جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

انتظارات اهالی سینما از جشنواره فیلم فجر/ ۱۱

آذربایجانی: جشنواره فیلم فجر هر سال محدودتر می شود و این برای سینمای ایران بسیار تأسف بار است/ مدیریت سینمای کشور چیز زیادی از سینما نمی داند!

رضا درستکار منتقد در نشست خبری فیلم سینمایی «تجریش ناتمام» به کارگردانی پوریا آذربایجانی

سینماپرس: پوریا آذربایجانی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد از عملکرد مدیران و دست اندرکاران این رویداد سینمایی گفت: جشنواره فیلم فجر هر سال محدودتر و خانوادگی تر می شود و این برای سینمای ایران بسیار تأسف بار است؛ ما همواره شاهد آن هستیم که در تمامی زمینه ها اعم از سیاست گذاری، تعیین هیأت های انتخاب و داوری و... همه چیز بر اساس سلیقه افراد به پیش می رود و نه ظوابط و آیین نامه روشن و شفاف!

کارگردان فیلم سینمایی «اروند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از بزرگترین ایراداتی که نسبت به جشنواره فیلم فجر وارد است مسأله انتخاب و راهیابی آثار سینمایی است؛ ما همه ساله شاهد آن هستیم که تعدادی فیلم های مهم و مطرح که اصول و قواعد و استانداردهای سینمایی را رعایت کرده اند پشت دروازه جشنواره می مانند اما از سوی دیگر تعدادی فیلم ضعیف و بی هویت به جشنواره راه پیدا کرده و بعضاً جوایزی نیز دریافت می کنند.

وی ادامه داد: هیچ پارامتر و معیار درستی برای انتخاب و داوری آثار سینمایی تعیین نشده و همه موارد از صفر تا صد بر اساس سلیقه و روابط افراد به پیش می رود و این در حالی است که ما در هیچ یک از جشنواره های طراز اول دنیا شاهد این رویه غلط نیستیم.

آذربایجانی سپس با انتقاد از ظاهرگرایی مدیران سینمایی و به ویژه دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: متأسفانه سال به سال به جای اینکه مدیران تدبیری برای کیفیت آثار سینمایی و بهینه سازی آن داشته باشند بیشتر به سمت تقلید از جشنواره های جهانی می روند و سعی دارند با ظاهرسازی جشنواره فیلم فجر را بسیار پر رونق و پرپیمان نشان دهند این در حالی است که انجام کارهای فرمالیته ای مانند کاخ رسانه ها، کاخ مردمی، فرش قرمز و... هیچ دردی از سینمای ضعیف ما درمان نمی کند و ما باید به فکر آن باشیم تا با استفاده از نظرات کارشناسان فرهیخته و باتجربه سینمای ایران را به سمت کیفیت گرایی سوق دهیم.

کارگردان فیلم سینمایی  «عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمت» تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر این روزها شبیه به بازی های کودکانه و به ویژه «خاله بازی» شده است!؛ تنها دلیل افت و اضمحلال این جشنواره و همینطور افت و اضمحلال سینمای ایران در تمامی زمینه ها این است که مدیرانی که این روزها مدیریت سینمای کشور و مدیریت جشنواره های معتبر آن را در دست دارند بعضاً چیز زیادی از سینما نمی دانند و شاید برخی از آن ها در عمرشان حتی ۱۰ فیلم سینمایی هم ندیده باشند!

این فیلمساز خاطرنشان کرد: متأسفانه جشنواره ای که اینک شاهد آن هستیم تنها مصرف داخلی دارد و بعید است که بتواند هیچ تأثیری در جهان داشته باشد اما قطعاً این اتفاق در زمانی که این جشنواره پدید آمد مورد نظر مدیران سینمایی وقت نبوده است.

کارگردان فیلم سینمایی «تجریش ناتمام» در همین راستا افزود: مدیران سینمایی بهتر است کمی خاطرات خوش سال هایی را به یاد بیاورند که هر اثری در سینمای کشور تولید می شد اثری فاخر و ارزشمند و دیدنی بود که مردم در هرحال از آن آثار استقبال می کردند اما متأسفانه امروزه دیگر شاهد رغبت مردم برای تماشای فیلم ها نیستیم؛ در سال های دور مردم جلوی در سینماها صف می کشیدند و در سرما ساعت ها در انتظار می مانند تا فیلمی را در جشنواره تماشا کنند اما این اتفاقی است که ما طی سال های اخیر هرگز شاهد آن نبوده و نیستیم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: من امیدوارم حداقل بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بتواند با هدف گذاری درستی به راه خود ادامه داده و درگیر این اتفاقاتی نشود که در جشنواره فیلم فجر شاهد آن هستیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.