏ رود اما باز هم جعفری ‏جلوه از موضعش کوتاه نمی ‏آید و مخالفت خود را برای پخش این مجموعه از شبکه دو سیما اعلام می‏ کند.»

مدیرگروه فیلم و سریال شبکه دو در این مصاحبه می گوید؛ «تمام مدیران مرکز امور نمایش سیما و شخص آقای جعفری ‏جلوه در جریان تولید این کار بودند و برآن نظارت داشتند» و در بخش دیگری از مصاحبه می گوید؛«هیچ کاری بدون بازبینی مسئولان پخش و مدیر شبکه اتفاق نمی‌افتد».

پرسش این است؛ در شرایط مضیقه مالی شدید صداوسیما، هزینه میلیاردی برای تولید یک سریال صورت گرفته و یک هفته بعد از پخش سریال، شبکه متوجه کیفیت ضعیف آن شده است؟ آیا بهتر نبود هنگام انتخاب تهیه کننده، کارگردان و نویسنده و یا در حین فرآیند تولید این نظارت اعمال می شد تا هم از هدر رفت بودجه جلوگیری می شد هم معنای احترام برای برای مخاطب واقعی تر می‌شد؟

جعفری جلوه که به دلیل سابقه سینمایی‌اش تولیدات نمایشی زیر نظر مستقیم او تولید می شود، چگونه هنگام انتخاب عوامل و مراحل تولید این سریال متوجه ضعف های آن نشده است و پس از پرداخت همه هزینه های سریال و پخش یک هفته ای آن متوجه ضعف آن شده است و آنگاه برخی رسانه‌ها این اقدام را یک گام مثبت توصیف می‌کنند؟

در بخشی از متن خبری رسانه هایی که این روزها در تمجید از مدیر شبکه 2  مطلب منتشر می‌کنند، بر تولید سریال هایی همچون کیمیا توسط این شبکه تاکید شده است این مدعا در حالی به عنوان کارنامه‌ای موفق برای او گزارش شده است که تولید این سریال به دوران مدیریت بخشی زاده بر این شبکه بر می گردد.

در پایان باید گفت مطلوب است اگر مدیری در عرصه فرهنگ و هنر با پرداخت هزینه هنگفتی(خصوصا سریال که گران ترین گونه تولید تلویزیونی است) به تولید اثر ضعیف و غیر قابل پخش پرداخت، به جای فرار به جلو شجاعانه از اشتباه خود عذرخواهی کند یا برای جبران خسارت میلیاردی که قبل از هر چیز متوجه او و نیازمند پاسخگویی اوست، اقدامی به قاعده و برابر انجام دهد.

* تسنیم

نظرات

  • سید عزیزالله ۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۷:۵۸
    1 0
    جعفری جلوه یک مدیر بی مایه و تقلبی است و برای رسانه های کشور باید متاسف بود که چنین افرادی از دم تیغ شان می گذرند و آب از آب تکان نمی خورد.
  • قاسم ۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۱۲:۴۴
    1 0
    در متن خبری روابط عمومی شبکه دو برای رسانه ها آمده بوده این کارآقای جعفری جلوه احترام به مخاطب است، خوب است این فرهنگ جا بیفتد برای احترام به مخاطب بعد از هزینه چند میلیاردی و تولید کار ضعیف، ایشان یا هر مدیر مشابه ای استعفا دهد
  • سارا ۱۳۹۵/۱۰/۱۰ - ۱۷:۵۵
    2 0
    خوب است این فرهنگ جا بیفتد که وقتی مدیری(آقای جعفری جلوه یا هر بزرگوار دیگری...) برای تولید یک اثر ضعیف هزینه میلیاردی از بیت المال میکند، برای احترام واقعی به مخاطب استعفا بدهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.