یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹

تصمیم عجیب تلویزیون برای مرکز گسترش فیلمنامه نویسی/ فشارها به انحلال منتهی شد!

مرکز گسترش فیلمنامه نویسی

سینماپرس: رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی رسانه ملی گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با قائم مقام معاونت برنامه ریزی مقرر شد با پروژه های تولیدی و نگارشی مرکز تا پایان سال تسویه حساب انجام شود.

 مرکز گسترش فیلم نامه نویسی رسانه ملی، مرکزی فراحوزه ای است که با هدف تغییر فرآیند فیلم نامه نویسی تلویزیونی به یک فرآیند حرفه‌ای، علمی و مبتنی بر شیوه‌های کارآمد از شروع تا پایان تولید و پرهیز از هرگونه موازی کاری میان مراکز تولیدی آثار نمایشی در معاونت‌های مختلف، از سال 1394 با رویکرد جدیدی در حوزه تولید فیلم نامه، آغاز به کار کرد.

 اهتمام جدی در تولید آثار نمایشی پس از تکمیل فرآیند نگارش فیلم نامه، پژوهش محور بودن فیلم نامه های تولیدی به طور جدی با استفاده از کارشناسان زبده مرتبط با موضوع هر فیلم نامه، جانمایی پیام های اخلاقی و فرهنگی در موقعیت ها و سکانس های مناسب در مرحله پسانگارش ، استفاده از شیوه های نوین نگارش آثار نمایشی، نگارش فیلم نامه های اقتباسی و... از جمله اقدامات این مرکز به شمار می رود.

راه اندازی پورتال جامع دریافت طرح تا فیلم نامه، نظارت بر تولید مبادی تولید آثار نمایشی و جلوگیری از تولید موازی موضوعی و ژانری در جدول پخش نمایشی در قالب شورای عالی فیلم نامه، نگارش بیش از 600 اپیزود فیلمنامه سریال و مجموعه تلویزیونی در قالب رئال و انیمیشن، تولید و پخش سریال های تنهایی لیلا، غیرعلنی، بیمار استاندارد، در قصه ها زندگی می کنند، قصه های تبیان، تولید مجموعه های تاریکی شب روشنایی روز و دیوار شیشه ای و پیش تولید مجموعه های هست و نیست و نجوا (که متوقف شد) دستاورد های دوره فعالیت کوتاه مدت این مرکز است.

شنیده‌هایی مبنی بر تغییر در ساختار این مرکز بهانه‌ای شد تا با «امین صدیقی» مشاور فرهنگی رییس سازمان صدا و سیما و رییس مرکز گسترش فیلم نامه نویسی گفت‌وگویی داشته باشیم.

امین صدیقی با پیشینه قریب سه دهه فعالیت در حوزه‌های مختلف فرهنگی و رسانه ای اعم از ادبیات، انتشارات، مطبوعات و رادیو و تلویزیون و... از معدود مدیران فرهنگی و رسانه‌ای است که از دوره دانش آموزی وارد این عرصه شده است. صدیقی شاعر و نویسنده است و تالیفات و ترجمه‌هایی در حوزه ادبیات از وی منتشر شده است.

وی در دهه 70 به عنوان مشاور فرهنگی مدیر عامل انتشارات سروش وارد سازمان صداوسیما شد و بعدها مدیریت‌های مختلفی از جمله رئیس مرکز فیلم و سریال برون مرزی، مدیرکل برنامه‌های آسیای میانه و قفقاز و مدیر پژوهش های راهبردی برون مرزی و ... را برعهده داشت. مشاورت فرهنگی رییس سازمان و راه اندازی و ریاست مرکزگسترش فیلم نامه نویسی آخرین مسئولیت های اوست.متن کامل گفت‌وگوی خبرگزاری فارس با این مدیر را در ادامه می‌خوانید:

**راه اندازی مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی اتفاق خجسته و تازه ای بود و همه این مساله را به فال نیک گرفته بودند که آسیب های فیلمنامه‌های تلویزیون بر طرف می شود، اما چرا در ادامه فعالیت این مرکز با اما و اگر رو به رو شده است؟

-مرکز گسترش فیلم نامه نویسی با هدف توجه و تقویت فیلم نامه نویسی شکل گرفت،اما این مرکز چندان خوش اقبال نبود. در دوره پیشین با توجه به مشکلات دوران گذار بیش تر توان وزمان ما صرف کمک به برخی امور در سیما شد و مرکز از برخی ماموریت های اصلی خود بازماند و در دوره جدید نیز دوره گذاری دیگر را تجربه کردیم....زحمات زیادی کشیده شد، اما فرصتی برای به بار نشستن زحمات پیدا نکردیم.

