چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶

واکاوی فیلم‌های مسابقه دو دوره ۳۴ و ۳۵ جشنواره فیلم فجر

سهم همه فیلمسازان در جشنواره سی‌و پنجم/ شمار فیلم‌های غیراول تغییری نداشت!

آرم فجر35

سینماپرس: شاید بد نباشد با توجه به حذف بخش «نگاه نو» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و حضور پررنگ فیلم اولی‌ها در فهرست سودای سیمرغ به واکاوی آثار غیر اول و همچنین سایر آثار در این دوره و دوره پیشین بپردازیم.

بالاخره پرونده بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران با اعلام  ۵ فیلم سینمایی دیگر بسته شد. در مجموع قرار شد ۳۳ فیلم در بخش سودای سیمرغ با هم رقابت داشته باشند. شاید بد نباشد با توجه به تغییراتی که در این دوره از جشنواره فیلم فجر سینمای ایران شاهد بودیم نگاهی به برخی آمارها در این دوره و دوره گذشته جشنواره بیندازیم.

*۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ 

در دوره سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سه بخش با عنوان سودای سیمرغ، بخش نگاه نو و هنر و تجربه وجود داشت که در بخش سودای سیمرغ ۲۲  فیلم از مجموع کارگردان هایی‌ که تجربه اول خود را پشت سر گذاشته بودند با یکدیگر رقابت می‌کردند.

*سهم  بخش نگاه نو و گروه «هنر و تجربه» هر کدام ۱۱ فیلم

در «بخش نگاه نو» مخاطبین جشنواره چشم به فیلم‌ اولی‌ها دوختند که شگفتی همان سال را نیز رقم زدند و آثاری چون «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی و «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان درخشیدند و نظر اهالی سینما و منتقدان را به خود جلب کردند.

در بخش «نگاه نو» ۱۱ فیلم اولی با هم رقابت داشتند که طبق آنچه توافق شده بود تصمیم بر این شد تا ۳ اثر از مجموع ۱۱ فیلم به ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ اضافه شود که در این میان «ابد و یک روز»، «ایستاده در غبار» و «من» به کارگردانی محسن قرایی این شانس را به دست آوردند تا در کنار افراد با تجربه‌تر به رقابت بپردازند و تمام بخش‌های فیلم‌شان مورد قضاوت قرار بگیرد تا شانس نشستن سیمرغ را بر شانه‌های‌شان در دل بپرورانند.

 این در حالی است که در این بخش تنها دو جایزه به بهترین فیلم و بهترین کارگردانی داده می‌شد که آن هم سهم همان فیلم‌هایی شد که به بخش سودای سیمرغ راه یافته بودند. در ادامه باید اشاره‌ای هم داشته باشیم به آثار سینمایی در گروه «هنر و تجربه» که در نهایتاز میان آنها ۱۱ فیلم وارد جشنواره سی و چهارم فیلم فجر شدند و مورد قضاوت قرار گرفتند که در این بخش هم تنها به بهترین فیلم و بهترین کارگردانی توجه می‌شد و نه سایر بخش‌های فیلم.

*سهم کارگردان‌های اول ۳ فیلم، فیلمسازان با تجربه ۲۲ فیلم

در نهایت باید گفت که در دوره سی و چهارم  به ۲۲ فیلم بخش «سودای سیمرغ» ۳ فیلم اولی اضافه شد که از بخش «نگاه نو» وارد بخش رقابتی شدند که در نهایت تعداد آثار قابل رقابت در سودای سیمرغ به ۲۵ فیلم سینمایی رسید. در حقیقت سهم فیلم اولی‌ها در بخش سودای سیمرغ ۳ فیلم از میان ۱۱ فیلم حاضر در جشنواره بود. 

