یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

امشب «گلدن‌گلوب» را چه کسی خواهد برد؟

گلدن گلوب 2015

مهر: تنها چند ساعت تا برگزاری مراسم گلدن گلوب باقی مانده و بد نیست در این زمان نگاهی بیندازیم به شانس های اصلی کسب جایزه.

بامداد دوشنبه به وقت ایران، هفتاد و چهارمین مراسم گلدن گلوب در آمریکا و با مجری گری جیمی فالون برگزار می شود. مراسم امسال سومین باری است که انجمن روزنامه نگاران خارجی هالیوود میزبان اصغر فرهادی هستند. این کارگردان برنده اسکار پیش از این با «جدایی نادر از سیمین» جایزه گلدن گلوب را برده بود و بعد از آن هم به خاطر «گذشته» نامزدی در این مراسم را تجربه کرده بود. فرهادی امسال با «فروشنده» در بخش بهترین فیلم خارجی زبان حاضر است. بد نیست در زمان باقی مانده تا مراسم نگاهی بیندازیم به شانس های اصلی کسب جایزه در هر بخش.

در بخش سینمایی:
بهترین فیلم درام:
یکی از بزرگ ترین شانس هایی که فیلم های نامزد در این بخش آورده اند این است که، گلدن گلوب حساب فیلم های موزیکال و درام را از هم جدا می کند. اگرچه عموما فیلم های موزیکال هستند که زیر سایه درام ها قرار می گیرند و باید از این تقسیم بندی گلدن گلوب خوشحال باشند اما امسال شرایط کاملا بر عکس است. «لا لا لند» ساخته دیمین شزل، پیشتاز رقابت فصل جوایز بوده و نبودش در این بخش می تواند به ترتیب شانس های «مهتاب»، «منچستر بای د سی» و «ستیغ اره ای» را افزایش دهد.

بهترین فیلم موزیکال/ کمدی:
بدون شک شانس اصلی «لا لا لند» است. طبق آخرین نظر سنجی ها، بعد از «لا لا لند» تقریبا هیچ فیلمی شانس بردن جایزه را ندارد.

بهترین بازیگر نقش اول زن فیلم درام:
کلا همه آنهایی که تحت تاثیر «لا لا لند» در فصل جوایز نتوانسته اند جایزه ای به خودشان اختصاص دهند، می توانند فردا خوشحال باشند. ناتالی پورتمن که در فیلم جدیدش، «جکی» نقش ژاکلین کندی را بازی کرده و رقابت نزدیکی با اما استون برای اسکار نقش اول زن دارد، فردا در میان بازیگران درام شانس اصلی گلدن گلوب است. پس از او امی آدامز برای «ورود» و ایزابل هوپرت برای «او» قرار دارند.

بهترین بازیگر نقش اول زن فیلم موزیکال/ کمدی:
آنهایی که منتظر رقابت ناتالی پورتمن و اما استون بودند، احتمالا باید تا مراسم اسکار صبر کنند. فردا آنها می توانند هر کدام یک جایزه را به خودشان اختصاص دهند. بعد از اما استون که با اختلاف شانس اصلی بردن جایزه گلدن گلوب در این بخش است، انت بنینگ برای «زنان قرن بیستم» و «مریل استریپ» برای فلورنس فاستر جنکینز حضور دارند.

بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم درام:
بازی کیسی افلک در «منچستر بای د سی» آن قدر توجهات را به خودش جلب کرده که او را تبدیل به شانس اصلی کسب جایزه گلوب کند. پس از او دنزل واشینگتن برای «نرده ها» و اندرو گارفیلد برای «ستیغ اره ای» شانس های اصلی به حساب می آیند. در این بخش به نظر نمی رسد ویگو مورتنسن و جوئل ادگرتون چندان شانسی برای بردن جایزه داشته باشند.

بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم کمدی/ موزیکال:
در این بخش اگرچه شانس اصلی باز هم برای نماینده «لا لا لند»، ریان گوسلینگ است اما بعد از او، ریان رینولدز، بازیگر فیلم «ددپول» و هیو گرانت برای بازی در «فلورنس فاستر جنکینز» هم شانس های خوبی دارند. در پیش بینی های قبل مراسم اوضاع گوسلینگ به خوبی اما استون، یا خود «لا لا لند» نیست و شاید در اتفاقی عجیب او جایزه نبرد. هر چند احتمالش کم است.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
مثل تمامی پیش بینی های قبل از اسکار، در این بخش مراسم گلدن گلوب هم شانس اصلی وایولا دیویس برای فیلم «نرده ها» است. میشل ویلیامز برای «منچستر بای د سی» و نومی هریس برای «مهتاب» در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. به نظر می رسد بتوان نیکول کیدمن و اکتاویا اسپنسر را هم از اکنون کنار گذاشت.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:
ماهرشالا علی بازیگر سیاه پوست فیلم «مهتاب» در این بخش شانس اصلی است. بعد از او جف بریجز برای «اگر سنگ از آسمان ببارد» و دو پاتل برای «شیر» شانس های اصلی هستند.

