دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵

در سینماروایت مطرح شد

«گیتا» برخاسته از یک دغدغه مادرانه ایرانی/ ۵ ماه انتظار برای بازی مریلا زارعی/ فضای سینمای ایران بی دلیل عصبی است!

گیتا-سینماروایت

سینماپرس: سحر عصرآزاد گفت: در لایه‌های مختلف فیلم سینمایی «گیتا»، یک نگاه دغدغه‌مندزنانه و مادرانه احساس می‌شود که از مهمترین ویژگی فیلم محسوب می‌شود. با وجودی که این فیلم تلخ است، اما به لحاظ سینمایی حرف زیادی را برای گفتن دارد.

به گزارش سینماپرس، یکصد و ششمین برنامه «سینماروایت» به نقد و بررسی فیلم سینمایی«گیتا» به کارگردانی مسعود مددی، با حضور وی، مجید شیخ انصاری (تهیه کننده)، سحرعصر آزاد (منتقد) و رسول شادمانی (مجری – کارشناس) اختصاص داشت.

در این برنامه که عصر یکشنبه ۲۶ دیماه در مجموعه فرهنگی اسوه برگزار شد رسول شادمانی بحث را پیرامون ایده اصلی فیلمنامه «گیتا» آغاز کرد که مسعود مددی در پاسخ گفت: ایده اصلی فیلمنامه متعلق به خانم میترا تیموریان است. برهمین اساس روحیه زنانگی که با جزئیات ظریف زنانه در فیلم دیده می شود مدیون نگاه خانم تیموریان است. البته بعد از مطرح شدن ایده از سوی ایشان، ما با همدیگر کشمکش و چانه زنی های زیادی داشتیم تا این ایده سروشکل گرفت. لذا زمانی که این ایده شکل گرفت بیشترین دغدغه ما این بود که آیا این ایده می تواند در فضای دراماتیک خودش را نشان دهد یا نه؟

گیتا برخاسته از دغدغه مادرانه ایرانی است

سحر عصرآزاد منتقد برنامه با بیان اینکه در لایه های مختلف فیلم، یک نگاه زنانه و مادرانه احساس می شود که از مهمترین ویژگی فیلم محسوب می شود، افزود: با وجودی که گیتا فیلم تلخی است اما مشخص است که این فیلم به جهت دغدغه مندی و به لحاظ سینمایی حرف زیادی را برای گفتن دارد. لذا معتقدم که فیلم گیتا یک فیلم ایرانی، برخاسته از دغدغه مادرانه ایرانی است.

قصه گیتا با فیلم «اتاق پسر» متفاوت است

وی خطاب به کارگردان فیلم گفت: من با دیدن این فیلم به یاد فیلم «اتاق پسر» اثر نانی مورتی کارگردان ایتالیایی افتادم. که مددی پاسخ داد: من فیلم اتاق پسر را دیدم چرا که یکی از فیلم های مورد علاقه من است. البته تنها فیلم اتاق پسر نیست که به این موضوع می پردازد و ما شاهد تولید فیلم های زیادی هستیم که موقعیت مشابه ای با فیلم گیتا دارند. اما  قصه گیتا با اتاق پسر کاملا متفاوت است چرا که در فیلم گیتا به مرگ پسر، تنها یک اشاره کوتاهی می شود و بیشتر مواجهه شدن دو مادر در فیلم برای ما مهم بوده است.

بازشناسی گیتا از بیرون به درون از نقاط جذاب فیلم است

عصرآزاد در ادامه افزود: در این فیلم به نظر می رسد که گیتا بعد از مرگ پسر، بیشتر در حال خودشناسی است و فیلم دو مادر به نام های گیتا و نسترن را معرفی می کند که گیتا مادری فداکار و دل سوز است و نسترن مادری است که سعی می کند فضایی را برای فرزندش در اختیار بگذارد تا او بتواند ذهنیت خودش را بلند بلند بیان کند. این دو کاراکتر مختلف مادر در فیلم گیتا خیلی خوب در آمده است. ضمن اینکه من خودم بازشناسی گیتا که نسبت به خودش دارد و از یک آدمی که به دنبال مقصر بیرونی می گردد اما به درون خودش باز می گردد را خیلی دوست داشتم و برایم جذاب بود.

