چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

تدبیر یا بی تدبیری در جوان گرایی/۵

حسن پور: شاه نشینان به واسطه رانت ها و روابط شان جوانان را وارد سینما می کنند/ سینمای ایران زیادی شلوغ شده است

سیروس حسن پور کارگردان سینما

سینماپرس: سیروس حسن پور کارگردان سینما در پی صدور بی رویه پروانه ساخت برای برخی فیلمسازان جوان توسط سازمان سینمایی که طی ۱۸ ماه به ۱۰۵ مجوز می رسد گفت: متأسفانه سینمای کشور ما دست عده ای افراد خاص است و شاه نشینان به واسطه رانت ها و روابط شان جوانان را وارد سینما می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این افراد هر جوانی را وارد سینما نمی کنند و قطعاً کسانی را می آورند که بتوانند اهداف آن ها را در سینما پیاده سازی کنند؛ بنده معتقدم تا شاهرگ روابط و باندبازی در سینمای ایران خشک نشود ما نه تنها در زمینه ورود بی وریه و بدون ضابطه و قاعده مند نیروهای جوان نمی توانیم به نتیجه درستی بریزیم بلکه در سایر زمینه های دیگر نیز با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: امروزه سینمای کشور مشکلات بسیار زیادی دارد و ما در تمامی زمینه ها از تولید تا اکران فیلم های سینمایی دچار مشکل هستیم و تمامی این اتفاقات را همان بالادستی ها و شاه نشین ها صورت می دهند؛ قطعاً نیاز است تا افراد دغدغه مند و نهادهای ناظر یک کالبدشکافی اساسی در سینمای ایران انجام دهند تا به سر منشأ مشکلات و معضلات دست پیدا کنند و ریشه فساد را در سینما بخشکانند.

حسن پور تأکید کرد: در حال حاضر بسیاری از فیلمسازان قدیمی و پیشکسوت سینما بیکار هستند و بسیاری دیگر هم سال ها است فیلم های شان پشت در اکران مانده است و تنها دلیل این اتفاق آن است که ما از رانت برخوردار نیستیم و دست مان در دست بالادستی ها نیست!

کارگردان فیلم سینمایی «تصمیم کبری» تصریح کرد: شاید یکی از دلایل این کار غیر اصولی مدیران این باشد که لابی و گفتگو و درخواست تولید فیلم های سفارشی به فیلمسازان جوان، راحت تر از سینماگران قدیمی و کارکشته است و به همین دلیل هم مدیران سینمایی این چنین اصرار برای حضور نیروهای جوان و خانه نشین شدن نیروهای پیشکسوت دارند!

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: البته بنده باید تأکید کنم که با ورود نیروهای جوان به سینما مخالف نیستم؛ سینما در هر جای دنیا نیاز به حضور نسل های جدید دارد و این مسیری است که ما هم در زمانی آن را طی کرده ایم اما این حضور نیروهای جوان باید با ساز و کار درستی همراه باشد و اینکه به صورت باری به هر جهت هر فیلمساز علاقمندی بتواند وارد سینما شود کار درستی نیست و ورود نیروهای جوان به سینما باید بسیار سخت گیرانه تر از این باشد!

حسن پور در خاتمه این گفتگو افزود: سینمای ایران زیادی شلوغ شده است!؛ مگر بضاعت سینمای ما سالانه تولید چند فیلم سینمایی است که تا این حد نیروهای متعدد را وارد سینما می کنیم؟ قطعاً باید یک تناسب درستی در سینمای ایران وجود داشته باشد و مثلاً سالانه ۱۰ درصد از بضاعت تولید سینما به نیروهای جوان اختصاص پیدا کند در غیر این صورت بحران غریبی در سینمای کشور به وجود خواهد آمد و بیکاری هنرمندان به رقم بسیار بالاتری خواهد رسید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.