چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱

کدخدایی: بادیگارد ندارم اما فیلم «بادیگارد» را دیده‌ام

فارس: عباسعلی کدخدایی در گفتگوی متفاوتی که با سیدعلی ضیاء داشت، درباره تماشای «یتیم خانه ایران» در سینما، میزان حقوق و اینکه بادیگارد ندارد اما فیلم «بادیگارد» را دیده است سخن گفت.

 سیدعلی ضیاء مجری برنامه صبحگاهی شبکه یک سیما، در پنجاه و دومین روز از اجرای «فرمول یک» در چهارشنبه ۲۹ دی میزبان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بود.

 کدخدایی: بادیگارد ندارم اما فیلم «بادیگارد» را دیده‌ام/ زندگی با پراید راحت تر است

زندگی با پراید راحت تر است

شما واقعا پراید سوار می شوید؟ این اولین سوال ضیاء بود که کدخدایی در پاسخ به آن گفت: بله. ماشین اصلی ام پراید است، در شهر با پراید رفت و آمد می کنم. البته باید یک پراید دیگر بخرم چون عمر این به سر آمده است. بچه هایم هم از همین ماشین استفاده می کنند و به نظرم برای رفت و آمد در سطح شهر مناسب است.

وی افزود: ما باید از تولید داخل حمایت کنیم و محصول ایرانی بخریم، پراید ماشین راحتی است، البته تبلیغ نشود!

کدخدایی درباره تحصیل در انگلیس توضیح داد: سال ۷۰ به انگلستان اعزام شدم، کشورهای مختلفی بود که وزارت علوم برای ادامه تحصیل آنها را معرفی و ما را هدایت می کرد. ما فارغ التحصیلان زیادی از فرانسه و امریکا داریم. شما هرجا که بتوانید علم را یاد بگیرید خوب است. مهم این است که اگر علمی را یاد گرفتید در خدمت کشور و مردم باشید.

سختی های زندگی در انگلستان

سخنگوی شورای نگهبان درباره دشواری های این حضور بیان کرد: ما خانواده مسلمانی بودیم، بچه ها آنجا رشد کردند، پذیرش فرهنگ آنها و پذیرش از سوی آنها گاه دشوار بود. گاهی باعث می شد بچه ها را اذیت کنند. بنابراین تلاش می کردیم با دوستان ایرانی جمعی داشته باشیم که با برگزاری مراسم های ملی و مذهبی خودمان را حفظ کنیم.

پسر دبیرستانی ام می گفت به برنامه شما نیایم

وی درباره رابطه با فرزندان و تفاوت دیدگاه هایشان گفت: دو پسر دارم که با هم بحث های سیاسی و اجتماعی داریم. سلیقه های پسرانم با هم فرق می کند اما آنها عقایدی، مخالف با من ندارند. البته در چند روز گذشته که بحث بود من خدمت شما برسم، پسرم می گفت در این برنامه شرکت نکن و فضای آن متفاوت است. من علی رغم مخالفت فرزند دومم که پسری دبیرستانی است، به برنامه شما آمدم.

«یتیم خانه ایران» آخرین فیلمی که در سینما دیدم

کدخدایی یادآور شد: با هم خرید می رویم. اما سینما کمتر. فیلمهایی که در سینما دیده ام خیلی کم است. آخرین فیلمی که رفتم «یتیمخانه ایران» بود که با اصرار پسرهایم رفتم. از نظر مفهومی فیلم خوبی بود. بُعد هنری اش را من تخصص ندارم که بگویم. بیشتر فیلمهای اجتماعی که مفهومی در پی خود دارند برایم ارزشمند هستند.

علاقه به کتابهای شعر، داستان، مذهبی و خاطرات جنگ

سخنگوی شورای نگهبان درباره علاقه اش به کتاب گفت: کتابهای تخصصی خودم را زیاد می خوانم. با دانشجو سروکار دارم و باید مطالب آنها را مطرح کنم. حجم زیادی از کتابهایی که می خوانم تخصصی است. البته به شعر و داستان هم علاقه دارم. هر شب چند کتاب بالای سرم هست و به آثار مذهبی و کتابهای خاطرات جنگ علاقمندم.

شورای نگهبان ترکیبی از مسن ترها و جوانان است

وی در پاسخ به اینکه آیا چرا ترکیب اعضای شورای نگهبان، اکثرا مسن هستند، اظهار کرد: ترکیب متفاوتی را در شورا شاهد هستیم. بیشترین سن ۹۰  سال است و پایین ترین سن ۵۰  است.  خود من وقتی به شورا آمدم ۴۰ ساله بودم. همکاران دیگری بود که در سنین ۳۰ به بالا وارد شورا شدند. با این حال ما از جوانان نیز برای شورا کمک می گیریم. همه دوستان ما از جوانان هستند، مثلا از دوستان تحصیل کرده حقوق بهره می بریم. در قم مجمع مشورتی فقهی داریم که از جوانان هستند و…

رابطه نزدیک با آیت الله جنتی لطف خداست

کدخدایی در این باره که می گویند رابطه نزدیکی با آیت الله جنتی دارد، تصریح کرد: من از قدیم با ایشان آشنا بودم. ارتباط کاری ام از سال ۸۰ بود که وارد شورای نگهبان شدم و رابطه ای که شما می گویید لطف خدا است. اما پارتی بازی نداشتیم.

