یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹

طراح صحنه و لباس سینما و تلویزیون در گفتگو با ما؛

سنقری: هنرمندان باید مردم را به سمت سعادت دنیوی و معنوی هدایت کنند/ نتوانسته‌ایم آموزه های دینی را با هنر معرفی کنیم

سميه سنقری

سینماپرس: سمیه سنقری طراح صحنه و لباس سینما و تلویزیون گفت: سینما و تلویزیون در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و همچنین فرهنگ عفاف و حجاب در بین بانوان ایران زمین نقش بسزایی دارد و مسئولان نباید نقش این ۲ رسانه مهم و تأثیرگذار را به راحتی فراموش کنند.

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «شهر من شیراز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هنرمندان برای اینکه بتوانند گوشه ای از وظیفه هنری خود را به نحو شایسته اجرایی کنند باید با الگو قرار دادن خود آحاد مردم را به سمت سعادت دنیوی و معنوی هدایت کنند. هنرمندان باید پیشگامان توسعه فرهنگ و مذهب باشند و هر کدام از رشته های هنری  و هر هنرمندی که در هر زمینه هنری به ایجاد آثار هنری سمعی و بصری و حجمی و غیره می‌پردازد موظف است که در راه توسعه فرهنگ و آیین اسلامی قدم بردارد.

وی ادامه داد: هرگاه هنرمندان رشته های هنری مختلف به این باور برسند که می‌تواند با هنر خود فرهنگ ناب ایران اسلامی را گسترش دهد قطعا هنر او هنری الهی و ماندگار خواهد بود؛ هنرمندان در جامعه از جایگاه و منزلت خوبی برخوردار هستند و الگوهای خوبی برای اقشار مختلف جامعه محسوب می‌شوند پس جزء ملزومات کار هنری و یک هنرمند است که از لحاظ اعتقادی و فرهنگی کارها و آثار خوبی را به جامعه ارائه کنند و مردم را با روش هایی نا محسوس به سمت تعالی فرهنگی هدایت نمایند.

سنقری در پاسخ به این سوأل که وظیفه یک طراح صحنه و لباس در این راستا تا چه میزان می تواند باشد اظهار داشت:  طراحان لباس در سینما و تلویزیون می توانند با به کار بستن روش های مختلف طراحی و دوخت، حجاب و عفاف را که از آموزه‌های مهم اسلام است به شکل کلیدی و عامه‌پسند در بین اقشار مختلف جامعه اشاعه و راه‌های توسعه این فریضه الهی را هموار سازند.

طراح لباس فیلم سینمایی «میگرن» خاطرنشان کرد:  بنده در همه پروژه های خود اسلامی سازی را مد نظر داشته ام و معتقدم محقق شدن این مهم که هنرمندان سینما و تلویزیون سردمدار توسعه فرهنگ عفاف و حجاب باشند نیازمند این موضوع است که طراحان لباس و صحنه ابتدا خود و سپس بازیگران را به پوشش مناسب دعوت و بعد از آن در تولیدات رسانه‌ای از پوشش اسلامی و ایرانی جذاب استفاده تا مردم به استفاده از این نوع پوشش ترغیب شوند.

وی  تأکید کرد: عفاف و حجاب رکن اصلی سلامت جامعه محسوب می‌شود که با استفاده از راهنمایی و حمایت ارکان دینی و بهره‌برداری از دستورات الهی می‌تواند راه‌گشای توسعه حجاب از سوی هنرمندان و مردم باشد. مردم ما علاقه شدیدی به آموزه های دینی دارد اما ما  به دلیل اینکه هنوز به شایستگی نتوانسته‌ایم این آموزه‌ها را با استفاده از هنر و خالق آثار هنری در بین اقشار مختلف معرفی کنیم شاهد تهاجم فرهنگی نا مناسب در بین اقشار مختلف جامعه هستیم.

طراح صحنه و لباس فیلم ویدیویی «پدر خوب» در خاتمه این گفتگو افزود: طراحان لباس در رسانه‌های تصویری موظف هستند با ارائه پوشش مناسب و اسلامی در آثار هنری خود و همچنین حاضر شدن با پوشش مناسب در اجتماع، سدی برای تهاجم فرهنگ پوشش غیر اسلامی در کشور باشند. وظیفه همه طراحان لباس در این بخش از جامعه هنری است که از طریق دریچه نگاه‌ جوانان و نوجوانان به صورت غیرمستقیم بر اهمیت موضوع عفاف و حجاب تاکید کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.