دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

سینماگران و هیأت انتخاب جشنواره فجر/ ۲

محسنی نسب: فیلم های حاضر در جشنواره فجر باید با اهداف انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشند/ لزوم انتخاب آثار بر اساس اصول و استاندارهای سینمایی، بدون اعمال سلیقه شخصی

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر جزو جشن های پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است و از این رو فیلم های حاضر در این جشنواره به لحاظ محتوایی باید با اهداف انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشد و اعضای هیأت انتخاب و داوری باید به این نکته مهم توجه جدی داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین مرحله» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در سینمای ایران جشن ها و جشنواره های متعددی داریم که می توانند از منظرهای مختلف فیلم ها را مورد ارزیابی قرار دهند اما جشنواره فیلم فجر به لحاظ آنکه در ایام دهه مبارکه فجر برگزار می شود باید از اهداف و آرمان های ملی و انقلابی پیروی کند.

وی ادامه داد: دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر به ویژه اعضای هیأت های انتخاب و داوری و همچنین دبیر جشنواره باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که به خصوص در زمینه انتخاب عناوین مهمی مانند «بهترین فیلم» جوایز را به فیلم هایی بدهند که حائز ارزش های انقلاب اسلامی باشد؛ ما باید آگاه باشیم که فیلم های جشنواره بایستی همگون با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» باشند.

محسنی نسب خاطرنشان کرد: متأسفانه بارها دیده شده در جشنواره فیلم فجر فیلم هایی حضور دارند که در بهترین حالت ممکن می توان آن ها را فیلم هایی خنثی نامید که هیچ گونه همخوانی و سنخیتی با عنوان انقلاب اسلامی ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «شیرهای جوان» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه برای انتخاب آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر باید تمامی پارامترهای تخصصی یک اثر سینمایی از جمله: صدابرداری، صداگذاری، فیلمبرداری و... مورد توجه قرار گیرند اظهار داشت: متأسفانه ما بارها شاهد آن بوده ایم که اعضای هیأت های انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر تنها به پارامترهایی مانند کارگردانی و فیلمنامه توجه داشته اند و به دلیل متوسط بودن و یا ضعیف بودن این دو مورد فیلمی را مردود اعلام کرده اند و این در حالی بوده که آن فیلم از لحاظ فنی و تکنیکی حرف های جدی برای گفتن داشته است.

وی تأکید کرد: اگر فیلم هایی که از لحاظ فنی حرف های جدی برای گفتن دارند در جشنواره حاضر نشوند یک ظلم و بی رحمی بزرگی به دست اندرکاران آن فیلم شده چرا که در صورت حضور این اثر در جشنواره می توانستند جزو کاندیداهای اصلی دریافت جوایز در رشته خود باشند و از این رو ضروری است که اعضای هیأت انتخاب به تمامی عناصر ساخت یک فیلم توجه کنند.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو افزود: اعضای هیأت انتخاب باید از هرگونه اعمال سلیقه شخصی برای انتخاب آثار پرهیز کنند و بر اساس قواعد و اصول و استاندارهای سینمایی یک فیلم را انتخاب و یا مردود نمایند؛ ما باید تلاش داشته باشیم که به دور از اعمال سلیقه ها و سفارش ها و... بتوانیم یک جشنواره خوب و در سطح استانداردهای بین المللی برگزار کنیم و امیدوارم که بتوانیم در این دوره از جشنواره شاهد این اتفاق مهم باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.