شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳

جشنواره فیلم فجر و شروعی تبعیض آمیز میان رسانه‌ها؛

بی توجهی به رسانه های تخصصی سینمایی/ نادیده انگاری برترین پایگاه خبری سینمایی توسط جشنواره فیلم فجر

اعلام فیلم ها در موزه سینما

سینماپرس: چرا در یک بدعت گذاری این تعداد محدود اهالی رسانه به موزه سینما دعوت شدند آن هم در حالی که اجازه نداشتند حتی یک ثانیه زودتر از صدا و سیما خبر راهیابی آثار برگزیده هیأت انتخاب را اعلام کنند؟ که حتی برخی این اقدام را برای پرکردن قاب دوربین تلویزیون ارزیابی کردند!

جمعه هفدهم دی ماه، به بهانه معرفی فیلم های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، خبری روی تلکس یکی از خبرگزاری ها رفت مبنی بر اینکه اعضای هیأت انتخاب در جمع تعدادی از اهالی رسانه حاضر شده و به سوألات آنها درباره نوع انتخاب‌ها و چالش های آن پاسخ می دهند!؛ نکته حائز اهمیت در این خبر عنوان نامتعارف و برخورنده (تعدادی از اهالی رسانه) بود که داد تمامی فعالان و پیشکسوتان رسانه های تخصصی سینمایی را درآورد و باعث شد تا رسانه ها با هر طیف و جناح فکری این اقدام را محکوم کنند.

این اتفاق در حالی رخ داد که از ماه ها قبل اهالی رسانه نسبت به تیم مستقر در روابط عمومی جشنواره ابراز خوشحالی نمودند و انتظار نگاهی یکسان به همه رسانه ها را داشتند، که این امر با برپایی محفلی نیمه خصوصی در «موزه سینما» که در آن تنها تعداد اندکی از خبرنگاران حاضر بودند باعث بهت و تأسف آن ها شد.

ماجرای روز گذشته باعث شد تا پرسش های بی شماری در اذهان اهالی رسانه به وجود بیاید از جمله اینکه چرا در یک بدعت گذاری این تعداد محدود اهالی رسانه به موزه سینما دعوت شدند آن هم در حالی که اجازه نداشتند حتی یک ثانیه زودتر از صدا و سیما خبر راهیابی آثار برگزیده هیأت انتخاب را اعلام کنند؟ که حتی برخی این اقدام را برای پرکردن قاب دوربین تلویزیون ارزیابی کردند! و یا اینکه آیا جشنواره سی و پنجم برخلاف آنچه تصور می شد تمایلی به ارتباط و تعامل و دوستی با همه اهالی رسانه ندارد؟ و مهمترین پرسش اینکه آیا هیأت انتخاب، به خاطر خطر اصابت  پرسش های پیش بینی نشده، در گارد و زره ای دفاعی فرو رفته است؟

نکته مهمی که باید به مسئولان جشنواره فیلم فجر یادآور شد این است که این جشنواره یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و نه تنها تمامی رسانه ها که آحاد ملت ایران بایستی به صورت یکسان از تمامی برکات آن بهره مند شوند و از همین رو آن ها نمی توانند مانند رویه نامتعارف سازمان سینمایی که روز به روز حلقه نزدیکان و یاران خود را بسیار جمع تر و محدود تر و تنگ تر از قبل می کند عمل کرده و در برنامه های متعدد خود خبرنگاران بسیاری از سایت ها، نشریات و رسانه های تخصصی سینما از جمله سینماپرس که طبق نتایج رتبه بندی پایگاه های خبری توسط معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان برترین پایگاه های خبری سینمایی اعلام شد را نادیده بگیرند.

مسئولان برگزارکننده جشنواره انقلاب باید آگاه باشند که این رویداد مهم برای رشد و اعتلای خود نیاز به اتحاد و همدلی همه جانبه دارد و تشتت و تفرقه افکنی ها نه به نفع مسئولان روابط عمومی این جشنواره خواهد بود و نه تمامیت جشنواره فیلم فجر!

بر خلاف شعار دولت «تدبیر و امید» مبنی بر ایجاد تعامل و همگرایی این قبیل اتفاقات نشان از آن دارد که مدیران فرهنگی و هنری دولت یازدهم تنها در صدد حذف منتقدان هستند و به همین دلیل است که تنها از تعداد محدودی از اهالی رسانه دعوت می کنند تا در این قبیل مراسمات حضور داشته باشند.

امید است از این پس مسئولان جشنواره سی و پنجم با نگاهی دوستانه به همه رسانه ها نظر افکنده و شرایط یکسانی را برای یکایک ایشان در نظر بگیرند. امیدواریم چنین سوءتفاهم هایی با مدیریت محمد حیدری و مسعود نجفی دیگر هرگز تکرار نشود و این دسته بندی ها و خط کشی های رسانه ای میان دست اندرکارن رسانه ها مرسوم نگردد.

نظرات

  • مسعود ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۲۳:۱۰
    1 0
    براشون متاسفم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.