بین ۶ تا ۷ میلیون تومان حقوق می گیرم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه آیا می تواند میزان حقوق خود را اعلام کند، گفت: مسئله ای نیست و بارها هم گفتم. حقوق های ما بین ۶ تا ۷ میلیون تومانی است که مصوب دولت و قوانین و مقررات است. البته حقوق اصلی من از دانشگاه است و شورا هم کارانه ای پرداخت می کند.

وی یادآور شد: اصولا ما چون نسل انقلاب هستیم، برای کار و استخدام و حقوق جذب سازمانها نشده ایم، ما را به این طرف آورده اند، هیچوقت فیشمان را نگاه نمی کنیم که چقدر ریخته اند و اگر نریزند هم متوجه نمی شویم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال ضیاء که چرا اینقدر همه رد صلاحیت می شوند، به شوخی گفت: شما مگر ثبت نام کرده اید!؟

کدخدایی ادامه داد: اینطور نیست. مکانیزم های نظارتی در دنیا هست و همه نظام های سیاسی آن را دارند. همواره مراجع قضایی نظر می دهند. در فرانسه شورای قانون اساسی است که نظر می دهند و افراد از دل احزاب بیرون می آیند. اما در ایران طبیعتا به این دلیل که قوانین و مقررات جامع نیست، هرکسی دوست دارد ثبت نام می کند و ما زمانی با ثبت نام های حداکثری روبرو بودیم. شما اگر آمار کشورهای مختلف را داشته باشید که ثبت نامشان چقدر است، به تفاوت عجیبی می رسید.

ثبت نام ۱۲ هزار نفر برای ۳۰۰ کرسی مجلس!

دبیر شورای نگهبان افزود: در کشور ما ۳۰۰ نفر نمایندگان مجلس را داریم اما دور گذشته ۱۲ هزار نفر برای انتخابات ثبت نام کردند! اگر همه تایید شوند شما چطور می توانید انتخاب کنید! در بحث انتخابات ریاست جمهوری که یک نفر برگزیده می شود، در دوره گذشته ببیش از ۱۱۰۰ نفر ثبت نام کردند! اما در فرانسه هم که انتخابات دارند مجموع کاندیداها کمتر از ۲۰ نفر هستند. ما قوانین جامعی در این جهت نداریم و منعی برای ثبت نام ایجاد نشده، بنابراین افراد ثبت نام می کنند، تعدادی هم صلاحیت تایید نمی شود. ما هم متاسفیم و خیلی خوشحال نیستیم که صلاحیت تایید نمی شود. اما خوشحالیم که قانون مواضعی دارد که باید با آنها تطبیق داده شود.

اگر قرار باشد خانم ها هم بتوانند رییس جمهور شوند اعلام می کنیم

ضیاء در ادامه به کانال تلگرامی کدخدایی اشاره کرد که دو هزار نفر عضو دارد و درباره هشتک رجل سیاسی و اینکه آیا خانم ها هم می توانند برای ریاست جمهوری کاندید شوند، پرسید. کدخدایی در این زمینه توضیح داد: زمانی که قانون اساسی تدوین می شد اختلاف نظر بود اما قرار شد از کلمه رجال استفاده شود. نظر مشهور این بود که خانم ها می توانند حضور داشته باشند، اما تا به حال فرصتی برای خانم ها نبوده است و صلاحیتشان تایید نشده است. اخیرا از سوی مقام معظم رهبری سیاست های کلی انتخابات که اتخاذ شد ایشان تاکید کردند رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن تبیین شود. این موضوع در دست بررسی است و اگر شورای نگهبان به نتیجه جدیدی برسد قطعا اعلام می کند. البته ثبت نام که در دوره های گذشته هم منعی نداشته است و خانم ها هم می توانند شرکت کنند.

