دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶

پخش برنامه‌های فارسی‌وان، کلمه و یورونیوز متوقف می شود

دومینوی تعطیلی شبکه‌های ماهواره‌ای با بهانه «مشکلات مالی»

فارسی وان

سینماپرس: آنچه مشخص است این است که تعطیلی سه رسانه فارسی معارض خبری – سرگرمی – مذهبی، که هر سه نیز فعالیت خود را با کلیدواژه مشترک «مشکلات مالی» متوقف کرده‌اند، بی‌ارتباط با مشکلات مالی اتحادیه اروپا، روی کارآمدن ترامپ و برخی اتفاقات منطقه همچون پیروزی مقاومت در سوریه، نیست.

شبکه یورونیوز که زیرنظر اتحادیه اروپا اداره می‌شود و برنامه‌هایش به 13 زبان زنده دنیا از جمله فارسی برگردان می‌شود، تصمیم گرفته است تا آن طور که بخش فارسی بی‌بی‌سی نوشته «بخش اوکراینی این شبکه را تعطیل و بخش فارسی و عربی را تنها محدود به پخش اینترنتی» کند، که این تصمیم اعتصاب محدود کارکنان این بخش‌ها را نیز در پی داشته است. به نوشته تلویزیون «روسیا الیوم» فعالیت این دو بخش نیز قرار است به علت کمبود بودجه متوقف شود.

همچنین در چند روز گذشته، سینا ولی الله مجری برنامه «چندشنبه با سینا»ی فارسی وان در برنامه خود اعلام کرد که هفته آینده آخرین قسمت این برنامه پخش می‌شود چرا که شبکه فارسی وان برای همیشه تعطیل می‌شود. فارسی وان که با سرمایه‌گذاری مشترک گروه موبی و کمپانی نیوز کورپوریشن (کمپانی رویایی رابرت مرداک) در سال 88 و در اوج بحران‌های سیاسی داخل کشور فعالیت خود را آغاز کرده بود، حالا طبق اخبار در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. گفته می‌شود مشکلات مالی یکی از عوامل اصلی تعطیلی این شبکه ماهواره‌ای است.

همچنین در هفته گذشته تلویزیون کلمه (رسانه وهابی) اعلام کرده است که «به علت کمبود بودجه» فعالیتش برروی ماهواره متوقف خواهد شد. این شبکه در سال های اخیر، با پشتیبانی از سیاست های عربستان سعودی، به تریبونی برای تبلیغ وهابیت در بین فارسی زبانان تبدیل شده بود.

آنچه مشخص است این است که تعطیلی سه رسانه فارسی معارض خبری – سرگرمی – مذهبی، که هر سه نیز فعالیت خود را با کلیدواژه مشترک «مشکلات مالی» متوقف کرده‌اند، بی‌ارتباط با مشکلات مالی اتحادیه اروپا، روی کارآمدن ترامپ و برخی اتفاقات منطقه همچون پیروزی مقاومت در سوریه، نیست. 

اما سناریوی دیگر این است که این رسانه‌ها با فشار تبلیغاتی روی اسپانسرها و مخاطبان، اولا دست به تبلیغ و خبرسازی زده‌اند تا بار دیگر نامشان در اخبار تکرار شود، ثانیا بتوانند از این خبر به عنوان اهرم فشاری برای جذب بودجه استفاده کنند تا بعد از وقفه‌ای دوباره برنامه‌های خود را روی ماهواره ببرند.

* فردا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.