شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶

اختصاصی سینماپرس:

انتقاد صریح پناه برخدا رضایی از بی‌توجهی مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور نسبت به ساخت فیلم زندگی بانوی مبارز انقلابی

پناه بر خدا رضایی

سینماپرس: چندی پیش بانوی مبارز و انقلابی «مرضیه حدیدچی» در حالی چشم از جهان فروبست که سینما و تلویزیون و سایر رسانه ها، همچون بسیاری از حقایق و اتفاقات مهم انقلاب اسلامی دین خود را به این بانوی انقلابی و ساده زیست ادا نکردند. به بهانه اعلام اسامی فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر و فقدان همیشگی آثاری با مضامین انقلابی، پناه برخدا رضایی نامه ای را خطاب به مدیران فرهنگی هنری منتشر کرد.

چندی پیش بانوی مبارز و انقلابی «مرضیه حدیدچی» چشم از جهان فروبست در حالی که سینما و تلویزیون و سایر رسانه ها، همچون بسیاری از حقایق و اتفاقات مهم انقلاب اسلامی دین خود را به این بانوی انقلابی و ساده زیست ادا نکردند. موضوعی که مظلومیت انقلاب را در سینما فریاد می زند و گوش هیچ مسئولی نیز به آن بدهکار نیست. به بهانه اعلام اسامی فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر و فقدان همیشگی آثاری با مضامین انقلابی در این بین، «پناه بر خدا رضایی» که پروانه ساخت فیلمی با موضوع زندگی این بانوی فداکار را در زمان حیات وی دریافت کرده، ولی اکنون و پس درگذشت وی، هنوز نتوانسته حتی مشارکت مجموعه های ارزشی را برای تولید این اثر جذب نماید، با انتشار نامه ای این رویکرد منفعلانه مسئولان فرهنگی هنری را نسبت به موضوعات انقلاب مورد نکوهش قرار داد.

در ادامه متن این نامه آمده است:

هوالقادر

 در این روزهای وانفسا، که تشخیص انسان از انسان نمایان بسیار سخت شده است (مرحومه بانو دباغ) هم با مظلومیت، سوابق و خاطراتی افسانه ای رفت. او اگر می خواست خدمات ارزنده اش را برای انقلاب در دفتر خاطراتش برای آیندگان به یادگار بگذارد، قطعا می نوشت : " زندانی سیاسی با سابقه ی شکنجه ی خود و دختر دلبندم توسط ساواک، مبارزات چریکی در سوریه و لبنان، فرماندهی سپاه همدان، عضو گروه دیدار کننده با گورباچف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و ... "

مرحومه حدیدچی اما اجر کارهای بیکرانش را از خدای شهیدان همرزمش مطالبه کرد نه از سفره ی گسترده ی انقلاب. چرا که اگر می خواست سهمی از انقلاب مطالبه نماید، بی شک بیشتر از رقم " فیش های نجومی " " اختلاس ها" و " پولشویی ها " می گشت. شیرزنی که گاه به گاهی مجبور می شد شبها به دور از چشم خانواده برای امرار معاش، با اتومبیل شخصی اش در مسیر فرودگاه مهرآباد مسافرکشی کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با صدور پیامی، درگذشت این بانوی مبارز را تسلیت گفتند.
در متن پیام رهبری آمده است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

" درگذشت بانوی مبارز و انقلابیِ خستگی‌ناپذیر خانم مرضیه حدیدچی دباغ را به بازماندگان محترم و دوستان و همرزمان ایشان تسلیت میگویم. این بانوی شجاع و فداکار در دوران طاغوت در شمار مبارزان مؤمنی بود که زندان و شکنجه‌های شدید نتوانست او را از این راه دشوار منصرف کند و در دوران جمهوری اسلامی نیز در مسؤولیتهائی مانند فرماندهی سپاه پاسداران در همدان و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و تدریس در دانشگاه و حضور در سازمانهای خدماتی انجام وظیفه کرد و مفتخر به عضویت در هیئت اعزامی امام راحل برای رسانیدن نامه معروف ایشان به سران شوروی سابق شد. غفران و رضوان الهی شامل حال این بانوی با اخلاص و فداکار باد ."
سید علی خامنه‌ای
۲۷ آبان ۱۳۹۵    

