یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲

نگاهی به جنجالی‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر ۹۵

از ماجرای ورود خون‌های آلوده تا روایتی تازه از پدیده همباشی سیاه/ وقتی پای فتنه 88 و رانتخواران سیاسی به جشنواره فجر باز می‌شود!

فجر35

سینماپرس: به نظر می‌رسد جشنواره فجر امسال نیز همانند سال‌های گذشته شاهد حضور چندین اثر پرحاشیه و جنجالی باشد که به سوژه‌هایی ملتهب و خاص پرداخته‌اند.

اعلام اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، از جمله خبرهایی بود که در چند روز گذشته حواشی و جنجال‌های بسیاری را به راه انداخت.

فارغ از اینکه انتخاب‌های صورت گرفته از سوی اعضای هیئت انتخاب این دوره از جشنواره فجر تا چه اندازه وابسته به مسائل فنی آثار بوده و یا سلیقه‌های شخصی تعیین کننده حضور یا عدم حضور اثری در میان فهرست 28 تایی فیلم‌های بخش مسابقه شده است، به نظر می‌رسد جشنواره امسال همانند سال‌های گذشته شاهد حضور چند اثر جنجالی خواهد بود. آثاری که به واسطه سوژه‌ها و مضامین که به آن‌ها پرداخته‌اند، از پتانسیل بالایی برای ایجاد حواشی برخوردارند.
در این گزارش مروری کوتاه بر مهمترین آثاری داریم که به نظر می‌رسد جز آثار پرحاشیه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر باشند.
ماه گرفتگی 
بدون شک سیاسی‌ترین فیلم جشنواره فجر سی‌وپنجم، «ماه گرفتگی» مسعود اطیابی خواهد بود. فیلمی که داستان آن به بخش‌هایی از حوادث پیش آمده در سال 88 می‌پردازد و مدت‌هاست که اخبار تولید آن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.
هر چند که چند ماه قبل از آغاز جشنواره فجر و درست در واپسین روزهای باقیمانده به چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت، بحث‌هایی در ارتباط با رونمایی از این اثر در جشنواره مقاومت قوت گرفت اما با فرارسیدن جشنواره مشخص شد که این فیلم آمادگی لازم جهت حضور در جشنواره مقاومت را ندارد و سازندگان اثر توان خود را برای رساندن این فیلم به جشنواره فجر گذاشته‌اند.
نگاهی به جنجالی‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر ۹۵/ از ماجرای ورود خون‌های آلوده تا روایتی تازه از پدیده همباشی سیاه
داستان «ماه گرفتگی» در روز ۳۰ خرداد ۸۸ روایت می‌شود؛ یعنی همان روزی که تظاهراتی با دعوت چندین گروه سیاسی از میدان انقلاب تا میدان آزادی برگزار شد و عده‌ای از فتنه‌گران با حمله به مسجد لولاگر آن را به آتش کشیدند و ندا آقاسلطان در خیابان کارگر در اثر اصابت گلوله کشته شد.
فیلم «ماه گرفتگی» با فیلمنامه مهدی آذرپندار و کارگردانی سیدمسعود اطیابی تولید می‌شود و در آن بازیگرانی چون کامبیز دیرباز، فریبا کوثری، سارا خوئینی‌ها، الناز حبیبی، قاسم زارع، شهرام عبدلی و ارسلان قاسمی ایفای نقش می‌کنند. 
ماجرای نیمروز
محمدحسین مهدویان که سال پیش با ساخت فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» و روایت جذابش از زندگی حاج احمد متوسلیان فرمانده جاویدالاثر دوران دفاع مقدس، توجه بسیاری از داوران جشنواره فجر و اهالی سینما را به خود جلب کرده بود، امسال با همکاری سیدمحمود رضوی به سراغ یکی از اتفاقات مهم سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی رفته است؛ ماجرای شناسایی چند تن از نیروهای ارشد سازمان منافقین و هلاکت آن‌‎ها به دست نیروهای انقلاب.
نگاهی به جنجالی‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر ۹۵/ از ماجرای ورود خون‌های آلوده تا روایتی تازه از پدیده همباشی سیاه
به نظر می‌رسد با توجه به سوژه حساس این فیلم که روایتگر بخش‌هایی از تاریخ معاصر کشورمان است، حضور این اثر در جشنواره امسال موثر با بازخوردهای گوناگونی در داخل و خارج از کشور روبرو شود. 
مهرداد صدیقیان، هادی حجازی‌فر، احمد مهرانفر و مهدی پاکدل از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.
زیر سقف دودی 
«زیر سقف دودی» یکی دیگر از آثار جشنواره امسال است که به نظر می‌رسد بحث‌هایی زیادی پیرامون آن دربگیرد. پوران درخشنده کارگردان این اثر سینمایی که چهار سال قبل با ساخت فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» توانست پای موضوع جنجالی آزارهای جنسی کودکان خردسال را به شکلی صریح و بی‌پرده در سینمای ایران باز کند، امسال به موضوع طلاق‌های عاطفی میان زوج‌ها پرداخته است و با دست گذاشتن بر پدیده در حال گسترش «همباشی سیاه» یک بار دیگر به سراغ سوژه‌ای جنجالی رفته است.