برای رد صلاحیت آیت الله هاشمی رأی همه اعضا ملاک بود

کدخدایی در پاسخ به دیگر سوال ضیاء درباره گفتگوهایی که پس از درگذشت آیت الله هاشمی با یاران او داشته و همه درباره دلیل ردصلاحیت هاشمی سوال داشته اند، اظهار کرد: فوت مرحوم جناب هاشمی را تسلیت عرض میکنم. بحث شورای نگهبان بحث شخصی نیست بلکه بحث معیارهایی است که در قوانین و مقررات داریم و باید با تجمیع نظرات اعضا اعلام شود. تک تک اعضا باید رای بدهند. اگر آقای ضیا شرکت کنند اگر من رای ندادم به دلیل ذهنیت من است اما تعیین کننده نهایی، رای همه اعضا است. برای هر موضوع یا تصمیمی که می خواهد اتخاذ شود جمع کارشناسی تعیین کننده است. آیت الله هاشمی شناخته شده بود و هرکسی بر اساس شناختی که داشت رای داد. متاسفانه ایشان رای کافی را نیاوردند، طبیعتا نمی توان این موضوع را شناسایی کرد و از سر حب و بغض نبوده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا سخنگو بودن کار سختی است، گفت: من زمانی گاهی ۲۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه پشت تریبون هستم و انگار این دقایق به اندازه چند روز است که آدم کارگری کرده باشد. طبیعتا فکر می کنم اصل اول این است که آدم صادق باشد و با دوستان رسانه، مردم و خبرنگارها با صداقت رفتار کند و واقعیت ها را بگوید. مردم خوب ما رصد و قضاوت می کنند.

بادیگارد ندارم اما فیلم «بادیگارد» را دیده ام!

کدخدایی با بیان اینکه من آزاد و همیشه بین مردم هستم و خرید و کارهایم را خودم انجام می دهم، در پاسخ به این سوال ضیاء که آیا بادیگارد هم دارید، اظهار کرد: من بادیگارد ندارم اما فیلم «بادیگارد» را دیده ام. وقتی در جامعه هستم مردم سوال می کنند و نظر می دهند و پاسخ دادن به سوالاتشان اگر صداقت باشد کار سختی نیست. صادقانه صحبت کردن کار سختی نیست.

وی درباره سخت ترین تصمیم در شورای نگهبان گفت: سوال سختی است. هرجایی که صلاحیت افراد تایید نمی شود، جزو سخت ترین تصمیم های ما است.

سخنگوی شورای نگهبان در زمینه فعالیت در روزهای انتخابات بیان کرد: از دو سه روز قبل هر انتخابات تا یکی دو روز بعد ما مدام مشغول کار هستیم و گذشت شب و روز را متوجه نمی شویم. حتی نمی توانم تماس تلفنی با خانواده داشته باشم. در دوره های قبل مخصوصا انتخابات مجلس که گستردگی زیادی دارد، نه تنها من بلکه بخش عمده ای از کارکنان و اعضای شورای نگهبان شبانه روز درگیر هستیم.

وضعیت دانشجوی ترک تحصیل کرده به گریه ام انداخت

کدخدایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اختلاف سلیقه همیشه در شورا هست اما بعد از جلسه همه دوست و با هم هستیم، در زمینه مهم ترین نگرانی اش گفت: ما امیدوار به پیشرفت و توسعه کشور هستیم. بحث جوانان مهم ترین نگرانی من است، چون خودم با قشر دانشجو خیلی سرو کار دارم. هدایت جوانان ما در برخی جاها رها شده است و جوانان ما باید به آینده کشور امیدوار باشند. بعضی وقت ها برخورد با دانشجوهایی که مراجعه می کنند خیلی دشوار است. خانمی که در مقطع دکتری، تحصیل را ترک کرده بود، پیش من آمده بود و می گفت در شرکتی کار میکند و ماهی ۴۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد و من گریه ام گرفت.

روی سنگ قبرم بنویسند: خسی در میقات

وی در پاسخ به اینکه آیا به مرگ فکر می کند و دوست دارد روی سنگ قبرش چه بنویسند، اظهار کرد: زیاد به مرگ فکر می کنم. ترجیح بدهم سنگ قبر نداشته باشم و گمنام باشم. اما اگر سنگی داشتم عبارت "خسی در میقات” مناسب است.

اگر حقوقدان نمی شدید چه کاره می شدید؟ کدخدایی این سوال ضیا را اینطور پاسخ داد: معلم می شدم. من شغل آینده ام را در کودکی هم معلم و سرباز معرفی کرده بودم.

چهره محبوبتان در سیاست کیست؟ کدخدایی تاکید کرد: ما در دوره حضرت امام (ره) هیچکسی را بهتر از ایشان ترجیح نمی دادیم و قطعا اکنون هم جانشین ایشان بهترین هستند.

مگر جرئت داریم به حرف خانم گوش ندهیم؟

وی همچنین در این گفتگو به اینکه لباسهایش را با همکاری خانم و بچه ها تهیه می کند اشاره کرد و در پاسخ به اینکه کماکان به حرف خانمتان گوش می دهید، به شوخی گفت: بله، غیر از این جرئت نداریم! به هر حال این احترام به خانم ها است.

«فرمول یک» شنبه تا چهارشنبه ها هر روز ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۱۰ با تهیه کنندگی افشین حسین خانی و با خوانندگی تیتراژ حامد همایون روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.