سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷

ایده‌های پوستر جشنواره برلین، ونیز و کن و اوج خلاقیت جشنواره فجر

رونمایی از پوستر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر

تماشاگران‌امروز: از پوستر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر هم رونمایی شد. دومین جشنواره ای که برگزاری آن بر عهده محمد حیدری است و برای آیین رونمایی اش او روبروی خبرنگاران نشست و کلی سخن گفت، در طراحی پوستر سعی شده است طرحی خیلی ساده به عنوان پوستر باشد.

سال قبل با همین طرح ، عکسی از خسروشکیبایی را تبدیل به نقاشی و پوستر کرده بودند. این بار هم نوبت به علی حاتمی کارگردان سرشناس فقید سینمای ایران بود که تبدیل به پوستر جشنواره شود. برای رونمایی از پوستر هم زری خوشکام ، لیلا حاتمی و دیگر اعضای خانواده این کارگردان فقید را دعوت کرده بودند. طرح گرافیکی خشک از خالق «مادر» ،«سوته دلان» و «هزاردستان» که یادآور طرح های گرافیکی برای یادمان های شهداست ، قرار شده تا معرف سی و پنجمین جشن بزرگ سینمایی ایران باشد. آیینی که جایزه اش سیمرغ باستانی است .

طرح جدید هم مثل طرح سال قبل چندان با واکنش مثبتی روبرو نشده است و شاید اگر قرار به تداوم ریاست حیدری بر دبیرخانه فجر باشد ، در سال های بعد قرار است به همین شکل داود رشیدی ، عباس کیارستمی و باقی اساتید فقید سینمای ایران روی پوستر جشنواره باشند. اگرچه حتی ظرافت های طراحی در تصویر هم خیلی به چشم نمی آید. اما بگذارید به 3 پوستر جشنواره های بزرگ سینمای دنیا نگاهی بیاندازیم و ببینیم آنها برای طراحی چه می کنند؟

فستیوال کن
پوستر شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم کن با استفاده از تصویر فیلم «تحقیر» (Contempt) به کارگردانی ژان لوک‌ گدار طراحی شده است.
پله‌ها، دریا، افق و مردی که در پس‌زمینه روشن دریای مدیترانه که در نوری طلایی رنگ غرق شده است، به سوی رویاهایش از پله‌ها بالا می‌رود. به عنوان یک تصویر یادآور جمله مشهوری از فیلم «تحقیر» است: «سینما دنیایی هماهنگ با امیال و آرزوهایمان را جایگزین نگاه ما می‌کند.»

از آنجا که «تحقیر» با بازی بریژیت باردو و میشل پیکولی فیلمی درباره فیلم‌ ساختن است، استفاده از تصویر آن در طراحی پوستر جشنواره فیلم کن شکلی نمادین به خود گرفته است.

فستیوال ونیز
بر پوستر هفتادوسومین دوره جشنواره فیلم ونیز تصویری نقش بسته که توصیفی از «لحظه انتظار در سینما» است. سیمونه ماسی طراح پوستر این دوره از جشنواره در چهار دوره گذشته نیز طراحی پوستر را برعهده داشت.

«لحظه انتظار در سینما» احساسی است که تماشاگر پیش از تماشای فیلم در جشنواره آن را به خوبی احساس می‌کند و با دیدن پوستر نیز می‌توان به خوبی از این احساس آگاه شد.

ماسی که تمام آثار خود را بدون استفاده از کامپیوتر خلق می‌کند، تیزر کوتاه آغازین جشنواره ونیز را نیز با ۳۰۰ طراحی از بزرگان سینما چون فلینی، آنجلوپولوس، وندرس، تارکوفسکی و تروفو همراه با نقل‌قول‌های مشهور آن‌ها ساخته است. او که از آخرین پیشگامان انیمیشن‌های استاپ‌موشن به شمار می‌رود با آثارش جوایز بین‌المللی بسیاری دریافت کرده است.

فستیوال برلین
«خرس‌های دوست‌داشتنی برلین بازگشتند» این تیتر خبری رونمایی از پوسترهای جشنواره برلین است که این پوسترها را ابزاری برای جلب توجه مخاطبان به جشنواره می‌داند.

خرس نماد آشنای این جشنواره است و دور از انتظار نبود که شخیصت اصلی پوسترهای این دوره جشنواره نیز خرس باشد. شاید به همین دلیل دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین به شوخی درباره پوسترهای شصت‌وهفتمین دوره برلیناله گفت:‌ «برلین بزرگ است و ما امسال بار دیگر رد خرس‌ها را در برخی نقاط پایتخت دنبال می‌کنیم.»

شش پوستر این دوره از جشنواره برلین را بار دیگر آژانس تبلیغاتی «ولوت»‌ از کشور سوییس طراحی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.