*نگاهی به تغییرات و نحوه چیدمان سی و پنجمین دوره از جشنواره فیلم فجر

در این دوره  بر اساس لیست نهایی که برگزار کنندگان جشنواره اعلام کردند ۳۳ فیلم در بخش سودای سیمرغ با هم رقابت کنند. چندی پیش ابتدا ۲۸ فیلم به بخش سودای سیمرغ راه یافته بودند که سهم کارگردان‌های اول ۹ فیلم و ۱۹ اثر هم از سایر کارگردانهای  غیر اولی بودند، که با اعلام و اضافه شدن ۵  فیلم دیگر لیست بخش سودای سیمرغ نهایی شد و تعداد آثار این بخش در مجموع به ۳۳ فیلم رسید.

از میان ۵ فیلم اعلام شده ۲ فیلم سهم کارگردان‌های غیر اولی و ۱ فیلم به عنوان فیلم اولی و دو فیلم هم  به نام‌های خانه «ائو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر یوسفی‌نژاد و «کوپال» به کارگردانی و تهیه کنندگی کاظم ملائی از «هنر و تجربه» وارد بخش سودای سیمرغ شدند.

در حقیقت  با اضافه شدن این ۲ فیلم سینمایی یعنی «ماجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی و «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی تعداد فیلم‌های کارگردان‌های غیر اول از ۱۹ به ۲۱ فیلم رسید و فیلم‌اولی‌ها تعدادشان از ۹ به ۱۰ اثر افزایش یافت.

بدین ترتیب فیلم اولی‌ها با ۱۰ اثر، کارگردان‌های غیر اول با ۲۱ اثر و گروه «هنر و تجربه» با ۲ اثر و مجموع ۳۳ فیلم آثار لیست نهایی سودای سیمرغ هستند که رویای رسیدن به سیمرغ را در سر می‌پرورانند. علاوه بر این برای بخش هنروتجربه هم جشنواره مستقلی در رشت تدارک دیده شده است.

*تفاوت جشنواره سی و چهارم فیلم فجر با جشنواره پیش رو

حضور فیلم اولی‌ها در بخش سودای سیمرغ به نسبت دوره قبل‌اش کمی بیش از ۳ برابر شده است یعنی در دوره گذشته با ۳ فیلم در این بخش حضور داشتند اما حالا با ۱۰ فیلم حضور پیدا کرده‌اند اما این بدین معنی نیست که از تعداد فیلمسازان غیر اول در بخش سودای سیمرغ کم شده باشد. کارگردان‌های غیر فیلم اولی در دوره سی و چهارم با ۲۲ فیلم حضور داشتند که در این دوره با یک فیلم کمتر یعنی ۲۱ اثر سینمایی در بخش سودای سیمرغ برای دریافت این تندیس به رقابت با جوان‌ها می‌پردازند. گروه «هنر و تجربه‌» هم با دو فیلم توانسته برای اولین بار در بخش سودای سیمرغ به رقابت بپردازد و خودنمایی کند.

در دوره گذشته فضای جشنواره فیلم فجر برای سایر فیلم اولی‌ها که نتوانسته بودند وارد بخش سودای سیمرغ شوند و یا حتی اکثر آثار هنر و تجربه تنها محلی برای نمایش آثارشان شده بود تا مورد قضاوت در یک فضای حرفه‌ای قرار بگیرند که به نظر می‌رسد بخش چشم انداز در این دوره این مهم را برای بسیاری از فیلم‌ها که شایستگی دیده شدن در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور را دارند رقم بزند. 

*معرفی کوتاه از ۵ فیلم اضافه شدبه لیست نهایی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

«فصل نرگس»

فیلم سینمایی «فصل نرگس» به نویسندگی و کارگردانی نگار آذربایجانی و تهیه کنندگی سحر صباغ است. این فیلم دی ماه سال جاری در تهران کلید خورد و پس از فیلمبرداری در جنوبی ترین نقطه پایتخت تا شمالی ترین مناطق شهر تهران به منطقه دربند رسید.

