شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳

دردسرهای ناتمام جشنواره‌ای که هنوز شروع نشده

هیئت انتخاب دردسرساز، سایت معیوب فروش بلیت و وزیری که پنبه جشنواره را می‌زند!

آرم فجر35

سینماپرس: در فاصله کوتاه باقیمانده تا آغاز سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر حواشی گسترده‌ای گریبانگیر این رویداد فرهنگی شده است، حواشی که به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز گسترده‌تر شود!

حواشی جشنواره فیلم فجر، امسال زودتر از موعد مقرر و در فاصله چند روز تا آغاز این رویداد فرهنگی شروع شد تا محمد حیدری در دومین حضور خود به عنوان دبیر بزرگترین جشنواره سینمایی کشور با چالش‌هایی جدید و تا حدودی غیر منتظره روبرو شود.

امپراطور جهنم آغازگر حواشی جشنواره سی‌وپنجم
اولین حاشیه جشنواره امسال، مربوط به اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه این دوره از جشنواره بود. جایی که هیئت انتخاب جشنواره با بی‌توجهی به ارزش‌های محتوایی و فنی فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» سیاسی ترین فیلم امسال سینمای ایران را به بخش مسابقه راه نداد تا مهم‌ترین ساخته سینمای ایران در ارتباط با ماهیت گروهک‌های تروریستی حاضر در منطقه و تفکرات تکفیری حامی آن‌ها، فرصت رقابت با سایر آثار حاضر در این دوره را از دست دهد. اتفاقی که با واکنش‌های مختلفی روبرو شد و فردا نیز پیش از این در گزارش مفصل به آن پرداخت.
هیئت انتخاب دردسرساز، سایت گمنام فروش بلیت و وزیری که پنبه آزادی عمل هیئت انتخاب جشنواره را می‌زند!
هیئت انتخاب دردسرساز!
اما حواشی جشنواره امسال بازهم در ادامه باز هم با نام اعضای هیئت انتخاب این دوره از جشنواره گره خورد تا در روزهایی که همه خود را برای نشست خبری دبیر جشنواره آماده می‌کردند، عماد افروغ یکی از اعضای هیئت انتخاب این دوره با حضور در برنامه 35 فهرست اولیه آثاری که اعضای هیئت انتخاب به دبیر جشنواره پیشنهاد کردند را اعلام کند و عدم تطابق این فهرست با لیست نهایی اعلام شده از سوی دبیرخانه، موج جدیدی از واکنش‌ها در پی داشت.
عماد افروغ در این برنامه در لیست خود از دو فیلم «کارواجار» با نام جدید «یه‌وا» و فیلم «کارت پرواز» نام برد و گفت که این دو اثر در فهرست اعلام شده به دبیر جشنواره فجر بوده است و  بر اساس تصمیمی خارج از این هیات حذف شده‌اند.
هیئت انتخاب دردسرساز، سایت گمنام فروش بلیت و وزیری که پنبه آزادی عمل هیئت انتخاب جشنواره را می‌زند!
وقتی وزیر پنبه آزادی عمل هیئت انتخاب فجر را زد!
تنها ساعاتی پس از انتشار این گفت‌وگوی تصویری و واکنش‌های صورت گرفته در فضای مجازی نسبت به این موضوع، سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد در دیدار با برخی از مراجع معظم تقلید صحبت‌هایی را مطرح کرد که زمینه‌ساز ایجاد حواشی جدیدی برای جشنواره فجر شد.
صالحی در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی، در ارتباط با آثار جشنواره فجر سال جاری گفت: امسال سعی شد که از فیلم‌های ارزشی و انقلابی که ساخته جوانان متدین بود در جشنواره فجر حمایت شود و رنگ و بوی انقلابی این جشنواره حفظ شود؛ در همین ارتباط اجازه ندادیم ۱۰ فیلمی که مضمون نامناسب و ضد ارزشی و فمنیستی داشتند به جشنواره راه یابند.
ایوبی سخنان رئیسش را تکذیب کرد
در پی انعکاس این مطلب در رسانه‌ها و البته اظهارنظرهای تندی که از سوی برخی از سینماگران و اهالی رسانه در ارتباط با این صحبت وزیر که درواقع نشان‌دهنده عدم آزادی اعضای هیئت انتخاب این دوره از جشنواره فجر در انتخاب آثار بود، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی گفت: بنده در تمام دیدارهای دیروز و تا ظهر امروز آقای وزیر با علما و مراجع حضور داشتم هیچ سخنی از ایشان مبنی بر کوچکترین دخالت در داوری هیات انتخاب فیلم فجر از ایشان نشنیدم.
ایوبی که پیش از این در جریان ماجراهای پیش آمده درباره حذف فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» سعی کرده بود تا مسئولیت همه چیز را به گردن هیئت انتخاب جشنواره بیندازد، این‌بار سعی کرد از این هیئت حمایت کند افزود: وزیر محترم فرهنگ به شدت پایبند به ضوابط هستند و اجازه چنین مداخلاتی را به هیچ کس نمی‌دهند. شیوه مدیریت ایشان احترام صد درصد به نظر کارشناسی است. در هرصورت اعضای هیات انتخاب که از شخصیت‌های برجسته‌اند خود بهترین گواه هستند بر اینکه چنین شبه افکنی‌هایی بی‌پایه و بی‌اساس است. (متن کامل تر در اینجا)
