چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰

نگاهی به تغییرها در جدول موسیقی فجر:

اجراهای کم‌فروش فجر محدود شد/ ۲ اجرای جدید برای محمدعلیزاده

سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: جدول جدید سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر این امکان را به برگزار کنندگان جشنواره داد تا اجراهای کم‌فروشِ جشنواره را محدود و اجراهای پُرفروش را زیاد کنند.

به گزارش سینماپرس، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اعلام سه روز عزای عمومی در کشور موجب شد که آغاز سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر دو روز به تعویق بیافتد. یعنی جشنواره به جای آغاز در روز 22 دی، کارش را از 24 دی آغاز می‌کند و در نخستین روز بهمن هم به پایان می‌رسد.

این تصمیم در حالی که تنها سه روز به آغاز جشنواره موسیقی فجر باقی مانده بود،‌بی‌شک مشکلات و ناهماهنگی‌هایی را به وجود خواهد آورد. البته این تغییر چندان هم به ضرر برگزار کنندگان نبود و این فرصت را به آنان داد تا برخی از اجراهای کم‌فروش جشنواره را از جدول حذف و حتی دو اجرای پرفروش را به جدول اضافه کنند.

ژیوان گاسپاریان قرار بود یک اجرا در تالار وحدت و در روز پنجشنبه 23 دی و یک اجرا در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران در جمعه 24 دی داشته باشد. تا پیش از درگذشتِ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، بلیت‌فروشی‌های گاسپاریان به گونه‌ای پیش می‌رفت که برای مسئولان جشنواره نگران کننده بود و به هیچ وجه نشانی از فروش کلیه بلیت‌های این دو اجرا وجود نداشت. اما تغییر جدول بهانه‌ای شد برای برگزار کنندگان جشنواره تا اجرا در تالار وحدت را برای گاسپاریان لغو و او را تنها به یک اجرا در مرکز همایش‌های برج میلاد محدود کنند.

البته مسئولان جشنواره هنوز بلیت‌هایی که برای اجرای گاسپاریان در تالار وحدت به فروش رفته‌اند را تعیین تکلیف نکرده‌اند. یعنی معلوم نیست خریداران این بلیت‌ها مجبورند به اجرای برج میلاد بروند؛ که اگر بروند سازوکارش معلوم نیست و یا این که پولِ بلیت‌هایشان به آنان بازگردانده می‌شود.

روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر اعلام کرده، کسانی که بلیت‌های سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر را پیش از تغییرات اعلام‌شده تهیه کرده‌اند، می‌توانند با توجه به زمان و مکان اجراهای تغییریافته با همان بلیت‌ها به سالن اجرا مراجعه و در کنسرت‌ها حضور یابند؛ اما بی‌شک این حالت شامل حال اجرای لغو شده‌ی گاسپاریان نمی‌شود، چرا که گاسپاریان در جدول نخست دو اجرا داشت و خریداران بلیط اجرای کنسل شده او تنها با مسأله تغییر زمان یا مکان مواجه نیستند. لغو کنسرت و جابه‌جایی مسأله‌ای متفاوت است که تا کنون هیچ اعلام رسمی درباره تکلیف نهایی بلیط‌های این اجرا  صورت نگرفته است.

به نظر می‌رسد این نکته هم فراموش شده که اگر کسی بلیت اجرایی را در فلان روز خریده، برای همان روز برنامه‌ریزی کرده و شاید نتواند در روز دیگری به دیدن آن کنسرت برود؛ آیا مسئولان برگزاری جشنواره امکانِ پس دادنِ بلیت و بازگرداندنِ پول خریداران را برایشان فراهم کرده‌اند؟ یا «بلیت فروخته شده به هیچ عنوان پس گرفته نمی‌شود!»

یکی دیگر از تغییراتی که انجام شده مربوط به اجرای ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و علیرضا افتخاری است. در یک ماه اخیر بسیاری از مسئولان جشنواره با افتخار اعلام می‌کردند که جشنواره‌ی امسال با اجرای این ارکستر آغاز می‌شود که این مسئله هم برای آنان میسر نشد.

