جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

عوامل سریال موسی به دیدار آیت الله جوادی آملی رفتند

وقتی پیام عقلی را وارد سینما کنیم سینما آموزنده خواهد بود/ شما هنرمندان باید ملکوت اعلی را ترویج کنید

جوادی آملی

سینماپرس: آیت الله جوادی آملی فرمودند: سینما قبل از انقلاب نابالغ بود و پس از انقلاب به لطف الهی بالغ شد؛ سینمای نابالغ سینمایی است که مطلب معقول و حکیمانه در آن وجود نداشته باشد و تنها در محدوده حس و خیال باشد. سینمایی که تنها در محدوده حس و خیال باشد، نه خود پایگاه عقلی دارد و نه می تواند ملت را عاقل کند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، عوامل سریال موسی کلیم الله به دیدار آیت الله جوادی آملی و برخی دیگر از علما و مراجع تقلید قم رفتند.

آیت الله جوادی آملی در دیدار با سازندگان سریال موسی ( ع) فرمودند: سینما قبل از انقلاب نابالغ بود و پس از انقلاب به لطف الهی بالغ شد؛ سینمای نابالغ سینمایی است که مطلب معقول و حکیمانه در آن وجود نداشته باشد و تنها در محدوده حس و خیال باشد. سینمایی که تنها در محدوده حس و خیال باشد، نه خود پایگاه عقلی دارد و نه می تواند ملت را عاقل کند.

ایشان در ادامه اشاره داشتند: هنر اسلامی این است که هنرمند یک مطلب حِکمی، معقول و دلپذیر را به عنوان ماده اولیه به خیال بدهد و خیال را تربیت کرده باشد تا خیال بتواند این ماده اولیه را به درستی به حس منتقل کند تا ماحصل آن هنر معقول و سینمای معقول باشد.

وی صحبتهایشان را در این خصوص تکمیل کردند و فرمودند: ماده اصلی هنر عقل است، هنر آن است که آنچه را از عقل می گیرد بتواند متجلی کند، وقتی پیام عقلی را وارد سینما کنیم سینما آموزنده خواهد بود، خیال صرف، مشکلی را حل نمی کند.

آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: دو غده در تفکر غرب وجود دارد، یکی انکار معاد و دیگری انکار تجرد روح، این تفکر باطل کاری کرده است که آنها انسان را تنها حیوان ناطق بدانند، آثار این تفکر خود را در جایی نشان می دهد که برای مثال، غرب خیال می کند ازدواج یعنی جمع بین مذکر و مونث، یا خیال می کند مرگ پوسیدن و پایان انسان است، در حالی که در تفکر پیامبر (ص) ازدواج ، نصف دین است و یا می فرماید مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن؛ در قرآن می فرماید فوت، در کار نیست بلکه وفات است؛ یعنی همه چیز را خدا در اختیار دارد و از انسان می گیرد؛ این مطالب باید خود را در هنر و سینمای کشور نشان بدهد.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: شما هنرمندان باید ملکوت اعلی را ترویج کنید، شما باید باعث ایجاد تقویت باورهای دینی و اعتقادی در جامعه باشید تا مردم بدانند که انسان، موجودی ابدی است که باید فکر و عمل ابدی داشته باشد.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ - ۱۶:۲۹
    0 0
    در واقع می توان گفت هنر اسلامی تبدیل مفاهیم معقول به تخیل تصویری و مفاهیم محسوس و ارایه ی آن به مخاطب می باشد.طبعا ملکوت اعلی یکی از مهمترین این مفاهیم است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.