**پس زحماتی که تا به امروز برای این مرکز کشیده شده چه سرانجامی خواهد داشت؟

-در مدت فعالیت مرکز، کوشیدیم تا فیلم‌نامه نویسی را به سان یک فرآیند حرفه‌ای از پژوهش تا پایان تولید در مبادی تولید آثار نمایشی سازمان نهادینه کنیم. چنانچه در آنتن شاهد این تحول باشیم، حداقل بخشی از زحمات این مرکز به سرانجام رسیده است.

**تکلیف پروژه‌های مرکز چه خواهد شد؟

-بر اساس توافق صورت گرفته با دکتر شاه آبادی قائم مقام معاونت برنامه ریزی و رییس مرکز طرح و برنامه، مقرر شد روند تسویه حساب پروژه‌های تولیدی و نگارشی مرکز تا پایان سال صورت گیرد و تصمیم گیری درباره آینده مرکز، به پس از این فرآیند موکول شود.

**فکر نمی‌کنید ایده اجرایی شدن این مرکز منجر به تقویت انگیزه در نویسندگان شده بود، اما حالا سر از ناکجا آباد در می آورد؟

-ایده راه اندازی مرکز از بنده نبود،اما خیلی سعی کردم  به شکل مطلوب اجرا و چشم انداز امیدبخشی برای نویسندگان وهنرمندان ایجاد شود...

**با تغییر ماموریت این مرکز، شما مسئولیت تازه ای به عهده خواهید گرفت؟

-بنده تا چند ماه دیگر بازنشسته می شوم و علی القاعده پذیرفتن مسئولیت برای چند ماه صحیح نیست. دوست دارم  به فعالیت های ادبی وفرهنگی  خود بپردازم. کتاب های بازمانده از نشر و کارهای پژوهشی و نگارشی رها شده ...  ان شاالله بعد از بازنشستگی در مواردبایسته و در حد توان در خدمت سازمان خواهم بود.

**در شرایطی که بعضی از مدیران سازمان با سن و سال بالاتر و حتی بیش از ده سال تعویق بازنشستگی به کار خود ادامه می دهند، چطور شما بازنشسته می شوید؟

-تعویق بازنشستگی مدیران در حوزه‌های تخصصی مثل رسانه، فی نفسه امر پسندیده ای است، منتهی تعویق معمولا منوط به نیازجدی سازمان است و با توجه به حضور نیروهای تازه نفس تر در حوزه فعالیت ما، فکر نمی کنم نیازی جدی به تعویق بازنشستگی بنده باشد.

**بعداز منصوب شدن آقای دکتر علی عسکری به عنوان رئیس جدید سازمان صدا و سیما تغییرات زیادی در سازمان صدا و سیما شاهد بودیم، اما چرا این مرکز ادغام نشد و حالا که فعالیت هایش تا حدودی به بازدهی خوب رسیده می خواهد متوقف شود؟

پیشنهاد ادغام مرکز  همان اوایل دوره جدید  مطرح شد،اما نظر ریاست ارجمند سازمان بر این بود که به جای تصمیم شتاب زده، باید بررسی های کارشناسی صورت گیرد و درصورت هرگونه  تغییری پروژه ها آسیب نبینند و شأن نیروها حفظ شود.  رییس محترم حوزه ریاست و همکاران خوبشان و مدیریت دفترریاست و معاونت سیما و معاونت برنامه ریزی سازمان  همه همدلانه کمک کردند تا این مسیر به خوبی طی شود. واقعا تدابیر بلندنظرانه جناب آقای دکترعلی عسکری و  همراهی صمیمانه همه عزیزان جای امتنان و احترام دارد.

* فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.