دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲

انتقاد یک استاد دانشگاه از اهالی سینما؛

موللی: سینمای اجتماعی ایران برای معلولان چه کار مثبتی انجام داده است؟/ رسانه های تصویری ظلم بزرگی به کم شنوایان و ناشنوایان داشته اند

دکتر گیتا موللی

سینماپرس: دکتر گیتا موللی دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و روانشناس کودکان استثنایی ضمن انتقاد از اهالی سینما گفت: سوأل مهمی که من دارم این است که هیچ از خود سوأل کرده اید که سینمای ایران برای معلولان چه کار مثبتی انجام داده است؟ چرا سالانه تعداد کثیری فیلم سینمایی با اسم پرطمطراق سینمای اجتماعی ساخته می شود اما حتی یکی از آن ها نیم نگاهی به زندگی معلولان ندارد؟

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من به ویژه از سینماگران می خواهم که به جوانان کم شنوا و ناشنوا به عنوان بخش مهمی از جامعه توجه داشته باشند؛ امروزه بنا به استناد آمارهای جهانی از هر ۱۰۰۰ نوزاد که متولد می شوند ۶ نفرشان از مشکل ناشنوایی رنج می برند و قطعاً سینما باید به عنوان یک رسانه مهم و تأثیرگذار به آن توجه جدی نشان دهد.

موللی سپس با بیان اینکه به غیر از یکی دو کارگردان سینمای ایران که به این موضوع در سال های دور توجه نشان داده اند هیچ فیلمساز دیگری به این بخش مهم از جامعه توجه نداشته است اظهار داشت: اغلب این افراد توانسته اند با پشتکار خود موفق شوند حتی در دانشگاه تحصیل کنند و به مدارج بالایی علمی هم برسند. ما نیازمند آن هستیم که سینما به عنوان یک رسانه بسیار مهم تصویری در سطح جهان تلاش ها و موفقیت های این بخش از جامعه را منعکس کند.

موسس مرکز مشاوره روانشناسی و آموزش کودکان کم شنوا و ناشنوای «فرانک» تصریح کرد: متأسفانه اگر یکی دو فیلم محدود هم در سینمای کشور ما ساخته شده تنها نگاهی ترحم آمیز به این افراد داشته است که به هیچ وجه شایسته این افراد نیست.

وی در پاسخ به این سوأل که به عنوان مثال آیا آثار سینمایی پوران درخشنده که همواره به کودکان معلول و کم توان توجه نشان می دهد مورد نقد شما است گفت: خیر من خانم درخشنده را به شدت ستایش می کنم و معتقدم که آثار ایشان بسیار قابل تقدیر است و همواره در محافل مختلف به ایشان درود فرستاده ام که این گونه عاشقانه به این بخش از جامعه نیز توجه نشان می دهند اما از سایر فیلمسازان که خود را داعیه دار سینمای اجتماعی می دانند هم می خواهم که به دور از نگاه های دلسوزانه و ترحم آمیز به این افراد توجه کنند و فیلم هایی در رابطه با زندگی آن ها بسازند.

موللی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: رسانه های تصویری ظلم بزرگی به کم شنوایان و ناشنوایان داشته اند؛ ما باید بدانیم اگر فیلم ها و سریال های ما زیرنویس نداشته باشند ظلم بزرگی به این افراد صورت می گیرد. امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی همگی دارای زیرنویس هستند اما ما در این راستا همواره عقب مانده ایم و خواسته ما از مسئولان فرهنگی و هنری این است که هم فیلم و سریال های متعددی با این موضوعات تولید کنند و از سوی دیگر این آثار را با زیرنویس به نمایش درآورند.

این استادیار دانشگاه در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: ما نیاز به فرهنگ سازی جدی در این زمینه داریم؛ متأسفانه بارها دیده شده برخی افراد با شیطنت های شان آسیب های روحی زیادی را به ناشنواها وارد می کنند. هنوز دیدگاه های فناتیک در جامعه ما وجود دارد. موضوعات دراماتیک زیاد و سوژه های نو و غیر کلیشه ای زیادی در این راستا وجود دارد که فیلمسازان دغدغه مند سینمای اجتماعی می توانند با دستمایه قرار دادن این موضوعات فیلم های زیادی را در این راستا تولید کنند و ما هم آماده هستیم که به صورت تمام وقت تحقیقات جامع و گسترده مان را در اختیار آن ها قرار دهیم.

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۱۱:۰۶
    0 0
    خیلی بد. بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.