سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰

ناصر باکیده عنوان کرد؛

درهم‌تندیگی سینمای مستند با فیلم صنعتی/ تاثیر مثبت یک جشنواره بر حوزه سینما و صنعت

ناصر باکیده

سینماپرس: ناصر باکیده معتقد است مستند صنعتی یکی از گونه‌های خاص فیلمسازی است که با توجه به در هم تنیدگی سینمای مستند با فیلم‌های صنعتی و همچنین پیشینه و گستردگی موضوعات علمی و صنعتی در کشور باید توجه جدی‌تری به آن شود.

به گزارش سینماپرس، ناصر باکیده با اشاره به ساخت آثار شاخص مستندهای صنعتی که در ادوار گذشته شکل گرفته است، درباره اهمیت این حوزه فیلمسازی در تاریخ سینمای مستند ایران عنوان کرد: من احساس می‌کنم که بخش قابل توجهی از تاریخ معاصر سینمای مستند ایران به شدت با فیلم‌های صنعتی گره خورده است.

وی ادامه داد: اگر نیم نگاهی به دهه‌های اخیر داشته باشیم خواهیم دید تولید فیلم‌های صنعتی با آثار مستندسازان برتر کشور به ویژه در صنعت نفت ایران آغاز و همچنان ادامه دارد. لذا با این پیشینه و گستردگی موضوعات علمی و صنعتی می‌توان گفت مستند صنعتی گونه خاصی از فیلمسازی است که باید توجه جدی‌تر به آن شود.

این مدیر سینمایی با بیان تاثیرگذاری و متنوع بودن مستند صنعتی در رابطه با سازماندهی تولید این آثار اظهار کرد: قطعا بحث حوزه صنعت با آثار مستند طی چند دهه گذشته پیوند بسیاری نزدیکی داشته است. من امیدوارم تعاملی میان اهالی حوزه صنعت و سینما شکل بگیرد تا بتوان کارهای شاخصی را در این زمینه و این گونه ارائه کرد.

باکیده همچنین درباره نگاه سفارشی در ساخت آثار مستند صنعتی تائید کرد: از آن‌جایی که تولیدکنندگان کالاهای صنعتی ترجیح می‌دهند کالاها و دستاوردهایشان را به شکل مستقیم و تبلیغی ارائه شود، به همین دلیل ما نمی‌توانیم معرفی کالاها در قالب آنونس یا تیزرهای تبلیغاتی را از این گونه مستثنی کنیم.

وی افزود: طبیعتا حوزه صنعت ترجیح می‌دهد فعالیت‌های خودش را در حوزه تصویری و فیلمسازی نشان دهد برای همین من منافاتی بین نگاه خود فیلمساز و خواست سفارش دهنده نمی‌بینم؛ چون احساس می‌کنم همه این‌ها می‌توانند کنار هم قرار بگیرند و در فضاهای خاص خودشان طرح شوند.

این مدیر سینمایی برای بالا بردن کیفیت آثار فیلمسازان در این حوزه یادآور شد: هنرمندان باید تلاش کنند تا در این زمینه با خلق آثار شاخص بتوانند فضای جدیدی را پیش روی اهالی حوزه صنعت بگذارند؛ چنانچه تولید آثار شاخص و خلاقانه در این حوزه داشته باشیم قطعا حوزه صنعت هم رغبت جدی تر نشان خواهند داد. چرا که همواره این نگاه نافذ و خلاقانه است که موجب تاثیرگذاری مثبت بر مخاطب که همان مصرف کننده در حوزه صنعت تلقی می شود خواهد بود.

وی در ادامه با تاکید بر نکات مثبت جشنواره فیلم‌های صنعتی درباره تاثیر این جشنواره بر حوزه سینما و صنعت اظهار کرد: وقتی روند چندساله جشنواره فیلم‌های صنعتی و فناوری را دنبال می‌کنم می‌بینم که این جشنواره در حال تلاش است تا با قرار دادن و ایجاد تعامل سه حوزه؛ یعنی سینما، صنعت و دانشگاه آنها را به نقاط مشترکی برساند. این یک گام موثر و مهم است که در عین حال نیز به زمان، برنامه ریزی و تداوم نیاز دارد.

باکیده همچنین ادامه داد: از سوی دیگر در راستا این تداوم به نظر می رسد این جشنواره در تلاش است تا خود را به محل ارزیابی جدی تری در حوزه صنعت و سینما بدل نماید. بر همین اساس امیدوارم که طی این روند، جشنواره بتواند بستری فراهم نماید تا جریان حمایت از تولیدات بعدی فیلمسازان از طریق پیوند با حوزه صنعت و دانشگاه نیز ایجاد شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.