شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲

جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی:

آثاری چون «معمای شاه» شبکه‌های معاند نظام را عصبانی می‌کند/ شبکه «بی بی سی» از تلویزیون ایران تنها توقع سریال‌های سرگرم کننده دارد

جواد شمقدری*

سینماپرس: جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی در دفاع از اهمیت موضوع سریال «معمای شاه» نسبت به هجمه های اخیر شبکه های معاندی چون «بی بی سی» علیه این سریال واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، جواد شمقدری در گفتگویی گفت: از آنجایی که مفهوم و موضوع سریال «معمای شاه» سرسپردگی، وابستگی و نوکری دوران حکومت رضا شاه و محمدرضا شاه را به انگلیس نشان می دهد و رگه هایی از واقعیت های آن زمان را به تصویر می کشد طرح این نکات شبکه های معاندی چون بی بی سی را عصبانی می کند.

شمقدری با بیان اینکه  قطعا، از جهات مختلف به این سریال نقد وارد است گفت: اما از آنجایی که معمای شاه بخشی از فساد دربار شاه، هرزگی ها و عوامل عقب افتادگی و ظلم و ستمی که شاه بر مردم ایران داشت را نشان می دهد این برای شبکه بی بی سی سخت است. این سریال به وضوح نشان می دهد که انگلیس در تصمیمات دربار شاه نقش جدی دارد و از دهه ۳۰ به بعد روسای جمهور آمریکا و کاخ سفید برای ایران تصمیم می گرفتند طرح این نکات قطعا برای آنها دشوار است.

این مدیرسینمایی با بیان اینکه شبکه بی بی سی از تلویزیون ایران تنها توقع سریالهای سرگرم کننده را دارند گفت: این موضوعات و مسائل لابه لای کتاب های تاریخ مدفون شده بود، این سریال بخشی از حقایق تاریخ را برای جوانان آشکار می کند و بسیاری از مردم را با  این دوران تاریخ آشنا می کند؛ طبیعی است آنها به این طرح مسائل هجمه وارد کنند. حتی، آنها به ضعفهایی از سریال می پردازند و سعی می کنند ضعف ها را گل درشت نشان دهند.

شمقدری در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به کم کاریهای صورت گرفته در ۳۷ سال گذشته در نشان دادن تاریخ دوران پهلوی گفت: به اعتقاد من باید تا کنون در این زمینه فیلم ها و سریالهای زیادی ساخته می شد که نشد. اما به هر جهت اینکه سازندگان این سریال در این مسیر گام برداشتند ارزشمند است.

وی در ادامه مصاحبه  به ارزیابی سریال پرداخت و گفت: به نظر من شخصیت هایی که به عنوان بازیگر برای این سریال انتخاب شدند به خوبی با نقش ارتباط برقرار کردند؛ نقش ها به شخصیت ها نزدیک هستند و برای مخاطب باور پذیر شدند. اما این مجموعه در لوکیشن های خارجی خصوصا زمانی که به دهه ۴۰ و ۵۰ می رسد ایرادهایی در دکور دارد که به نظر می رسد این ضعف به دلیل پایین بودن هزینه های سریال بر می گردد.

وی ادامه داد: به عقیده من وقتی سریالی به عمق لایه های مختلف جامعه می پردازد باید از چشم افرادجامعه هم وقایع را نشان دهد. همانطور که می دانیم در زمان حکومت پهلوی  فساد در جامعه کمتر از فساد در دربار شاه نبود وقتی قرار است واقعیت های تاریخی نشان داده شود به این بخش هم باید پرداخته شود.این سریال به خوبی فساد در دربار شاه و ارتباط ناسالم میان درباریان را نشان می دهد اما به فساد در  لایه های جامعه کمتر ورود پیدا می کند..

وی اضافه می کند: در سریال در بخشهایی که وارد کاخ می شود و با شخصیتهایی همچون شاه همراه می شود احساس می شود ناخواسته مخاطب لحظاتی با این شخصیتها همذات پنداری می کند و با قهر، آشتی و عواطف آنها همسو می شود که البته به مرور این حس تعدیل می شود.

شمقدری همچنین گفت: معمای شاه وقتی دچار تکثر حوادث و موقعیت ها می شود از خط قصه گویی دور می شود که این ضعف به نظر من کاملا طبیعی است چون لازم است بخشی از تاریخ روایت شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.