یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

تدبیر یا بی تدبیری در جوان گرایی/۷

طریقت: پشت پرده جوانگرایی در سینما مسائل پنهان زیادی نهفته است/ سینماگران پیشکسوت مان به دلیل غم نان در حال مسافرکشی هستند!

نادر طریقت

سینماپرس: نادر طریقت کارگردان سینما در پی صدور بی رویه پروانه ساخت برای برخی فیلمسازان جوان توسط سازمان سینمایی که طی ۱۸ ماه به ۱۰۵ مجوز می رسد با انتقاد از این عملکرد مدیران سینمایی گفت: پشت پرده جوانگرایی در سینما مسائل پنهان زیادی نهفته است که یکی از مهمترین آن ها تفکرات جدیدی است که می خواهند وارد سینما کنند و دومین نکته هم سرمایه های کلانی است که برای ترویج این تفکرات در نظر می گیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاطره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه مسئولان سینمایی از ورود جوانان به سینما حمایت می کنند چرا که با تفکرات فیلمسازان قدیمی و باتجربه همسو نیستند و می خواهند تفکرات جدیدی را توسط نسل جدید فیلمسازی به سینمای ایران تزریق کنند.

وی ادامه داد: سوألی که من دارم این است که چطور برای فیلمسازان قدیمی و پیشکسوت که اعتبار سینمای ایران هستند و سال های عمر و جوانی شان را برای رشد و اعتلای هنر این کشور صرف کرده اند هیچ جایی برای کار نیست و بخشی از بودجه های هنگفت که در حال حیف و میل شدن است در اختیار آن ها قرار نمی گیرد اما جوانان به راحتی می توانند با چشمداشت به جشنواره های جهانی و در راستای همسویی با اهداف آن ها مبادرت به ساخت فیلم کنند؟

طریقت خاطرنشان کرد: این سیاست جدید سازمان سینمایی به هیچ عنوان نه تنها نفعی برای سینمای ایران در پی ندارد بلکه به شدت آسیب زننده است و در درازمدت تبعات منفی خود را بروز می دهد؛ بنده نمی دانم سازمان سینمایی اساساً با کدام بن مایه عقلی و نظری و چه رویکردی، فیلمسازان جوان را وارد سینما می کند؟

این فیلمساز سپس با بیان اینکه ورود به سینمای حرفه ای در تمامی کشورهای جهان دشوار است و نیاز به عقلانیت، تربیت اصولی و آموزش های صحیح دارد اظهار داشت: متاسفانه ورود فیلمسازان جوان در حالی صورت می گیرد که نحوه آموزش و تربین صحیحی برای آن ها فراهم نیست و سواد و دانش کافی در بسیاری از این افراد وجود ندارد و تنها داشتن روابط و زد و بند است که آن ها را وارد سینما می کند.

کارگردان فیلم ویدیویی «بوی پول» تصریح کرد: اساس فرهنگ و هنر در کشور ما بر پایه عدالت نیست و تا زمانی که عدالت فرهنگی در کشور ما پیاده سازی نشود وضعیت به همین منوال خواهد بود. در زمانه ای در کشور ما ضوابط جاری بود اما امروزه روابط جای آن را گرفته است و این امر به هیچ عنوان درخور شأن کشور ما نیست.

طریقت در ادامه این گفتگو ابراز داشت:  شرم بر ما که سینماگران پیشکسوت مان به دلیل غم نان در حال مسافرکشی هستند و مدیران سینمایی اصلاً آن ها را نمی بینند و یا اگر می بینند به راحتی از کنار آن ها عبور می کنند و با شعارهایی همچون جوانگرایی سعی دارند عده ای را با خود همراه و همدل سازند!؛ این رویه ای که مدیران سینمایی در پیش گرفته اند نیازمند یک بازنگری جدی و اساسی است و آن ها باید شرایطی را به وجود آورند که همه فیلمسازان از همه نسل ها و تفکرات و جریان ها بتوانند به راحتی در سینمای کشور کار کنند و ادامه حیات بدهند.

وی تأکید کرد: ذکر این نکته را ضروری می دانم که کشف استعدادهای جوان جزو نیازهای اصلی و ضروریات تمامی کشورها در تمامی حوزه ها است اما اینکه ما تنها بخواهیم به جوانان بیندیشیم و سایرین را به طور مطلق نادیده بگیریم اصلاً کار شایسته ای نیست و نیازمند برخورد جدی دستگاه های ناظر بر عملکرد مدیران فرهنگی دولت را دارد.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سال ها قبل و در زمان ورود نسل ما به جرگه کارگردانان حرفه ای شرایط بسیار سختی در سینما وجود داشت و هر کسی به راحتی و با ساخت چند فیلم کوتاه و یا گرفتن چند جایزه داخلی و خارجی نمی توانست در سینمای حرفه ای فعالیت کند و ما امروزه نیازمند آن هستیم تا دوباره شرایط سخت گیرانه ای برای ورود فیلمسازان جوان به سینما حاکم شود تا حداقل از منظر کیفی بتوانیم آثار خود را ارتقا دهیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.