یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳

در نشست خبری عنوان شد

آخرین خبرها از سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر/ از عدم امکان جابه جایی زمان جشنواره تا لزوم بازنگری بر محتوای نمایش های راه یافته

نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

سینماپرس: دبیر سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از یکم دی ماه در مجموعه سالن‌های نمایش و تماشاخانه‌های تهران با ۱۱ نمایش ایرانی و ۱۹ نمایش غیر ایرانی کار خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز (۲۶ دی ماه) با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره و پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره و اصحاب رسانه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد. 

در ابتدای این نشست اسدی با تسلیت ضایعه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: جشنواره سی و پنجم فعالیت خود را از پاییز آغاز کرده و برآیند آن نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی و کارگاه‌های مختلف تا خود برپایی جشنواره است. ما همایش بزرگی نیز برای هنرمندان سایر استان‌ها در ۱۲ روز و با حضور بیش از ۶۰ کارگردان برگزار کردیم. در این همایش ۱۵ اثر برگزیده استان‌ها به جشنواره فجر راه پیدا کرد. 

*۱۳۰ نمایش؛ ۱۱۱ نمایش ایرانی و ۱۹ نمایش غیر ایرانی

وی در ادامه افزود:  جشنواره فجر استانی ۲۹ دی ماه در مشهد مقدس خاتمه خواهد یافت و ما آماده هستیم که از یک بهمن فعالیت جشنواره فجر را در تهران آغاز کنیم. 

اسدی با اشاره به ۱۳۰ نمایش راه‌یافته به جشنواره فجر عنوان کرد: ۱۱۱ نمایش ایرانی و ۱۹ نمایش غیرایرانی در بخش ملل است،  ۱۷ نمایش از ۱۹ نمایش بخش ملل صحنه‌ای است و دو نمایش محیطی هستند.کشورهای ترکیه با ۲ نمایش،‌گرجستان با ۲ نمایش، لهستان با ۲ نمایش، هلند با ۳ نمایش و سایر کشورها در جشنواره حضور یافتند. یونان نیز برنامه اودیسه‌خوانی و پژوهشی خواهد داشت. 

وی در ادامه یادآور شد: ۷۹ نمایش ایرانی به صورت صحنه‌ای و ۳۲ نمایش محیطی، تعاملی و دیگر گونه‌ها خواهند بود. بخش محیطی با دعوت از هنرمندان در حوزه‌های متنوع امسال جذابیت ویژه‌ای خواهد داشت که در آن ۳۶ کارگردان که ۸ کارگردان از بانوان هستند. ۶۲ نمایش ایرانی نیز از تهران و ۴۹ نمایش از استان‌های دیگر با حضور ۱۲۰ کارگردان و میانگین سنی ۳۶.۲ سال و ۲۵ کارگردان زن در جشنواره حضور دارند. از این تعداد نمایش ۸ نمایش متن غیرایرانی و ۹۳ درصد از آثار از متون ایرانی بهره برده‌اند جمعا ۱۲۷ نویسنده که ۲۱ نفر از آنها بانوان هستند در جشنواره حضور دارند.

اسدی با بیان اینکه جوان‌ترین کارگردان این دوره ۲۱ سال و مسن‌ترین ۷۱ سال سن دارد، افزود: از آثار استان‌ها خراسان رضوی با ۷ اثر، استان مرکزی با ۴ اثر، آذربایجان  غربی، اصفهان و بوشهر هر کدام ۳ اثر، البرز، اردبیل و کرمان هر کدام ۳ اثر و ... برخی استان‌ها نیز نماینده‌ای در جشنواره ندارند. میزان حضور شهرستان‌ها نیز مشهد با ۵ اثر، بوشهر ۳ اثر، آبادان ۲ نمایش و متنوع‌ترین استان مرکزی با ۴ نمایش از ۴ شهر مختلف حضور خواهد داشت. 

*تماشاخانه تهران درگیر فجر شدند

وی درباره بخش بین‌الملل توضیح داد: از مجموعه ۲۷۹ اثر تعدادی برگزیده شده است رویکرد ما توجه به تکنولوژی و جلوه‌های تئاتر جهان است. تجربه تئاتر تعاملی در قالب اودیسه‌خوانی،‌ نمایش بادکنک و تاریک و روشن مشهود است. در این دوره میهمانان ویژه‌ای خواهیم داشت تا بتوانیم تئاتر ایران را به جهان بشناسانیم. نکته دیگر حضور تماشاخانه‌ها در بخش بعلاوه فجر با مشارکت جامعه تئاتری و همکاری تماشاخانه‌ها است. در نهایت ۱۰ تماشاخانه با ۱۱ سالن در بخش بعلاوه فجر حضور دارند.  ۵۷ نمایش در این بخش اجرا می‌شود. همچنین در این بخش ۵ استان کشور، ۷ کارگاه آموزشی در تماشاخانه‌های استاد انتظامی، مشایخی و ... درگیر هستند. 

*موضوعات نمایش‌های فجر

دبیر جشنواره عنوان کرد: در موضوعات دفاع مقدس ۵ اثر، آئینی و سنتی ۶ اثر، سبک زندگی ۱۰ اثر، جوانان ۱۰ اثر، کودکان کار یک اثر، بهزیستی ۲ اثر، معضلات شهر و شهروندی ۵ اثر، توجه به ادبیات کهن ۷ اثر و فرهنگ فولکلور ۵ اثر وجود دارد، ۱۰ اثر نیز برای نمایشنامه‌خوانی انتخاب شده که از بین آنها ۳ اثر تقدیر می‌شود. پویش‌هایی چون بحران آب و تعامل با انجمن نابینایان و ناشنوایان، حمایت از تولیدات داخلی، حتی نمایشی از سوی هنرمندان توانبخش سندروم داون برگزار خواهد شد. 

