جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹

انتظارات اهالی سینما از جشنواره فیلم فجر/ ۳

ترکمانی: رویکرد سیاسی و جناحی در جشنواره فجر نباید وجود داشته باشد/ این جشنواره با دوری از محتوا و توجه به ظاهر آثار تبدیل به یک جشن مدگرایی شده است

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان و مدرس سینما در آستانه برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: رویکرد سیاسی و جناحی در جشنواره فجر نباید وجود داشته باشد و همه چیز باید بر اساس قواعد و استانداردهای سینمایی به پیش برد اما متأسفانه برخی اوقات ما شاهدیم که رویکرد جناحی بیش از رویکرد هنری و سینمایی در جشنواره تأثیر دارد و این رویکردهای جناحی در تمامی ابعاد جشنواره تأثیر منفی می گذارد.

مدرس سابق انجمن سینمای جوانان ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در جشنواره فجر شاهد آن هستیم این است که رویکرد جناحی بیش از رویکرد هنری در انتخاب های جشنواره تأثیر دارد و این رویکردهای جناحی در تمامی ابعاد جشنواره تأثیر منفی می گذارد؛ این در حالی است که مدیران سینمایی باید با قاطعیت با همه سینماگران به طور یکسان و بر اساس قانون عمل کنند.

وی ادامه داد: مـتأسفانه برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر در تمامی زمینه ها سلیقه ای عمل می کنند نه تخصصی و این اتفاقی است که ما در تمامی ادوار برگزاری جشنواره شاهد آن بوده ایم. به عنوان مثال هیأت انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر باید بر اساس استاندارهای سینمایی مبادرت به انتخاب و داوری فیلم ها بکنند تا حق هیچ فیلمسازی ضایع نشده و جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود و اعتبارش را از دست ندهد اما برخلاف این اصول ما شاهد آن هستیم که اعمال سلیقه و فشارهای بیرونی به اعضای هیأت های انتخاب و داوری در این جشنواره معتبر سینمایی همیشه وجود دارد.

وی سپس ابراز داشت: همیشه بعد از اعلام اسامی فیلم های پذیرفته شده توسط اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر ما شاهد اعتراضات بخش اعظمی از اهالی سینما هستیم که معتقدند فیلم های آن ها که پشت در جشنواره مانده شایستگی بیشتری برای حضور در این رویداد مهم سینمایی را داشته است و نکته قابل تأمل آن است که بعد از اکران فیلم ها اغلب متوجه می شویم که این اعتراضات درست و به جا بوده است!

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» خاطرنشان کرد: اعضای هیأت های انتخاب و داوری باید بدون هیچ گونه پیش داوری و بدون کینه و بغض فیلم ها را بررسی نمایند و تنها بر اساس عدالت حکم کرده و سلیقه و روابط را برای انتخاب آثار کنار بگذارند؛ فیلم ها باید در یک فضای آرام و مناسب و با کیفیت بالا و با دقت دیده شود اما گاهی اوقات دیده و شنیده ایم که این اتفاق نمی افتد و برخی از فیلم ها حتی بدون آنکه به درستی دیده شوند به جشنواره راه داده شده و یا کنار گذاشته می شوند!

این کارگردان سینما سپس با بیان اینکه مدیران جشنواره بایستی با شفافیت با سینماگران برخورد کنند اظهار داشت: متأسفانه ما شاهد آن هستیم که در میان مدیران سینمایی کشور به نوعی حالت تعارف با برخی سینماگران وجود دارد و به همین دلیل با توصیه های شان فیلم های این افراد را ولو آنکه بد باشد به جشنواره راه می دهند و این امر به هیچ عنوان قابل اغماض نیست.

ترکمانی افزود: جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور باید جایی برای حضور حرفه ای ترین فیلم های سینمایی باشد چرا که این جشنواره ویترین سینمای ایران است و نباید با نمایش آثار بی کیفیت و نازل شأن خود را تنزل بخشد.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» در ادامه این گفتگو تصریح کرد: نکته قابل تأمل دیگری که لازم می دانم به آن اشاره کنم این است که همه اعضای هیأت های انتخاب و داوری همیشه با قاطعیت و جدیت این نکته را عنوان می کنند که اعمال قدرتی برای انتخاب های آن ها وجود ندارد اما بعد از گذشت چند ماه از برگزاری جشنواره و به اصطلاح زمانی که آب ها از آسیاب می افتد در محافل خصوصی و یا برخی محافل عمومی شنیده می شود که اعمال قدرت از سوی مدیران سینمایی و مدیران جشنواره بر روی عملکردشان به شدت وجود داشته است و این نکته مسأله ای است که ما را با آسیب جدی مواجه ساخته و باید برای آن تدبیری جدی و اساسی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: شکل برگزاری جشنواره فیلم فجر به دلیل دوری از توجه به محتوای آثار و تنها ظاهرگرایی آن تبدیل به یک جشن مدگرایی شده که تنها با جوسازی و در بوق و کرنا کردن و برپایی برنامه هایی که کمترین سنخیتی با روحیه ملی و انقلابی و فرهنگ اصیل و ارزشمند ایرانی ندارند برگزار می شود و تنها در طول چند روز برگزاری اش یک هیجان کاذب را به سینمای ایران القاء می کند که در نهایت عایدی مثبتی برای سینمای ما به وجود نمی آید. در واقع سلیقه ای عمل کردن دست اندرکاران جشنواره در تمامی زمینه ها به این رویداد مهم آسیب وارد ساخته است.

ترکمانی در خاتمه این گفتگو افزود: مدیران به جای اینکه با ایجاد جوسازی های کذایی مانع از طرح مشکلات زیر بنایی سینمای ایران شوند باید کاری کنند تا فیلم های خوب و ارزشمند با محتوای غنی تولید شوند تا از این رهگذر بتوان به سینمای ملی و بومی خود مانند دهه های گذشته افتخار کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.