چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

علیمردانی: خوشحالم که «آباجان» را با محوریت زندگی مادران شهدا و در فضای ارزشی ساختم/ بخش هایی از این فیلم نوستالژی های دوران کودکی ام است

هاتف علیمردانی

سینماپرس: هاتف علیمردانی که با جدیدترین اثر سینمایی اش «آباجان» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: خوشحالم که «آباجان» را با محوریت زندگی مادران شهدا و در فضای ارزشی ساختم چرا که معتقدم پرداختن به دوران ۸ سال دفاع مقدس و جنگ جزو ضروریات سینما و جامعه ما است و هیچ گاه نباید به فراموشی سپرده شود.

کارگردان فیلم سینمایی «مردن به وقت شهریور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلمنامه هایی مانند «آباجان» که راجع به جنگ و زندگی مادران و همسران شهدا در دوران جنگ است و فضایی ارزشی دارد جزو آن دسته کارهایی است که مدیران سینمایی و رسانه ها باید از آن ها حمایت کنند؛ من این فیلم را با سرمایه گذاری شخصی ساختم و ریالی از نهاد و سازمانی بودجه دریافت نکردم چرا که معتقد بودم پس از سال ها فیلمسازی و حالا که پخته تر از گذشته شده ام باید به این فضا بپردازم و از این رو با ایمانی که به کارم داشتم تماماً با سرمایه خودم آن را به سرانجام رساندم.

وی ادامه داد: «آباجان» داستان مادری با بازی فاطمه معتمدآریا است که فرزندش در دوران ۸ سال دفاع مقدس مفقود الاثر شده؛ این مادر برخلاف تمامی افراد خانواده که معتقدند هرگز این مفقود الاثر باز نخواهد گشت با ایمان زیادی که به خداوند دارد معتقد است که فرزندش بازخواهد گشت و گمشده اش را پیدا خواهد کرد؛ این مادر نه تنها هرگز از اینکه فرزندش را به جنگ فرستاده پشیمان نمی شود بلکه احساس رضایت زیادی نیز از عمل خود و فرزندش دارد.

علیمردانی در پاسخ به این سوأل که با توجه به شباهت داستان فیلمش به «شیار ۱۴۳» آیا از این فیلم برای نگارش فیلمنامه اش وام گرفته است یا خیر اظهار داشت: قصه مادران شهدا در حال حاضر شبیه به یک ژانر در سینمای ایران شده است و قطعاً با توجه به میزان استقبال مخاطبان از این نوع آثار طی سال های آتی نیز ما شاهد تولید فیلم های زیادی در این زمینه خواهیم بود؛ «شیار ۱۴۳» قطعاً اولین فیلمی نبوده که در این زمینه ساخته شده و پیش از آن هم فیلم های زیادی مانند «بوسیدن روی ماه» و... نیز ساخته شده است.

این فیلمساز جوان تأکید کرد: «آباجان» به هیچ عنوان اثری تقلیدی نیست؛ بخش هایی از این فیلم نوستالژی های دوران کودکی ام است چرا که خود من در زمان کودکی ام در زنجان زندگی می کردم و جنگ را به خوبی لمس کردم و داستان های مشابهی مانند «آباجان» را در زندگی ام زیاد دیده ام.

کارگردان فیلم سینمایی «یک فراری از بگبو» خاطرنشان کرد: «آباجان» را ترک زبان ها و آذری ها به خوبی می شناسند؛ هرچند که شخصیتی که از «آباجان» در این فیلم می بینیم کاملاً توسط بنده به عنوان فیلمساز و فیلمنامه نویس خلق شده است اما قطعاً ما به ازاهای بیرونی و تاریخی زیادی از این شخصیت ها در جامعه و کشور ما وجود دارد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه امیدوارم برای «آباجان» در جشنواره اتفاقات خوبی رقم بخورد اظهار داشت: من این فیلم را با تمام دل و احساسم ساختم و معتقدم کمترین ادای دینی است که به مقام شامخ شهدای گرانقدر و مادران آن ها انجام داده ام و امیدوارم که از این پس نیز بتوانم در این زمینه فعالیت داشته باشم.

علیمردانی در خاتمه این گفتگو افزود: تمامی عوامل «آباجان» برای به ثمر نشستن این فیلم زحمات زیادی کشیدند و خوشبختانه با داشتن تیمی منسجم و خوب ما هیچ مشکلی در زمان تولید این فیلم نداشتیم و از این رو من از یکایک همکارانم که مرا برای ساخت این فیلم یاری دادند تشکر می کنم.

گفتنی است؛ هاتف علیمردانی کارگردان سینما در حالی امسال با «آباجان» در بخش مسابقه حضور دارد که پیش از این هم با ساخته های قبلی اش از جمله «به خاطر پونه»، «مردن به وقت شهریور»، «کوچه بی نام» و «هفت ماهگی» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و از این موضوع رکوردار است.

عوامل اصلی این اثر سینمایی عبارتند از: نویسنده و کارگردان: هاتف علیمردانی، مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان، تدوین: امیر ادیب پرور، طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری، طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی، صدابردار: محمود خرسند، آهنگساز: افشین عزیزی، طراح جلوه های ویژه: محمد لطفعلی، منشی صحنه: نسیم سید علیخانی، عکاس: علی نیک رفتار، مشاور رسانه ای: آریان امیرخان و تهیه کننده: هاتف علیمردانی. بازیگران: فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، شبنم مقدمی، محمود نظرعلیان، فریبا متخصص، ماهان نصیری ندا، محمدرضا غفاری و...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.