نگاهی به جنجالی‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر ۹۵/ از ماجرای ورود خون‌های آلوده تا روایتی تازه از پدیده همباشی سیاه
اتفاقی که نشان می‌دهد از همین حالا باید «زیر سقف دودی» را یکی از آثار پرحاشیه جشنواره فجر امسال و احتمالا اکران سال بعد دانست.
اثری که در آن بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی، هادی مرزبان، فریبا متخصص، شهرام حقیقت دوست، رسول نجفیان و نفیسه روشن ایفای نقش می‌کنند.
پشت دیوار سکوت
ماجرای ورود خون‌های آلوده به ایدز از کشور فرانسه به ایران که باعث انتقال ویروس این بیماری مهلک برای اولین بار به کشورمان شد، یکی از دردناک‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر کشورمان است که باید پیش از این مورد توجه اهالی فرهنگ و هنر قرار می‌گرفت. اتفاقی که بیش از 30 سال از وقوع آن می‌گذرد و حالا مسعود جعفری جوزانی کارگردان با سابقه کشورمان برای اولین بار با ساخت فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» به سراغ آن رفته است.
این فیلم که از جمله آثار راه‌یافته به سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر است، با پرداختن به این موضوع جنجالی به احتمال فراوان یکی از آثار پرحاشیه جشنواره امسال خواهد بود. موضوعی که پس از مدت‌ها مسکوت ماندن بار دیگر به بهانه سفر فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که در آن زمان دستور ارسال این خون‌ها را به ایران داده بود؛ به کشورمان، بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و به نظر می‌رسد نمایش این فیلم در جشنواره فجر بار دیگر باب این بحث را باز کند.
جوزانی در ساخت این فیلم از همکاری محمد خزاعی تهیه‌کننده فیلم جنجالی قلاده‌های طلا و دبیر فعلی جشنواره فیلم مقاومت و همچنین برادرش فتح‌الله جعفری جوزانی در مقام تهیه‌کنندگی بهره‌مند شده است و به نظر می‌رسد نتیجه این همکاری باید اثری قابل توجه باشد.
در این فیلم بازیگرانی چون امین تارخ، پرویز پورحسینی، حسین پاکدل، سحر جعفری جوزانی، آرمان درویش، سیامک صفری و… ایفای نقش کرده‌اند.
قاتل اهلی
قاتل اهلی یکی دیگر از آثار جنجالی امسال خواهد بود. اثری که هم در مرحله تولید درگیر حواشی بسیاری شد و ماجرای دعوای منصور لشکری قوچانی تهیه‌کننده اثر و مسعود کیمیایی کارگردان آن، کار را به وساطت خانه سینما کشاند و در واپسین روزهای باقیمانده به اعلام آثار راه‌یافته به بخش مسابقه، نسخه مورد تایید کارگردان به جشنواره ارسال شد تا جشنواره سی‌وپنجم فجر شاهد حضور جدیدترین اثر کارگردان «قیصر» باشد.
نگاهی به جنجالی‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر ۹۵/ از ماجرای ورود خون‌های آلوده تا روایتی تازه از پدیده همباشی سیاه
اما آنچه که قاتل اهلی را تبدیل به اثری جنجالی کرده است، صرفا محدود به دعوای تهیه‌کننده و کارگردان آن برسر اضافه کردن یا نکردن چند سکانس دیگر به این اثر نمی‌شود؛ بلکه آنچه که احتمالا باعث جنجالی شدن این اثر خواهد شد، مضمون این فیلم و پرداختن آن به مسئله رانتخواران سیاسی و یقه سفیدهاست. مضمونی که پرداختن به آن در سینمای ایران خالی از جنجال نخواهد بود.
پرویز پرستویی، پگاه آهنگرانی، امیر جدیدی، پرویز پورحسینی، لعیا زنگنه و حمیدرضا آذرنگ از جمله مهمترین بازیگران این فیلم به شمار می‌روند.
گشت ارشاد 2
اکران فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در سال 91 و حواشی پیش آمده برای آن که باعث شد اکران عمومی این فیلم با محدودیت‌هایی روبرو شود، اتفاقی بود که «گشت ارشاد» را تبدلی به یکی از فیلم‌های جنجالی آن سال کرد. فیلمی که موضوع آن درارتباط با سه جوان جنوب شهری است که برای بدست آوردن پول و گذراندن زندگی دست به کارهای خلاف می‌زنند. آنها خود را به عنوان گشت ارشاد معرفی می‌کنند و با این کار از پسران و دختران جوان اخاذی می‌کنند و از این راه زندگی خود را می‌گذرانند.
هر چند که اعتراضات صورت گرفته به این فیلم در زمان اکران آن باعث ایجاد حواشی مختلفی پیرامون آن شد اما سعید سهیلی کارگردان این فیلم با عوض شدن دولت و مهیاتر دیدن فضای ساختی با چنین نام و مضمونی یک بار دیگر به سراغ داستان‌ این سه رفیق خلافکار رفت تا این بار با ساخت «گشت ارشاد 2» یک بار دیگر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند.
به نظر می‌رسد با توجه به حوادث پیش آمده برای قسمت اول این فیلم، دومین قسمت از «گشت ارشاد» نیز از حواشی و جنجال‌ها به دور نماند. 
* فردا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.