یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰

رئیس کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد مرکزی اربعین خبر داد:

تمدید مهلت ارسال اثر به دبیرخانه دومین سوگواره عبرات/ هنر بهترین زبان برای انتقال پیام اربعین است

نشست خبری عبرات

رئیس کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری دومین سوگواره فرهنگی و هنری عبرات گفت: به دلیل اینکه هنر یک زبان مشترک برای تمامی ملت ها است، می توان از آن برای جهانی سازی و انتقال هر چه بهتر پیام اربعین استفاده کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری دومین سوگواره عبرات با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد مرکزی اربعین و مجید آقابابایی مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور صبح امروز-یکشنبه ۱۲دی ماه- در ساختمان شهید رجایی وزارت کشور برگزار شد.

مجید آقابابایی مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور در ابتدای این جلسه گفت: یکی از محوری ترین و پایاترین جنبه ها در پیاده روی اربعین، پرداختن به موضوعات فرهنگی است که از زوایا و جنبه های مختلف می توان این راهپیمایی گسترده را مورد توجه قرار داد و نگرشی جدید نسبت به این رویداد مهم اتخاذ کرد.
وی افزود: نگاه فرهنگی به پیاده روی اربعین حسینی منجر به ماندگاری مناسب آن می شود و به تعبیر مقام معظم رهبری اربعین مغناطیسی برای شروع حرکتی عظیم توسط مسلمانان است.
آقابابایی همچنین درباره همکاری صداوسیما با ستاد مرکزی اربعین عنوان کرد: علاوه بر مشارکت بخش خصوصی و افراد در پرداخت هنری به راهپیمایی اربعین، صدا وسیما به عنوان وظیفه ملی مستندسازی از این رویداد را در دستور کار خود دارد.
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد مرکزی اربعین بیان کرد: در سال گذشته نخستین سوگواره "عبرات" را برگزار کردیم. "عبرات" نام یکی از سردرهای ورودی حرم مطهر حضرت سید الشهدا(ع) نیز هست. سال گذشته درخلال برگزاری این سوگواره با استقبال خوبی رو به رو شدیم و تصمیم گرفتیم این برنامه را به صورت مستمر برگزار کنیم.
وی با بیان این که اربعین یک پدیده فرهنگی است، ادامه داد: هنر بهترین وسیله برای حفظ و انتقال این میراث معنوی محسوب می شود. به دلیل اینکه هنر یک زبان مشترک برای تمامی ملت ها است، می توان از آن برای جهانی سازی اربعین و انتقال هر چه بهتر پیام اربعین استفاده کرد و این موضوع بسیار ارزشمند است که افرادی در این حوزه حاضر می شوند و با انگیزه های برگرفته از دلشان اقدام به آفرینش آثار مختلف می کنند.
مسئول کمیته آموزشی و فرهنگی اربعین همچنین اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰۰ اثر به دبیرخانه دومین سوگواره عبرات ارسال شده است که بیشترین آن ها مربوط به حوزه عکس و نثر است. در حوزه نگارگری به عنوان بخش جدید اضافه شده به سوگواره، در دومین دوره آثار خوبی را دریافت کرده ایم. همچنین مقالاتی از ایران و کشور عراق در دومین سوگواره عبرات شرکت داده شده اند.
وی خاطر نشان کرد: همچنین بیش از ۳۰۰ اثر از ۴۰ ملیت در این رویداد شرکت دارند.
احمدی با اشاره به برگزاری اختتامیه دومین سوگواره عبرات در تاریخ ۶ بهمن ماه در تالار وزارت کشور عنوان کرد: قبل و بعد از اختتامیه دومین سوگواره عبرات نمایشگاه هایی در تهران و سایر استان ها از آثار منتخب برگزار خواهد شد و در طول امسال و سال آینده این آثار در معرض دید عموم قرار می گیرد. همچنین از این آثار در اربعین ۹۶ در قالب تولید موسیقی، سرود و نوحه استفاده می شود.
وی با اشاره به ساخت ۷ مستند موضوعی مرتبط با راهپیمایی اربعین به سفارش ستاد مرکزی اربعین توضیح داد: ساخت ۷ مستند با موضوعاتی همچون آسیب شناسی، درباره زائران پاکستانی، روایت گری برای کودکان و نوجوانان و ... توسط ستاد مرکزی اربعین سفارش داده شده است. از طرفی در حوزه رادیو نیز آثار خوبی ساخته شده که توسط صداوسیما جمع آوری و در اختیار ستاد قرار گرفته است. امسال نیز ۸ گروه نمایشی به سرپرستی کوروش زارعی برای اجرای خیابانی به عراق اعزام شدند. در حوزه نمایش های آیینی نیز اجراهایی صورت گرفت و در سال های آینده قصد داریم از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم.
احمدی در پایان ضمن معرفی داوران دومین سوگواره عبرات در بخش های مختلف درباره جایزه این رویداد هنری مذهبی گفت: در هر بخش به سه اثر برگزیده جوایزی نقدی بین ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان تعلق می گیرد. همچنین تندیسی در اختیار نفرات منتخب قرار خواهد گرفت.
داوران بخش های مختلف دومین سوگواره عبرات به شرح زیر معرفی می شوند:
بخش ادبیات:
شعر:
سعید بیابانکی، حمیدرضا برقعه‌ای، محمد زمانی، محمدرضا شرافت
نثر:
محمدرضا سنگری، جواد محقق، جواد بخشایش
بخش عکس:
فرهاد سلیمانی، محمد مهدی رحیمیان، سید عباس میرهاشمی، کمال الدین شاهرخ
بخش تصویرسازی و کاریکاتور:
سیدمسعود شجاعی طباطبایی، محمدرضا دوست‌محمدی، حسین نیرومند
بخش فیلم و مستندسازی:
مجید شاه‌حسینی، جمال شورجه، سلیم غفوری
در بخش نگارگری:
رضا یساولی، محمد هنرور، محمد حسین آقامیری، رضا عباسی، مهدی خداپناه
در بخش مقالات:
حمید نگارش، احمد پیروزمند، ابوالحسن خوشرو، محمد رنجبرحسینی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.