بازی ادامه داره...
سخنان مطرح شده از سوی وزیر و بعد از آن تکذیبیه معاونش، پایانی بر بازی اعلام اخبار توسط چهره‌های رسمی و سپس تکذیب آن توسط یک چهره رسمی دیگر نبود، تا این بار محمد حیدری دبیر جشنواره وارد گو شود و سخنان عضو هیئت انتخاب جشنواره را با یک تکذیبیه عجیب و غریب رد کند.
حیدری دبیر در گفت‌گو با ایسنا در ارتباط با ادعاهای مطرح شده از سوی افروغ گفت: این دو فیلم (کارواجار و کارت پرواز) در بخش چشم‌انداز (غیررقابتی) انتخاب شده بودند اما تهیه‌کنندگانشان از حضور در این بخش، انصراف دادند.
البته حیدری که مشخص بود هنوز توجیهی قانع‌کننده‌ای برای این اتفاق پیدا نکرده است، ارائه توضیحات تکمیلی در ارتباط با این موضوع را به نشست خبری مطبوعاتی جشنواره موکول کرد. 
هیئت انتخاب دردسرساز، سایت گمنام فروش بلیت و وزیری که پنبه آزادی عمل هیئت انتخاب جشنواره را می‌زند!
درخواست برای ارائه جوابیه مستند دبیرجشنواره
سخنان حیدری در ارتباط با این دو فیلم، عامل محرکی شد تا این آتش یک بار دیگر شعله‌ور شود و مهدی رحمانی کارگردان فیلم «کارت پرواز» با نگارش نامه‌ای به دبیر جشنواره اعلام دلایل رسمی حذف فیلمش را از بخش مسابقه جشنواره امسال جویا شود.
او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در ارتباط با این موضوع گفت: «من در نامه‌ای رسمی به محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر خواسته‌ام که این موضوع را بررسی کرده و جوابی مستند و شفاف به ما بدهند که چطور وقتی هیات انتخاب این فیلم را برای بخش مسابقه انتخاب کرده بود ولی در لیست اعلام شده از سوی دبیر و روابط عمومی جشنواره اسم آن وجود ندارد.»
هیئت انتخاب دردسرساز، سایت گمنام فروش بلیت و وزیری که پنبه آزادی عمل هیئت انتخاب جشنواره را می‌زند!
تکمیل‌ کلکسیون حواشی
شاید باور این موضوع سخت باشد که همه این اتفاقات در کمتر از 48 ساعت رخ داده است! ولی از آن سخت‌تر باور این موضوع است که درست در میان این درگیری‌ها و اظهار نظرات تند به یک باره سایت فروش اینترنتی بلیت‌های جشنواره فجر هم در اولین دقایق آغاز فروش از دسترس خارج شود تا کلکسیون بی‌نظمی‌های جشنواره سی‌وپنجم فجر تکمیل شود!
در حالی که طی چند سال گذشته بلیت فروشی اینترنتی جشنواره فجر از طریق سایت سینماتیکت صورت می‌گرفت و تقریبا مشکل خاصی هم در این زمینه وجود نداشت، به یک باره مدیران جشنواره در اقدامی دور از انتظار فروش بلیت‌های این دوره را به سامانه‌ای گمنام و تازه‌کار با نام «سینوگرام» که وابسته به بانک پاسارگاد است، واگذار کردند. سامانه‌ای که از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که به واسطه عدم برخورداری از یک سابقه مشخص و تجربه کافی در این زمینه، توانایی پاسخگویی با این حجم از متقاضی را نخواهد داشت و در عمل نیز همین موضوع به وقوع پیوست تا گروهی انبوهی از مخاطبان سینمای ایران که روز گذشته خود برای خرید بلیت‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر آماده کرده بودند، با مراجعه به سایت سینوگرام با پیغام‌های متعدد ارور روبرو شوند و پس از چند ساعت کلنجار رفتن با این سینما در نهایت دست‌خالی این سایت را ترک کنند.
جیب خالی، پُز عالی!
 مدیران این دوره از جشنواره فجر پیش از این در واکنش به انتقادات صورت گرفته درارتباط با کم‌تجربه بودن این سایت برای به عهده گرفتن این کار، به شکلی سرسختانه از این سامانه حمایت می‌کردند و حتی ادعاهایی از قول برخی از چهره‌های حاضر در دبیرخانه فجر منتشر شد که مدعی بودند این سامانه توانایی برگزاری الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری را هم دارد!
هر چند که سرنوشت هیچکدام از این حواشی هنوز به درستی مشخص نشده، ولی به نظر می‌رسد با توجه به وقوع سریالی این حوادث در در چند روز گذشته و همچنین اتفاقات پیش آمده پس از برگزاری نشست خبری دبیر جشنواره در دوره قبلی، نشست مطبوعاتی این دوره دبیر جشنواره که طی روزهای آینده برگزار می‌شود، تبدیل به یکی از چالشی‌ترین رویدادهای جشنواره امسال شود.
* فردا

نظرات

  • صادقی ۱۳۹۵/۱۱/۰۲ - ۱۶:۰۴
    1 0
    پول اورت در اختیارشون هست رفیق رفقاشون گذاشتن راس کار بازم اینهمه گرفتاری !؟ دولت تدبیرت این بود؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.