فیلمنامه اصلی آن چیزی نبود که شما در فیلم دیدید

این منتقد سینمایی به چگونگی تبدیل سیر درونی گیتا به سیر بیرونی اشاره کرد که مددی پاسخ داد: کار خیلی سختی بود. یکی از مواردی که در مرحله ساخت خیلی من را اذیت کرد فیلمنامه ای بود که نسخه پایانی آن این چیزی نبود که شما آن را دیدید بلکه فیلمنامه ای پُر از جزئیات بود و این لحظه ها خیلی در بالندگی مادر شدن گیتا کمک می کرد. اما ما موقع تولید به این نتیجه رسیدم که باید خیلی ریاضی وار حرکت کنیم تا به احساس فیلمنامه لطمه ای وارد نشود. به همین دلیل مجبور شدیم برخی از جزئیات را حذف کنیم تا تمام احساس فیلم به مخاطب منتقل شود. بنابراین آنچه که برای ما مهم بود بحث مادرانه گیتا بود و از سوی دیگر باید گیتا متوجه  ضعف هایش می شد و این اتفاق نمی افتد مگر با مرگ متین و مواجهه با نسترن.

فیلم فاقد اطلاعات لازم برای دیدار گیتا با نسترن است

عصر آزاد به مواجهه ی گیتا با نسترن اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد برای دیدار گیتا با نسترن، نیاز به نوعی کاشت اطلاعاتی از قبل برای تماشاگران بود که فیلم فاقد این اطلاعات است.

مددی اما در اینباره اظهار داشت: ما نمی خواستیم لحن آرام فیلم را با کاشت هایی از اطلاعات مربوط به مواجهه شدن دو مادر بهم بریزیم و سعی کردیم مواجهه شدن گیتا با نسترن صحنه پرالتهابی باشد. معتقدم مادر اصلی (نسترن) به نحوی گیتا را کامل می کند چرا که وجوهی در نسترن دیده می شود که درگیتا وجود ندارد. به همین دلیل است که نسترن مشتاق تر از گیتا برای دیدار با همدیگر هستند و این دو با جمع همدیگر کامل می شوند.

فضای سینمای ایران بی دلیل عصبی است

مجید شیخ انصاری تهیه کننده فیلم گیتا نیز در این برنامه با اشاره به نشانه های یک فیلم موفق گفت: متاسفانه قدری فضای سینمای ایران بی دلیل عصبی است و این در حالی است که فیلم یک پیشنهاد خام به تماشاگر است که راجع به موضوعی فکر کند تا گفتگویی بین تماشاگر و فیلمساز برقرار شود. بنابراین فیلمی موفق است که تماشاگرش این گفتگو را بپذیرد و به نظر می رسد که گیتا به این گفتگو دست پیدا کرده است. از سوی دیگر بر این باورم که فیلمی موفق است که احتمالات متنوعی را پیشنهاد کند و تنها از یک وجه، قابل برداشت نباشد.

تهیه کننده فیلم گیتا با بیان اینکه خوانش های  مختلف فیلم مایه خوشبختی است اظهار داشت: فیلم وقت تماشاگر را به هدر نداده است و تماشاگر از این وقت راضی است.

برای بازی مریلا زارعی ۵ ماه منتظر ماندیم

وی در مورد انتخاب بازیگران فیلم هم تصریح کرد: مگر ما چند بازیگر برای ایفای نقش های مختلف به لحاظ سنی در اختیار داریم؟ ما در عالم واقع، دستمان برای انتخاب بازیگران بسته است به این دلیل که یا بازیگران مناسب نقش و سن مورد نظر فیلمنامه نداریم یا وقت شان به دلیل درگیر بودن در فیلم های دیگر، با ما هماهنگ نیست. به عنوان مثال، ما برای بازی خانم مریلا زارعی در این فیلم، ۵ ماه صبر کردیم تا وقتش آزاد شود. اما معتقدم تمام بازیگران این فیلم، بهترین بازی خودشان را ارائه دادند.

فضای اکران در ایران برنده ای ندارد

شیخ انصاری در مورد اکران فیلم با بیان اینکه فضای اکران ایران به هر دلیلی برنده ای ندارد گفت: ما تا کنون با یک ریتم ثابت فروش روبرو بوده ایم که افت نداشته است و این معنای خوبی دارد. ضمن اینکه گیتا از این نوع فیلم هایی است که معمولا دیربین است اما تماشاگر در طول زمان از دیدن فیلم راضی خواهد بود و من تصور می کنم اتفاقات خوبی برای فیلم در دراز مدت خواهد افتاد. هر چند که معمولا اقتصاد سینمای ایران محدود به دوره چهار هفته ای اکران و بعد از آن به ۱۰ هفته خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.