البته مسئولان جشنواره دو اجرای ارکستر ملی که خوب هم بلیت‌فروخته را از دست ندادند و تنها به تغییر زمانِ اجراها بسنده کرده‌اند.

از نکات دیگرِ جدول جدید تغییر زمانِ اجرای محمد علیزاده و اضافه شدنِ دو سانس دیگر به اجراهای اوست. علیزاده قرار بود چهارشنبه 22 دی ساعت 19 در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی به اجرای برنامه بپردازد که در جدول جدید این اجرا به دوشنبه 27 دی ساعت 21:30 در مرکز همایش‌های برج میلاد تغییر یافته است.

همچنین دو اجرای دیگر به سانس‌های این خواننده در جشنواره اضافه شده است. یعنی درست زمانی که مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در تاریخ جمعه یکم بهمن در تالار وحدت در حال برگزاری است، محمد علیزاده و گروهش در سالن میلاد نمایشگاه برای دو سانس به اجرای برنامه می‌پردازند.

این تغییر باز هم روایت‌گر نگاهِ تجاری و درآمدزایی به جشنواره است. یعنی حتی تغییر جدول به دلیل سه روز عزای عمومی هم اجراهای پرفروش جشنواره را زیاد و اجراهای جدی و بین‌المللی را محدود کرده است.

از نکات مهم دیگر در جدول جدید تغییر زمان اجرای شهیدپرویزخان(هند) از ساعت 21:30 روز چهارشنبه 22 دی به روز جمعه 24 دی در ساعت 14:30 است. این اجرا قرار است در تالار رودکی به روی صحنه برود.

این تغییر زمان نوعی اعتراف به بی‌اهمیتی این اجراست. اجرایی که در بخش بین‌الملل جشنواره انجام می‌شود و اگر اهمیت لازم را داشت؛ با تغییرِ روز اجرا، در همان ساعتِ پیشین باقی می‌ماند و به ساعت 14:30 موکول نمی‌شد. علاقه‌مندان به موسیقی می‌دانند که ساعات بعداز ظهر زمان مناسبی برای اجرای کنسرت موسیقی نیست.

از دیگر بی‌مهری‌های جشنواره به بخش بین‌الملل؛ برگزاری اجراهای دو گروه شوسان تریو (فرانسه) و گروه آزار (ارمنستان) در یک سانس است. پیش از این قرار بود این دو گروه هر کدام در سانسی جداگانه به روی صحنه بروند اما در جدول جدید اجرای این دو گروه در یک سانس و به صورت فشرده برگزار خواهد شد.

نگاهی به اوضاع بخش بین‌الملل در جدول جدید، نشان می‌دهد که مسئولان برگزاری سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر به نوعی قائل به بی‌اهمیتی اجراهای این بخش هستند و این جشنواره چندان بین المللی نیست.

مسئولان جشنواره موسیقی فجر بخش موسیقی نواحی را نیز از بی‌مهری‌های خود بی‌نصیب نگذاشتند و اجرای دو گروه موسیقی نواحی یعنی دیلمون (گیلان) و حاوا (قشقایی) را در یک سانس ادغام کردند.

ارکستر نیلپر (نوید گوهری) و خنیاگران مهر (بهزاد عبدی و وحید تاج) هم مجبورند اجرایشان را به صورت فشرده و در یک سانس انجام دهند.

در کنار همه این تغییرات اجرای گروه سهند (رشید وطن‌دوست) و گروه چریکه (کرمانشاه) هم به بعداز ظهر روز یکم بهمن موکول شد؛ یعنی روز برگزاری اختتامیه.

به هر روی برخی از این تغییرها اجتناب‌ناپذیر بود اما به نظر می‌رسد فرصتی دوباره به مسئولان جشنواره داد تا در اجراهای جشنواره هم بازنگری کنند و تعداد اجراهای کم‌فروش را محدود و چند اجرای پرفروش به جشنواره اضافه کنند.

* تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.