بهترین کارگردان:
حتما فیلم مستقل «ویپلش» را به خاطر دارید. اثری که در سال 2015 نامزد 5 جایزه اسکار شد و کارگردان جوان و تازه کارش را هم به نامزدی در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی رساند. دیمین شزل 31 ساله، کارگردان آن فیلم حالا فرصت دارد تا با «لا لا لند» بالاخره جوایز را به خودش اختصاص دهد. برای این کار می تواند با جایزه کارگردانی گلدن گلوب شروع کند. پس از او بری جنکینز برای فیلم همجنس بازانه «مهتاب» در رتبه دوم قرار دارد. مل گیبسون که پس از حذف عجیب رسانه ایش سال ها نادیده گرفته می شد امسال با «ستیغ اره ای» دوباره بازگشته و شانس سوم کسب این جایزه است.

بهترین فیلمنامه:
یکی از معدود بخش هایی که ممکن است در آن «لا لا لند» شکست بخورد، همین بخش است. رقابت این فیلم با «منچستر بای د سی» آن قدر زیاد است که هنوز کسی نمی تواند به قطعیت تصمیم بگیرد که شانس اصلی کدام یک است. پس از این دو «مهتاب» در رتبه سوم است.

بهترین انیمیشن:
«زوتوپیا»، جدیدترین اثر دیزنی آن قدر مورد توجه منتقدان قرار گرفت که خیلی ها ادعا می کردند این اثر می تواند در بخش بهترین فیلمنامه هم نامزد شود. به نظر می رسد اگر اتفاق خاصی نیفتد، دیزنی با «زوتوپیا» یک بار دیگر می تواند جایزه گلدن گلوب را به خودش اختصاص دهد. «کوبو و دو تار» رتبه دوم فهرست را در اختیار دارد و «موآنا» دیگر انیمیشن دیزنی هم سوم است. به نظر می رسد امشب، شب دیزنی باشد.

بهترین فیلم خارجی زبان:
نزدیک ترین رقابت بین دو نامزد در این بخش است. «تونی اردمن» نماینده آلمان و «او» نماینده فرانسه شانس های اول و دم هستند. «فروشنده» اصغر فرهادی کمتر از 30 درصد دو فیلم دیگر شانس بردن جایزه را دارد. باید دید آیا رکورد فرهادی 1 به 3 باقی می ماند یا در اتفاقی شوک بر انگیز 2 به 3 می شود؟! شواهد گزینه اول را تایید می کند.

بهترین موسیقی:
یک قاعده کلی و نانوشته در فصل جوایز این است که اگر فیلم موزیکالی حضور داشته باشد، قطعا شانس اصلی بخش های موسیقی است. «لا لا لند» که شانس درو کردن جوایز فردا را دارد، در این بخش هم پیشتاز است و پس از آن «مهتاب» قرار دارد.

بهترین ترانه:
با توجه به همان قاعده کلی، در این بخش ترانه «شهر ستاره ها» از فیلم «لا لا لند» گزینه اصلی است. اما نباید لین مانوئل میراندا را در این بخش دست کم گرفت. هنرمندی که تمام ترانه های انیمیشن «موآنا»ی دیزنی را ساخته سال گذشته به خاطر کارگردانی تئاتر موزیکال سیاسی «همیلتون»، جوایز «تونی» (مهم ترین جایزه صنعت تئاتر آمریکا) را به خودش اختصاص دهد. او که به خاطر همین اثر جایزه گرمی را هم برده، آن قدر شهرت پیدا کرد که در لیست مجله تایم یکی از 100 چهره تاثیر گذار جهان شد و امسال هم نامزد عنوان مرد سال این نشریه بود. میراندا که بارها برای اجرا به کاخ سفید رفته و رئیس جمهور را پای «همیلتون»ش نشانده، ممکن است برای «شهر ستاره ها» خطر ساز شود.

