شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰

چرا پوستر دوره های مختلف جشنواره تئاتر فجر کپی از آب درمی آید؟!

پوستر تئاتر فجر35

سینماپرس: شاید وضعیت طراحی پوستر جشنواره را بتوان تا حدودی با اوضاع جشنواره تئاتر فجر، مدیریت حاکم بر این رویداد و همچنین مدیریت حاکم بر معاونت هنری مرتبط دانست، زیرا چنین اتفاقات عجیبی به صورت مستمر در سایر معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده نمی شود و این وضعیت به صورت پررنگی در زیرمجموعه علی مرادخانی معاون هنری این وزارتخانه است.

پس از رونمایی از پوستر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر مشخص شد که پوستر این دوره از جشنواره نیز همچون دوره سی و سوم یک کپی دست چندم از پوسترهای خارجی است و حتی در بدیهی ترین ضوابط این رویداد، اراده ای برای خلاقیت مشاهده نمی شود؛ اقدامی که بی ارتباط با وضعیت معاونت هنری ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ خلاقیت و اصالت هر روز در هنر ایران دور از دسترس تر می شود. شاید یکی از دلایل این محدودیت برای دسترسی به نگاه های نو، دایره بسته ای است که معمولاً زمام امور خرد را نیز به دست می گیرند؛ امور خردی نظیر طراحی پوستر رویدادهایی چون جشنواره تئاتر فجر. بدین ترتیب وقتی پوستر رسمی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر رونمایی می شود، فریادها بر می خیزد که باز هم پوستر این رویداد کپی شده است؛ دومین کپی برداری در سه سال!
چرا پوستر دوره های مختلف جشنواره تئاتر فجر کپی از آب در می آید؟!

دقیقاً دو سال پیش بود که پس از رونمایی از یکی از ضعیف ترین پوسترهای تاریخ این جشنواره تئاتر فجر، پوستر دیگری به سرعت جایگزین شد که در نهایت کپی بودن بخش اصلی ایده اش انکارناشدنی بود. این وضعیت خروجی تصمیم هیأت انتخابی متشکل از قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، احمد محیط طباطبایی، ابراهیم حسینی (مسئول بخش پوستر جشنواره) و امیر اسمی (رئیس انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر) اعلام شده بود.
 
مطابق آنچه از طریق یک سرچ تصویری ساده می‌شد یافت، بخش اصلی پوستر دوم جشنواره تئاتر فجر از طرح یک هنرمند هلندی به نام Franck Nederstigt برداشته شده و با ادغام در طرح‌های سنتی، به سرعت تبدیل به پوستر اول جشنواره بدل شد؛ اتفاقی که در نوع خود جالب توجه بود و حتی شاید با دفاعیاتی نیز همراه شد.

چرا پوستر دوره های مختلف جشنواره تئاتر فجر کپی از آب در می آید؟!

حالا درباره پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز همین دفاعیات تکرار می شود؛ برخی اساساً کپی بودن پوستر را انکار می کنند و برخی دیگر برداشتن ایده یک پوستر و تغییرش به شکلی که در این پوستر مشهود است، کپی نمی دانند و صرفاً ایده برداشتن از یک اثر می دانند. البته صداهای معترضی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود که این استدلال ها را نپذیرفته و تأکید دارد، پوستر جشنواره فیلم فجر، یک اثر دست اول نیست.
 
شاید وضعیت طراحی پوستر جشنواره را بتوان تا حدودی با اوضاع جشنواره تئاتر فجر، مدیریت حاکم بر این رویداد و همچنین مدیریت حاکم بر معاونت هنری مرتبط دانست، چون چنین اتفاقات عجیبی به صورت مستمر در سایر معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده نمی شود و این وضعیت به صورت پررنگی در زیرمجموعه علی مرادخانی معاون هنری این وزارتخانه است.
 
متأثر از همین فضای مدیریتی در معاونت هنری، جذابیت چندانی در گرداگرد جشنواره های تئاتر و موسیقی فجر در این دوره همچون چند سال اخیر مشاهده نمی شود و چنین به نظر می رسد، این رویدادها در این سالها در قالب یک «عادت» برگزار می شود که کارکرد حداقلی دارد.

* تابناک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.