وی درباره سایر بخش‌ها عنوان کرد: در بخش عکس،‌ تئاتر امسال ۱۰۲۵ عکس رسیده که با داوری ۷۱ اثر برای حضور در نمایشگاه و چاپ کتاب انتخاب شده و برگزیدگان آن معرفی خواهند شد. در مسابقه پوستر و هویت بصری ۳۵۳ اثر رسیده که در نهایت ۷۰ اثر برگزیده داشته‌ایم. 

*امکان جابه جایی زمان جشنواره تئاتر فجر نبود

اسدی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر تداخل ۴ روز پایانی جشنواره تئاتر فجر با آغاز جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: به هر حال تقویم‌های مذهبی ما ایام فاطمیه را نشان می‌دهد و مجموعه کارها را دچار تغییر کرده اما مسئله ما آثار غیرایرانی هستند که با برنامه‌ریزی به ایران خواهند آمد امکان جابه‌جایی آنها وجود ندارد. تدارکات ما هم در این چند روز صورت گرفته اگر چه سینما جذاب‌تر باشد اما شأن تئاتر فوق‌آلعاده است و تئاتر نباید در سایه سینما در نظر گرفته شود پس ما بر اساس تقویم خود امکان جابه‌جایی نداشتیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نمایش گفتمان انقلاب اسلامی در جشنواره‌ای که به نام انقلاب برگزار می‌شود،‌توضیح داد: همه هنرمندان ما در همین فضا به تولید آثار پرداخته‌اند این جشنواره قرار است گفتمان انقلاب را پوشش دهد. مفاهیمی چون کشتار جمعی، نابرابری جهانی و ... همین‌ها را نشان می‌دهد. همچنین در بخش بین‌الملل ما کار سخت و پیچیده‌ای در پیش داشتیم چرا که این آثار باید با انطباق با فرهنگ ما داشته باشند. آثاری مثل پرنده از اسپانیا، به همین مباحث می‌پردازد. دو اثر نیز از عراق ارائه شد که یکی از آنها به خاطر مشکلاتی جذب شد و برخی از آثار نیز به دلیل مصوبه غیرعادلانه امریکا برای ویزای ایران امکان حضور پیدا نکردند.

*داوران بخش‌های مختلف مسابقات تئاتر فجر

اسدی با گله از اینکه همه بار کل سال را بر دوش جشنواره‌های فجر می‌اندازند، گفت: انگار همه آخر سال توقعاتشان از جشنواره فجر است ما تلاش کردیم گام اول را برداریم امسال نیز در سه بخش مسابقه، برگزار خواهیم کرد داوران بخش مسابقه جوانان محمد امیر یاراحمدی،‌شهرام زرگر، آرش دادگر و داوران بخش مسابقه مرور رضا حداد، سهراب سلیمی، حسین مسافر آستانه و رضا مهدی‌زاده و داوران بخش بین‌الملل تئودور اسپیرتور از یونان ناتاشا ونت وستنت از هلند،‌گئون سئوک از کره جنوبی و فرهاد مهندس‌پور  و مسعود دلخواه و داوران تئاتر محیطی حسین عاطفی، محمدحسین ناصربخت، شهرام کرمی،‌ آزاده گنجه و عقیل تقی‌زاده هستند.

سپس پیمان شریعتی اظهار داشت: حدود ۲ هزار نفر میهمان در این جشنواره از شهرستان‌ها و استان‌های ایران در این ایام در تهران حضور خواهند داشت. 

در ادامه اسدی در پاسخ به گله یکی از خبرنگاران مبنی بر سخیف کردن شأن تئاتر با شعار من هم تئاتری هستم در فضای مجازی عنوان کرد:‌ فرهیختگی تئاتر نباید مانع ارتباط مردمی شود، امروز درست است که ما در تهران توسعه کمی تئاتر را شاهد هستیم اما هم باید کیفیت ان را بالا ببریم و هم تعاملمان با مردم زیاد شود. پس هدف ما مردمی شدن تئاتر و ایجاد نشاط اجتماعی در جشن ملی است. 

وی درباره پردیس تئاتر تهران که برای جشنواره تئاترفجر آماده نشد توضیح داد: ما هم ملاقات‌هایی از این پردیس داشتیم بهتر این است که این فضا ابتدا اجرای عمومی داشته باشد چرا که هنوز به لحاظ مسائل فنی کمبودهایی دارد بنابر این برای جشنواره‌ه ای عادی و فجر سال آینده این امکان فراهم می‌شود. 

*جدول فجر، برگزیدگان تئاتر کشور را نشان می‌دهد

اسدی با اشاره به اینکه نشاط یک رضایت است نه صرف خندیدن و آنچه امروز در جدول تئاتر فجر می‌بنییم برگزیده تئاتر ایران است اظهار داشت:  همیشه این طور بوده که برخی هنرمندان در جشنواره حضور ندارند و این طبیعی است. همیشه ملاحظات و مصلحت‌ها وجود دارد سیاست‌ها و رویه‌های فرهنگ عمومی باید در نظر گرفته شود بنابر این جشنواره محدودیت‌های خاص خودش را دارد.

پیمان شریعتی درباره بودجه جشنواره امسال توضیح داد: پیش‌بینی ما بر همان ۴ میلیارد است که به تناسب سال پیش افزایشی نداشته جشنواره اسپانسر به مفهوم پولی ندارد . با وجود اینکه بخش اجرا بیشتر با آثار مرور بوده اما همان‌ها هم نیاز به تولید داشته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.