چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰

سینماگران و هیأت انتخاب جشنواره فجر/ ۴

سلیمی: امیدوارم امسال شاهد نادیده گرفته شدن فیلم های ارزشی از سوی اعضای هیأت انتخاب نباشیم/ هیأت انتخاب نباید مرعوب نام فیلمسازان شود

سهیل سلیمی کارگردان فیلم فرشتگان قصاب در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: سهیل سلیمی کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه طی سال های اخیر همواره شاهد آن هستیم که فیلم ها و فیلمسازان ارزشی در جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته می شوند و امیدوارم امسال شاهد نادیده گرفته شدن فیلم های ارزشی از سوی اعضای هیأت انتخاب نباشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه پیش از این و در زمانی که فیلم «فرشتگان قصاب» در جشنواره حضور داشت با اینکه به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران مدعی برگزیده شدن در بسیاری از بخش ها بود به دلیل آنکه فضای فیلم ارزشی بود به راحتی کنار گذاشته شد و دست هایی در کار بود تا به طور کل آن را نادیده بگیرند.

وی ادامه داد: امیدوارم امسال این اتفاق برای فیلم «سرگشته» به کارگردانی بنده که با موضوع مدافعان حرم ساخته شده است رخ ندهد و باندبازی ها و دیدگاه های سیاسی و جناحی باعث نشود که این اثر ارزشی به طور کل از دید اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر دور بماند.

سلیمی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اعضای هیأت انتخاب نباید مرعوب نام فیلمسازان شوند اظهار داشت: متأسفانه آنچه در سینمای ایران به غلط مرسوم شده است داشتن تعارف با برخی فیلمسازان است؛ بسیاری از پیشکسوتان سینمای ایران هستند که سال های سال است نتوانسته اند فیلم خوبی بسازند اما گویا اعضای هیأت انتخاب و یا مسئولان برگزارکننده جشنواره به هر دلیلی به خود اجازه نمی دهند که مانع از حضور فیلم آن ها در جشنواره شوند و این گونه تعارفات به سینما و جشنواره بسیار لطمه زده است.

برنده لوح افتخار بهترین کارگردانی از پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار خاطرنشان کرد: امسال بیش از جشنواره های پیشین شاهد آن بودیم که برخی از فیلمسازان با عملیات روانی در رسانه ها قصد داشتند تا این گونه القاء کنند که فیلم های شان جزو بهترین فیلم های رسیده به دبیرخانه جشنواره است؛ این گونه اتفاقات قطعاً می تواند تأثیرات مخربی بر روی اعضای هیأت انتخاب داشته باشد و آن ها را خواسته یا ناخواسته وادار کند که اسامی این فیلم ها را به لیست انتخابی شان اضافه کنند.

این فیلمساز تأکید کرد: هیأت انتخاب جشنواره نباید معرفی شوند تا مشکلات احتمالی در روند انتخاب آثار به وجود نیاید چرا که قطعاً فشارهایی بر روی اعضای هیأت انتخاب توسط اشخاص و سازمان ها و نهادهای مختلف وجود دارد که می تواند در انتخاب آن ها تأثیرگذار باشد. در جشنواره های معتبر دنیا هیچ گاه اسامی اعضای هیأت انتخاب اعلام نمی شود و هیچ شخصی از اینکه چه افرادی انتخاب آثار جشنواره را بر عهده دارند مطلع نیست؛ این امر باعث می شود تا هیچ فرد یا نهادی نتواند با فشار خود بر روی اعضای هیأت انتخاب به زور یک فیلم را به جشنواره اضافه و یا حذف کند.

سلیمی در خاتمه این گفتگو افزود: ما نیازمند یک تحول جدی و اساسی در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور هستیم و همه ما باید دست در دست هم دهیم تا این جشنواره به بهترین شکل ممکن و بدون اجحاف در حق هیچ فیلمی برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.