سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

گفتگوی با پرکارترین طراح جلوه های ویژه جشنواره فجر؛

«آرش آقابیک» با ۷ فیلم در پی سیمرغ/ متأسفم که در سینمای ایران افراد فعال در پشت صحنه دیده نمی شوند/ مدیران خانه سینما بین صنوف تبعیض قائل می شوند

آقا آقابیک

سینماپرس: آرش آقابیک طراح جلوه های ویژه سینما از حضور ۷ فیلمش در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: امیدوارم پس از سال ها تلاش و فعالیت های شبانه روزی ما در این دوره از جشنواره دیده شود و مسئولان و داوران کمی به فعالان این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «اشباح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امسال با ۷ فیلم «خفه گی» به کارگردانی فریدون جیرانی، «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان، «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت الله، «سد معبر» به کارگردانی محسن قرایی، «پشت دیوار سکوت» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم خانی در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارم و باز هم مانند سال های گذشته پرکارترین طراح جلوه های ویژه و رکورددار هستم.

آقابیک ادامه داد: از میان تمامی این آثار، ۲ فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» و «خفه گی» طراحی جلوه های بیشتری داشتند؛ ما در فیلم پیمان قاسم خانی که اثری کمدی است طراحی چندین صحنه باد و باران را بر عهده داشتیم ضمن آنکه در چند صحنه نیز طراحی صحنه های تیراندازی بر عهده ما بود.

وی سپس با اشاره به جدیدترین ساخته سینمایی فریدون جیرانی اظهار داشت: «خفه گی» فیلمی بود که به جرأت می توانم این نکته را عنوان کنم که جلوه های ویژه نجاتش داد!؛ کل پلان های این فیلم در یک خانه و فضای بسته فیلمبرداری می شود اما فضای بیرونی از طریق پنجره های بزرگ این خانه نشان داده می شود که در آن گذر فصل ها و زمان احساس می شود. طراحی صحنه های باد و باران، فضای ابری، برفی و طوفانی از جمله کارهایی است که در این پروژه طراحی اش بر عهده من بود.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» افزود: فیلم «رگ خواب» نیز برای من تجربه بسیار سختی بود؛ این فیلم فضای بسیار خاصی دارد که تاکنون در سینمای ایران کمتر شاهد چنین فضاهایی بوده ایم؛ ما در این فیلم سکانسی را طراحی کردیم که در آن سکانس طوفان مهیبی که چندی قبل تهران را درنوردید به تصویر کشیده می شود و طراحی این سکانس به حدی دشوار بود که بیش از ۱۰ روز زمان برد اما آنچه که به عنوان ماحصل کار از آب درآمده بسیار عالی است و وقتی من فیلم را دیدم تمامی خستگی هایم در رفت.

این طراح جلوه های ویژه در بخش دیگری از این گفتگو ضمن انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی تصریح کرد: متأسفم که در سینمای ایران افراد فعال در پشت صحنه دیده نمی شوند!؛ ما سال ها است که با این دردها خو گرفته ایم اما همچنان دلمان به درد می آید که چرا نه ما را می بینند و نه به نیازها و خواسته های مان توجه می کنند؟ ما فعالان پشت صحنه به خصوص طراحان جلوه های ویژه همواره با خطرات زیادی دست به گریبان هستیم و بدون هیچ گونه بیمه و امکانات خاصی روزگار و زندگی مان را می گذرانیم اما با تمامی این ها نه ما را می بینند و نه می خواهند که دردهای مان را بشنوند.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «عصر یخبندان» خاطرنشان کرد: شرایطی که دست اندرکاران پشت صحنه سینما دارند قطعاً از سربازی در منطقه های مرزی بسیار سخت تر است اما این عشق به سینما است که توانسته ما را همچنان سرپا نگه دارد؛ من بسیار متأسفم که اهالی سینمای ایران از بدیهی ترین امکانات بهره مند نیستند و از سوی دیگر تهیه کنندگان سینما که به راحتی دستمزدهای چند صد میلیون تومانی به بازیگران می دهند با امثال ما سر یک میلیون تومان هزار بار چانه زنی می کنند و می خواهند از پرداخت حق واقعی ما طفره بروند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که باعث آزرده خاطرشدن بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور شده بحث تبعیض قائل شدن مدیران خانه سینما بین صنوف مختلف است؛ به عنوان نمونه مزایایی که همیشه برای اعضای انجمن بازیگران سینمای ایران در نظر گرفته می شود بیش از آن چیزی است که برای سایر صنوف سینمایی در نظر گرفته می شود این در حالی است که این دست اندرکاران پشت صحنه آثار سینمایی هستند که مشقت تولید یک اثر سینمایی را به دوش می کشند و اینکه مدیران خانه سینما تنها بازیگران را می بینند کار صحیحی نیست و هرآنچه در اختیار خانه سینما است باید به صورت عادلانه بین تمامی اعضای صنوف تقسیم شود.

آقابیک تأکید کرد: متأسفانه ما به جای آنکه بتوانیم جلوی خانواده های مان سرمان را بالا بگیریم و از اینکه در سینما کار می کنیم به خود ببالیم و مفتخر باشیم به عکس همیشه جلوی آن ها سرافکنده و خجل هستیم؛ من بسیار متأسفم که به عنوان پرکارترین طراح جلوه های ویژه سینمای کشور حتی کارتی برای حضور در جشنواره فیلم فجر ندارم و نمی توانم در طول سال یک بار خانواده ام را به طور رایگان برای دیدن فیلم های خودم به سینما ببرم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: فعالان جلوه های ویژه همواره یکی از آسیب پذیر ترین اقشار سینمایی محسوب می شوند که دولت باید به آن ها نگاه حمایتی جدی داشته باشد اما متاسفانه شرایط سینمای ما به گونه ای است که تنها کسانی که در ویترین قرار دارند دیده می شوند و سایر افرادی که از فن، تجربه و مهارت خود استفاده می کنند تا یک فیلم سینمایی به تولید برسد مورد بی مهری قرار می گیرند.

گفتنی است؛ آرش آقابیک متولد ۷ اردیبهشت ۱۳۶۲ در تهران طراح جلوه های ویژه در سینما و تلویزیون است. وی تحصیلات خویش را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات شاخه شبکه در دانشگاه علمی کاربردی در سال ۱۳۸۹ به پایان رساند.  آقابیک فعالیت های هنری خویش را بطور نا پیوسته از سال ۱۳۷۹ بعنوان دستیار جلوه های ویژه نزد آقای عباس شوقی اغاز نمود و از سال ۱۳۸۲ بطور پیوسته و حرفه ایی در این حرفه فعالیت خویش را ادامه داد. آقابیک با عنوان دستیار جلوه های ویژه بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ در بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی فعالیت کرده است.  در سال ۱۳۹۰ وی با سمت مدیر جلوه های ویژه و بطور مستقل مشغول به کار شد. سپس در اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر (سی و دومین دوره) کاندید بهترین جلوه های ویژه میدانی در فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی شد. وی از آن دوره تا کنون به عنوان پر کارترین طراح جلوه ویژه مشغول به کار می باشد.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۰:۲۹
    1 0
    به امید که اعضای پشت صحنه سینما هم بیمه شوند
  • سامان ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۱۶:۵۹
    0 0
    واقعا راست میگه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.