«فصل نرگس» روایت انسان دوستی و تاثیرگذاری نوع بشر روی یکدیگر است وبازیگرانی چون یکتا ناصر، شایسته ایرانی، پژمان بازغی، محمدرضا هدایتی، ریما رامین فر، صالح میرزاآقایی، امیر اقایی و گوهر خیراندیش جلوی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

«آباجان»

داستان این فیلم در دهه شصت می‌گذرد و زندگی اجتماعی مردم در آن سال‌ها روایت می‌شود. علیمردانی خود تهیه‌کنندگی فیلم جدیدش را نیز بر عهده داشته است.

فاطمه معتمد آریا، شبنم مقدمی، سعید آقاخانی، فریبا متخصص و ... به ایفای نقش در این فیلم سینمایی می پردازند.

«کوچه بی نام»، «مردن به وقت شهریور»، «به خاطر پونه»، «یک فراری از بگبو» و «راز دشت تاران» دیگر عناوین سینمایی این کارگردان محسوب می‌شوند.

«خوب، بد، جلف»

فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» اولین تجربه بلند سینمایی پیمان قاسم‌خانی در مقام کارگردانی است که بازیگرانی چون مانی حقیقی، حمید فرخ‌نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ویشکا آسایش، بیژن امکانیان، نیوشا ضیغمی، رضا رویگری، آزاده صمدی، نسیم ادبی، رضا کریمی،  امیرمهدی ژوله و ... در آن حضور دارند. 

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یک کارگردان هنری سینما از طرف تهیه‌کننده‌اش تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش‌های اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آنها بدترین انتخاب‌های ممکن هستند اما اگر می‌خواهد که فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آنها را به نقش‌هایشان نزدیک کند و این کار آسانی نیست. 

«کوپال» 

تولید فیلم سینمایی «کوپال» از اوایل دی‌ماه در شهرستان سبزوار آغاز شد و حالا فیلمبرداری آن پس از ۵۳ جلسه به اتمام رسید.

«کوپال» اولین فیلم بلند سینمایی کاظم ملایی محسوب می‌شود که پیش از این در عرصه فیلم کوتاه آثاری همچون «لطفاً از خط قرمز فاصله بگیرید»، «منها» و «دیلیت» را کارگردانی کرده و در جشنواره‌های داخلی و خارجی متعدد حضور چشمگیر داشته است.

«کوپال» قصه یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام دکتر احمد کوپال است که روز آخر سال با یک چالش جدی در زندگی‌اش مواجه می‌شود. در این فیلم بازیگرانی همچون لوون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمی سام، حسین شمس‌آبادی، وهان سلیم زاده، مجتبی علیزاده، حسین غایبی و... به ایفای نقش می‌پردازند.

خانه «ائو»

این فیلم ساخته اصغر یوسفی نژاد است و ( بر اساس آنچه در رسانه‌های دیگر آمده است)ماجرای آن حول یک وصیت نامه می چرخد. درآغاز فیلم زنی سیاه پوش به سوی دوربین نزدیک می شود، از شیون و زاری هایش معلوم است عزیزی را که از دست داده، کسی نیست جز پدرش. دوربین با التهاب این ماجرا را دنبال می کند و در محدوده خانه، حیات، اتاق ها، و کمی هم  بیرون خانه، شخصیت های درگیر ماجرا را دنبال می کند، جسد آن مرحوم که همه وهمواره درباره آن صحبت می کنند و جلوی چشم افراد است، با هوشیاری از چشم تماشاگر دور نگهداشته می شود. دوربین در گفت و گوی فامیل این مرحوم و افراد محله و کسانی که از راه دور برای بردن جسد به دانشگاه آمده اند، در حرکت است. کمتر پیش می آید که دوربین آرام بگیرد وهمچون احساسات این زن که پدر خود را از دست داده، آرام ندارد. متوفی وصیت کرده که بعد از مرگ، جسد او را دراختیار دانشکده پزشکی برای استفاده علمی قرار دهند اما، دخترش شدیدا مخالف است و علت را تماشاگر اندک اندک کشف می‌کند.

* فارس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.