اما امروز با گذشت سه سال تحقیق میدانی، کتابخانه ای، مشق حضوری از محضر مرحومه فقیده بانو دباغ و تهیه و کارگردانی مستند بلند "بانوی مبارز" توسط اینجانب پناه برخدا رضایی و گذشت بیش از پانزده ماه از پروانه ساخت فیلمنامه سینمایی " هم نفس با کوه"  به تهیه کنندگی و کارگردانی پناه برخدا رضایی در تاریخ ۱۱/۷/۹۴ و با شماره : ۹۳۶۷۳/۹۴/۱۵۴ که برداشتی از زندگی و مبارزات مرحومه خانم حدیدچی دباغ با موضوعیت حضور بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، و با رویکرد خانواده محوری، حجاب و ارزشهای دینی، هنوز اتفاقی در جهت تولید و حمایت از ساخت این پروژه ملی از سوی هیچ ارگان و سازمانی نیفتاده است. بی شک این فیلم در تثبیت و معرفی جایگاه زنان جامعه ایران و جهان تاثیر عمیق و ماندگاری خواهد گذاشت.

با توجه به تایید فیلمنامه نهایی توسط مرحومه خانم دباغ که اصل نامه با امضای ایشان نیز موجود است، اما متاسفانه با وجود وعده هایی که از سوی مسئولان در جهت حمایت از تولید فیلمنامه "هم نفس با کوه" داده شده بود به دلیل عدم همراهی مسئولان و نیز از همه مهمتر نور چشمی نبودن فیلمساز برای نهادهایی چون (سازمان هنری رسانه‌ای اوج آقای احسان محمد حسنی، سازمان سینمایی حوزه هنری آقای محمد حمزه زاده، سازمان تبلیغات اسلامی حجت‌ الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قران و عترت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سردار محسن رضایی، سازمان بسیج مستضعفین سردار محمدرضا نقدی، بسیج جامعه زنان کشور خانم اصلانی و ...) وعده های داده شده برای حمایت از تولید این فیلم در زمان حیات مرحومه مومنه فداکار مرضیه دباغ، بانویی که در زمان حیاتش، اوج احساس، لطافت و رحمت زنانه و مادرانه را با روح جهاد و مقاومت در آمیخت و مردانه ترین میدانها را با شجاعت، اخلاص و فداکاری فتح کرد، هیچگاه محقق نشد و فیلمساز با پاسخ منفی و بی مهری این نهادها و اشخاص مواجه شد.

واقعیت این است اگر بودجه نیست، چرا مبالغ بیت المال را حیف و میل فیلم هایی می کنید که ارزش یک بار دیدن هم ندارند. نه دنیا دارند و نه آخرت. همان فیلم هایی که آقایان تمایل ندارند نه تمام شود و نه به نمایش درآید. اگر شعارتان موضوعات ملی و انقلابی ست، پر واضح است که بانو دباغ حق زیادی بر گردن خیلی از شما بزرگواران که الان در مسند قدرت هستید داشته و دارند. چرا انرژی، علاقه و خلاقیت فیلمساز را تا این حد تنزل می دهید. مسولین محترم و دغدغه دار مسائل فرهنگی و انسانی، تک تک شماها که این متن را می خوانید در قبال این فیلم وظیفه دارید و باید پاسخگوی خون شهدا و خدمات بی نظیر مرحومه دباغ به انقلاب باشید. مگرطبق فرمایشات حضرت امام خمینی (س) شما خدمتگزار ملت نیستید، پس چرا در عمل چنین نیست؟

امروز باید در غم فقدان این بانوی انقلابی نشست و حسرت خورد به تمام فرصت هایی که یکی پس از دیگری از دست می روند. به قول استاد مرحوم علی حاتمی " همه ی عمر دیر رسیدیم."

بنا بر این گزارش پناه برخدا رضایی تهیه کننده و کارگردان فیلم های سینمایی " گهواره ای برای مادر" ، "دختر، مادر، دختر" ، "دختر... پدر... دختر" و "چراغی در مه" و همچنین فیلم ها و مجموعه های مستند متعددی است که تا کنون توانسته جوایز ملی و بین المللی مختلفی را کسب نماید.

نظرات

  • محمود ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۲۱:۴۶
    1 0
    خوبه این جشنواره اسمش فجره وگرنه مشخص نبود چه فیلمایی اکران میشد.محض رضای خدا سالی یه فیلم درمورد انقلاب بسازید تا بدونیم چه اتفاقاتی تو ایران افتاد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.