 امشب گلدن گلوب را چه کسی خواهد برد؟

در بخش تلویزیونی:
بهترین سریال درام:
شاید برای اولین بار در مراسمی؛ «بازی تاج و تخت» شانس اصلی نیست و نه تنها شانس اصلی نیست که فعلا شانس پنجم است. در این بخش «تاج» سریال سیاسی شبکه نتفلیکس اول است. اثری که به زندگی و جوانی ملکه الیزابث می پردازد. با اختلاف قابل توجهی پس از این سریال «چیزهای عجیب» و «وست ورلد» قرار دارند.

بهترین بازیگر مرد سریال درام:
رامی مالک در سالی که سریال «آقای روبات» نتوانست در میان آثار برتر قرار گیرد، شانس خوبی برای بردن جایزه بازیگری دارد. پس از او می توان از بیلی باب تروتون و متیو رایز هم نام برد.

بهترین بازیگر زن سریال درام:
وینونا رایدر، سال ها پس از حضور در فیلم های تیم برتون، موفق شده تا با یک سریال فانتزی، «چیزهای عجیب» نام خودش را به عنوان گزینه اصلی جایزه گلدن گلوب مطرح کند. برای این جایزه اما او باید با ایوان ریچل وود و کلر فوی رقابت کند. بازیگرانی که به خاطر حضور در دو سریال «وست ورلد» و «تاج» نامزد کسب جایزه شده اند.

بهترین سریال کمدی:
بدون توضیح اضافه تر در این بخش رقابت اصلی بین «آتلانتا»، «بلکیش» و «ویپ» است.

بهترین بازیگر مرد سریال کمدی:
جفری تمبور به خاطر بازی در «ترنسپرنت» بارها جوایز مختلفی را در فصل جوایز به خودش اختصاص داده است. او حالا دومین رقیب دونالد گلوور به حساب می آید که با «آتلانتا» شانس اصلی کسب جایزه است. رقیب دیگر این دو هم آنتونی اندرسون برای «بلکیش» است.

بهترین بازیگر زن سریال کمدی:
ایزا رائه، تریسی الیس راس و جولیا لویی دریفوس، بخت های اصلی کسب این جایزه اند. شاید اگر مراسم فردا «امی» بود، از الان می توانستیم نام برنده را جولیا لویی دریفوس بدانیم اما در گلدن گلوب همه چیز فرق می کند.

بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی:
در این بخش «داستان جنایی آمریکایی: مردم در برابر ا. جی. سیمپسون» شانس اصلی است. اثری که چند ماه پیش در «امی» هم بسیار خوش در خشید و اگر اتفاق خاصی نیفتد جایزه فردا را هم از آن خودش می کند. «آن شب» سریال شبکه HBO با بازی پیمان معادی و «مدیر شب»، اقتباس تلویزیونی از رمان ژان لو کره، رقیب های «داستان جنایی آمریکایی» هستند.

بهترین بازیگر مرد سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی:
کورتنی بی. ونس برای «داستان جنایی آمریکایی: مردم در برابر ا. جی. سیمپسون»، تام هیدلستون برای «مدیر شب» و ریض احمد برای «آن شب» سه گزینه اصلی این جایزه هستند.

بهترین بازیگر زن سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی:
سارا پولسن که به خاطر بازیش در سریال «داستان جنایی آمریکایی: مردم در برابر ا. جی. سیمپسون» توانست جایزه امی را ببرد، در این بخش نفر اول است. رایلی کیو و شارلوت رمپلینگ دو نفری هستند که باید با پولسن رقابت کنند.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:
جان لیثگو بازیگر 71 ساله آمریکایی که اخیرا در «در میان ستارگان» کریستوفر نولان هم بازی کرده بود، با بازی در نقش سر وینستون چرچیل در سریال «تاج» گزینه اصلی است. گریم سنگین او و تغییر لهجه اش به لهجه بریتانیایی سختی کار او را دو چندان می کند و شاید با در نظر گرفتن همین موضوعات بتوان از نامزدهای دیگر چشم پوشی کرد. اما در هر مراسمی باید منتظر شگفتی ها هم باشیم. اگر این جایزه به استرلینگ کی. براون برای «داستان جنایی آمریکایی: مردم در برابر ا. جی. سیمپسون» یا هیو لوری برای «مدیر شب» رسید، شگفت زده شوید.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
رقابت در آخرین بخش بین تندی نیوتون، کریسی متز و لنا هیدی است که به ترتیب به خاطر بازی هایشان در «وست ورلد»، «این ما هستیم» و «بازی تاج و تخت» توانسته اند نامزد جایزه گلدن گلوب شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.